Visszahívják könyveiket a kiadók az Alexandrától

Publikálás dátuma
2017.01.19. 13:56
Forrás: Facebook/Alexandra Könyvesbolt
A könyvkiadók sorban hívják vissza készleteiket az Alexandra boltokból a könyvnagykereskedelmet végző cég és a bolthálózatot üzemeltető cég elszámolási vitája miatt - írja az Origo.

Ahogy lapunk is beszámolt róla, Matyi Dezső cégbirodalma évek óta bajban van, a gondok pedig egyre nagyobbak az Alexandra könyváruház hálózata körül. Egy, a HVG internetes felületén megjelent cikk szerint a pécsi üzletember január 12-i keltezéssel, saját aláírásával küldött szét leveleket a hazai könyvkiadónak és viszonteladónak arról, hogy nem tud fizetni. A körlevélben az áll, hogy azért nem tud utalni, mert nagykereskedelmi cégének, a Könyvbazár Kft.-nek egy cég 3,8 milliárd forinttal tartozik, s attól többszöri felszólítás és egyezkedés ellenére sem tud pénzt kicsikarni.

Emiatt a Libri, a Líra és a Kossuth könyvkereskedő cégek úgy döntöttek, visszahívják könyveiket az Alexandra bolthálózatból, amelyeket a Könyvbazár Kft. lát el kiadványokkal. 

A portál szerint a Libri Kiadó, a Helikon Kiadó, a Park Kiadó, a Kolibri Kiadó, a Jelenkor Kiadó, a Trudabúr Kiadó, a Kossuth Kiadó, Naphegy kiadó, Noran Libro Kiadó, Ventus Libro Kiadó, Ventus Commerce, a Líra Kiadó, a Magvető Kiadó, az Athenaeum kiadó, a Corvina Kiadó, a Rózsavölgyi és Társa Kiadó, a Manó Könyvek Kiadó és a General Press Könyvkiadó könyvei tűnhetnek el az Alexandra polcairól.

A Könyvbazárnak azonban először értesítenie kell a Rainbow Üzletlánc Kft.-t a visszahívásokról, miután hivatalosan is megkapta a kiadóktól az értesítést. Ezután azonnal le kell venni a könyveket a polcokról, de a kiadó és a nagykereskedő közti szerződések általában nem teszik lehetővé az egész készlet azonnali visszahívását.

Az Origo szerint az adóhivatal nemrég lefoglalta a Könyvbazár Kft. kamionjait, így a Pécsett raktározott készletek visszaszállítása is nehézkessé válhat.

Kocsis András Sándor, a Magyar Könyvkiadók és Könyvterjesztők Egyesületének elnöke és a Kossuth Kiadócsoport igazgatója a Népszavának korábban úgy nyilatkozott, hogy  az Alexandra cégcsoport boltjait üzemeltető Rainbow Kft. és a könyv-nagykereskedelmi funkciót ellátó Könyvbazár Kft. között roppant nagy és áthidalhatatlan konfliktus támadt. Elmagyarázta, a Könyvbazár nagykereskedelmi cég, amelynek rendszerébe hatvan könyvüzlet tartozott, de ezek közül ötvenhat üzemeltetését a Rainbow átvette.

„Ez egy háború. Matyi Dezső pedig elvesztette a döntő befolyását a boltjai felett. Az Alexandrát, most úgy látom, nem lehet bent tartani a piacon. Irgalmatlanul nagy tartozásaik vannak. Egyébként is, olyan, hogy Alexandra, már nincs. Ez már egy szétboncolt cég, amibe már kevés reményünk van. Kétéves laufot adtunk a Könyvbazárnak” - mondta lapunknak Kocsis András Sándor.

Szerző

A Toyota nem éli túl a Brexitet?

Publikálás dátuma
2017.01.19. 13:38
FOTÓ: Ralph Orlowski/Getty Images
A Toyota elnöke szerint a japán autóipari cég "azon gondolkodik", hogy angliai gyártóbázisa "miként élheti túl" Nagy-Britannia kivonulását az Európai Unió egységes belső piacáról.

Theresa May brit miniszterelnök, aki a héten ismertette kormánya Brexit-tárgyalási célkitűzéseit, kijelentette: Nagy-Britannia nem maradhat az EU egységes belső piacának tagja sem uniós tagságának megszűnése után, mivel ha fenntartaná teljes jogú tagságát e piacon, ahhoz olyan feltételeket kellene teljesítenie, mintha nem is lépett volna ki az EU-ból.

Ucsijamada Takesi, a Toyota elnöke a Financial Timesnak May bejelentését kommentálva azt mondta: a cég nagy-britanniai gyártóközpontjainak valamiképp versenyképesebbé kellene válniuk ahhoz, hogy átvészelhessék a brit kormányfő Brexit-terveiből eredő károkat. "Most már látjuk, hogy a brit miniszterelnök milyen irányba tart, és ezek után beszállítóinkkal együtt elkezdjük törni a fejünket azon, hogy cégünk ezt miként lesz képes túlélni" - fogalmazott a japán óriáscég vezetője a londoni gazdasági napilap csütörtöki ismertetése szerint.

Hozzátette: nem mondhatja azt, hogy nem lesz hatással a vállalatra, ha Nagy-Britannia a kormányfő szándékainak megfelelően kivonul az EU egységes belső piacáról. Ucsijamada részletek nélkül elmondta, hogy a Toyota tárgyalásokat kezdett a brit kormánnyal a nagy-britanniai gyártás versenyképesebbé tételének lehetséges módjairól.

A cég két angliai üzeme háromezer alkalmazottat foglalkoztat, és az Angliában gyártott járművek háromnegyedét a Toyota más EU-piacokra exportálja. Nemrégiben egy másik japán autóipari óráscég, a Nissan is nagy-britanniai gyártásának lehetséges felszámolására figyelmeztette a brit kormányt. London ezután  biztosítékokat adott a Nissannak arra, hogy a brit EU-tagság megszűnése után is versenyképes marad brit üzemeinek működése. Sem a cég, sem a brit kormány nem hozta nyilvánosságra, hogy e biztosítékok pontosan mit tartalmaznak.

A Nissan a legnagyobb autóipari vállalat Nagy-Britanniában. Sunderlandi üzeme 1986-ban nyílt meg, és azóta csaknem 9 millió jármű készült itt; ezek 80 százaléka külföldi piacokra került. A japán járműipari csoport eddig 3,7 milliárd font (több mint 1300 milliárd forint) értékű beruházást hajtott végre sunderlandi gyártóközpontjában. A cég adatai szerint a hétezer közvetlen alkalmazott mellett a sunderlandi Nissan-gyártól 28 ezer további brit munkahely függ a beszállítói hálózatban.

A brit gazdaság nagy ágazati érdekképviseleti szervezetei nemrégiben nyílt levélben figyelmeztették a brit kormányt arra, hogy ha Nagy-Britannia kedvezményes kereskedelmi megállapodás nélkül távozik az EU-ból, akkor az EU-piacra irányuló - jelenleg akadálymentes - brit áruexport 90 százalékát vámok terhelhetik. Az aláírók szerint ez például a brit autóiparra 10 százalékos költségtöbbletet róna, ami gyakorlatilag behozhatatlan versenyhátrányt jelentene.

Szerző
Témák
Toyota Brexit

A Toyota nem éli túl a Brexitet?

Publikálás dátuma
2017.01.19. 13:38
FOTÓ: Ralph Orlowski/Getty Images
A Toyota elnöke szerint a japán autóipari cég "azon gondolkodik", hogy angliai gyártóbázisa "miként élheti túl" Nagy-Britannia kivonulását az Európai Unió egységes belső piacáról.

Theresa May brit miniszterelnök, aki a héten ismertette kormánya Brexit-tárgyalási célkitűzéseit, kijelentette: Nagy-Britannia nem maradhat az EU egységes belső piacának tagja sem uniós tagságának megszűnése után, mivel ha fenntartaná teljes jogú tagságát e piacon, ahhoz olyan feltételeket kellene teljesítenie, mintha nem is lépett volna ki az EU-ból.

Ucsijamada Takesi, a Toyota elnöke a Financial Timesnak May bejelentését kommentálva azt mondta: a cég nagy-britanniai gyártóközpontjainak valamiképp versenyképesebbé kellene válniuk ahhoz, hogy átvészelhessék a brit kormányfő Brexit-terveiből eredő károkat. "Most már látjuk, hogy a brit miniszterelnök milyen irányba tart, és ezek után beszállítóinkkal együtt elkezdjük törni a fejünket azon, hogy cégünk ezt miként lesz képes túlélni" - fogalmazott a japán óriáscég vezetője a londoni gazdasági napilap csütörtöki ismertetése szerint.

Hozzátette: nem mondhatja azt, hogy nem lesz hatással a vállalatra, ha Nagy-Britannia a kormányfő szándékainak megfelelően kivonul az EU egységes belső piacáról. Ucsijamada részletek nélkül elmondta, hogy a Toyota tárgyalásokat kezdett a brit kormánnyal a nagy-britanniai gyártás versenyképesebbé tételének lehetséges módjairól.

A cég két angliai üzeme háromezer alkalmazottat foglalkoztat, és az Angliában gyártott járművek háromnegyedét a Toyota más EU-piacokra exportálja. Nemrégiben egy másik japán autóipari óráscég, a Nissan is nagy-britanniai gyártásának lehetséges felszámolására figyelmeztette a brit kormányt. London ezután  biztosítékokat adott a Nissannak arra, hogy a brit EU-tagság megszűnése után is versenyképes marad brit üzemeinek működése. Sem a cég, sem a brit kormány nem hozta nyilvánosságra, hogy e biztosítékok pontosan mit tartalmaznak.

A Nissan a legnagyobb autóipari vállalat Nagy-Britanniában. Sunderlandi üzeme 1986-ban nyílt meg, és azóta csaknem 9 millió jármű készült itt; ezek 80 százaléka külföldi piacokra került. A japán járműipari csoport eddig 3,7 milliárd font (több mint 1300 milliárd forint) értékű beruházást hajtott végre sunderlandi gyártóközpontjában. A cég adatai szerint a hétezer közvetlen alkalmazott mellett a sunderlandi Nissan-gyártól 28 ezer további brit munkahely függ a beszállítói hálózatban.

A brit gazdaság nagy ágazati érdekképviseleti szervezetei nemrégiben nyílt levélben figyelmeztették a brit kormányt arra, hogy ha Nagy-Britannia kedvezményes kereskedelmi megállapodás nélkül távozik az EU-ból, akkor az EU-piacra irányuló - jelenleg akadálymentes - brit áruexport 90 százalékát vámok terhelhetik. Az aláírók szerint ez például a brit autóiparra 10 százalékos költségtöbbletet róna, ami gyakorlatilag behozhatatlan versenyhátrányt jelentene.

Szerző
Témák
Toyota Brexit