A szaktárca közleménye szerint a helyszíni szemle, a tanúmeghallgatások és a motorvonat adatrögzítőjéből kinyert adatok alapján azt állapították meg, hogy a vonat 14 kilométeres sebességgel egy olyan vágányra haladt be, amely végén egy utasok nélküli motorkocsi állt.
Az első két kocsi gond nélkül átment a váltón, míg a harmadik kocsi utolsó két forgóváza a szerkezeten kitérő irányban haladt át. A vonat fedélzeti számítógépe a kisiklott motorkocsiban keletkezett sérülések miatt hibát jelzett, és a vonatot kényszerfékezéssel megállította.
Közölték továbbá: a biztosítóberendezés nem engedi a váltó átállítását, ha azon vonat halad át, a MÁV által elvégzett vizsgálat azonban feltárt egy olyan meghibásodást, amely lehetővé tehette a váltó átállítását.
A KBSZ megjegyezte, hogy az esztergomi állomás átépítés alatt van, a biztosítóberendezés átépítése a forgalom fenntartása mellett történik.
A Közlekedésbiztonsági Szervezet szakemberei a következő napokban próbákat végeznek a baleset feltételezett okának alátámasztására.