Vörösiszap - Ártatlannak vallották magukat az utolsó szó jogán

Publikálás dátuma
2017.01.25. 12:41
Fotó: Népszava
Február 6-án tíz órakor hirdet ítéletet a vörösiszap-per másodfokú tárgyalásán a Győri Ítélőtábla - mondta a büntetőper szerdai tárgyalási napja végén Zólyomi Csilla, a tanács elnöke.

A táblabíróságon január 23-án indult a másodfokú tárgyalás, miután a Győri Fellebbviteli Főügyészség tavaly június 21-én az első fokon eljáró Veszprémi Törvényszék mind a tizenöt vádlottat felmentő határozatának hatályon kívül helyezését és új eljárás lefolytatását kérte, eljárási szabálysértések és az indoklási kötelezettség elmulasztására hivatkozva.

Szerdán, a harmadik tárgyalási napon az utolsó szó jogán felszólaló vádlottak valamennyien ártatlannak vallották magukat, és az első fokú ítélet helybenhagyását kérték.

Az elsőrendű vádlott, B. Zoltán az utolsó szó jogán azt mondta: becsületesen végezte munkáját, tisztességesen helytállt, amit a törvényszék alapos vizsgálattal meg is állapított. Semmi nem törölheti ki a tragédiát az emberek életéből, de reményei szerint "a jogerős ítélet megnyugvást hoz majd" a katasztrófában érintetteknek és a társadalomnak.

Kedden, a második tárgyalási napon valamennyi védő az első fokú ítélet helyben hagyását kérte. Arra hivatkoztak, hogy a Veszprémi Törvényszék ítélete megalapozott volt, a szakértői véleményeket jól és objektíven használta, az ítéletet megfelelően indokolta. Az ügyészi fellebbezés azonban szerintük nem volt alapos, a nyomozás pedig elkapkodott volt.

Hangoztatták, hogy a szakértői vélemények szerint nem a gáttest hibájából következett be a katasztrófa, hanem az altalaj törése következményeként, a vádlottak viselkedése, munkája és a katasztrófa között nem volt ok-okozati összefüggés.
Pál Helga, D. József másodrendű vádlott védője kitért arra is, hogy bár Kolontárnak és Devecsernek is volt veszélyhelyzet esetére kész kitelepítési terve, azt egyszer sem próbálták el, a szükséges technikai eszközök pedig nem működtek.
Fejes Péter ügyész szerint a nyomozás nem volt összecsapott, mert a társadalomnak "jogos elvárása", hogy "tisztességes körülmények között" történjen a nyomozás és lépjen a tárgyalási szakaszba.

Az ügyész érthetetlennek nevezte a kimenekítési tervek számon kérését. Álláspontja szerint ha működött volna a riasztó-rendszer, vagy megszólaltak volna a harangok, az sem változtatott volna semmin, mert a vörösiszap hét perc alatt érte el Kolontárt, a gátszakadást követő percekben pedig semmilyen értesítést nem kapott senki, aki a településeken a riasztást elindíthatta volna.

A Mal Zrt. Ajka melletti tározójából 2010. október 4-én kiömlő vörösiszap három települést öntött el, Kolontárt, Devecsert és Somlóvásárhelyt. A katasztrófa következtében tíz ember meghalt, több mint kétszázan megsérültek, több száz ház pedig lakhatatlanná vált.

A Veszprémi Törvényszék bűncselekmény hiányában mentette fel a vörösiszap-per összes vádlottját a halált okozó gondatlan közveszélyokozás vétsége, a gondatlanságból elkövetett környezet- és természetkárosítás, továbbá a hulladékgazdálkodás rendje megsértésének vádja alól tavaly január 28-án. A törvényszék szerint a katasztrófa oka "altalaj eredetű stabilitásvesztés" volt, amely miatt a töltés tönkrement.

Szerző

Busztragédia - Sosem derül ki, miért történt?

Publikálás dátuma
2017.01.25. 10:18
Itt történt a tragédia MTI Fotó: Varga György
A veronai buszbaleset helyszínén a magyar rendőrök nem látták annak nyomát, hogy defektet kapott volna a jármű - mondta Óberling József rendőr ezredes, az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) közlekedésrendészeti főosztályvezetője szerda reggel. Az RTL Klub híradója úgy tudja, hogy a halálos áldozatok között 11 gyermek és 5 felnőtt van.

A rendőr ezredes elmondta: az olasz hatóságok kérésére magyar rendőrök utaztak a hétvégén Olaszországba, a 16 halálos áldozatot követelő buszbaleset helyszínére. Ettől függetlenül a nyomozást az olasz hatóságok folytatják. Az általa vezetett háromtagú magyar szakértői csoport abban segített, hogy minél gyorsabban, minél pontosabb információhoz jussanak az olasz kollégák. Segítettek tisztázni az utaslistát - említett példát Óberling József.

Emellett a Nemzeti Nyomozó Iroda munkatársai az autóbusz-üzemeltető telephelyen lefoglalták a jármű műszaki okmányait, valamint a sofőrök papírjait, és azokat 24 órán belül átadták az olasz hatóságoknak - tette hozzá.

A főosztályvezető elmondta, hogy a baleset helyszínén sem az aszfalton, sem az autóbuszon - a gumiabroncs maradványán, a keréktárcsán - nem láttak olyan nyomot, amely defektre utalt volna. Közlése szerint az objektív bizonyítékok gyakorlatilag megsemmisültek. Az is lehet, hogy sosem derül ki, pontosan miért, hogyan történt a baleset - fogalmazott.

Szijjártó: a jövő hétre is áthúzódhat a holttestek azonosítása

Szijjártó Péter külügyminiszter egy reggeli tévéműsorban elmondta: az azonosítást rendkívüli módon megnehezíti a tűz miatti roncsolódás, így bár korábban arról volt szó, hogy szerda-csütörtökre befejeződhet az eljárás, valószínűleg elhúzódik a jövő hétre is, és a holttesteket is akkor hozhatják haza. Egyelőre nem tudjuk, mi okozta a balesetet - tette hozzá.

Múlt péntek éjjel az olaszországi Verona közelében szenvedett balesetet egy magyar fiatalokat szállító busz, tizenhatan meghaltak, huszonhatan megsérültek. A buszon a budapesti Szinyei Merse Pál Gimnázium tanulói, volt diákok, tanárok és egyikük családja utazott.

További biztonsági intézkedéseket vezet be a busztársaság

A repülőkön kötelező protokollhoz hasonló biztonsági intézkedéseket vezet be a pénteki éjjeli veronai balesetben érintett busztársaság - közölte Czakó Tibor, Pizolit Busz Kft. vezetője.

A közlemény szerint ezentúl minden indulás előtt megmutatják a vészkijáratokat, ismertetik a biztonsági övek, valamint az üvegtörő kalapács helyét és használatát. Czakó Tibor közölte, a több mint húsz éve személyszállítással foglalkozó cégnél még soha nem fordult elő személyi sérüléssel járó baleset.

Azt közölte: a buszok nagyon jó állapotban vannak, karbantartásukra nagy hangsúlyt fektetnek. A balesetet szenvedett autóbusz tavaly decemberben esett át utoljára kötelező szervizen, novemberben kapott új gumikat. A sofőrök minimum 3-5 éves vezetői tapasztalattal kerülnek a céghez, és mivel a legritkább esetben cserélnek járművet, mindenki részletesen ismeri a saját autóbuszát - ismertette a társaság vezetője.

Tudatta azt is, hogy a társaság buszai évente másfél millió kilométert tesznek meg, ennek kétharmada külföldi út. A hatályos jogszabályok szerint 15 ezer kilométerenként kötelező a nemzetközi forgalomban lévő autóbuszok műszaki vizsgálata, ezt a cég minden esetben szigorúan betartja - fűzte hozzá.

A balesetet szenvedett járművet jelenleg Olaszországban vizsgálják, az üzemeltető Pizolit Busz Kft. pedig igyekszik mindenben segíteni az érintetteknek, valamint hozzájárulni a baleset okainak kiderítéséhez - hangsúlyozta Czakó Tibor.

Szerző
Frissítve: 2017.01.25. 19:15

Már a HÉV is füstöl - Kiürítették a Batthyányi téri állomást

Füstölt az 5-ös, szentendrei HÉV egyik szerelvénye Budapesten, a Batthyány téren kedd este - közölte az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság kedden este.

A megálló szolgálata kiürítette az állomást, mintegy kétszáz embernek kellett elhagynia a HÉV végállomását. A helyszínre érkező tűzoltók áramtalanították a szerelvényt, majd megkezdték a jármű átvizsgálását, elsődleges információk szerint a füstölést a fékrendszer túlmelegedése okozta. A vizsgálatok ideje alatt az 5-ös HÉV helyett a 19-es és a 41-es villamossal, illetve a 109-es autóbusszal lehetett megközelíteni a Batthyány téri végállomást.

Szerző