Előfizetés

OLAF: nyilvánosságra hozható a 4-es metró jelentés

Publikálás dátuma
2017.01.25. 13:00
Fotó: Népszava
A magyar kormány nyilvánosságra hozhatja az Európai Csalás Elleni Hivatalnak (OLAF) a budapesti 4-es metró ügyében kiadott jelentését a hivatal főigazgatójának tájékoztatása szerint, ami nyilvánvalóvá teszi, hogy az Orbán-kormány és a Tarlós-féle városvezetés titkolózik - jelentette ki Molnár Csaba, a Demokratikus Koalíció (DK) európai parlamenti képviselője magyar újságíróknak nyilatkozva szerdán Brüsszelben.

Molnár Csaba elmondta, hogy levélben fordult Giovanni Kesslerhez, az OLAF főigazgatójához a budapesti 4-es metró ügyében kiadott jelentéssel kapcsolatban. A hivatal vezetője válaszlevelében arról tájékoztatta, hogy a szervezet jelentésének nyilvánosságra hozatalára vonatkozó döntés a nemzeti hatóságok hatáskörébe tartozik -tette hozzá a politikus.

A képviselő szerint nyilvánvaló, hogy a magyar kormánynak joga van a jelentést - a személyiségi jogok szükséges védelme mellett - nyilvánosságra hozni, amihez az Európai Unió szerveitől semmiféle engedélyre nincs szüksége.

"Az OLAF leveléből az következik, hogy nem igaz, amit a kormány állít" - fogalmazott.

A képviselő hangsúlyozta: a DK, valamint a jelentés alapján az OLAF a 2010 utáni városvezetést is felelősnek tartja a 4-es metró körüli szabálytalanságok miatt. Hozzátette, hogy az OLAF vezetőjével folytatott konzultáció alapján kiderült, hogy Magyarország az egyetlen olyan uniós tagállam, amely eddig nem rendelt el nyomozást az uniós hivatal jelentéseit követően. Véleménye szerint gyanús, hogy most első alkalommal indít nyomozást a magyar kormány egy OLAF-jelentés kapcsán.

A DK ezért is támogatja az európai ügyészség létrehozását, mivel egy ilyen hivatal működése mellett nem lehetne egyetlen ügyet sem rejtegetni, vagy blokkolni az eljárások elindítását - tette hozzá az uniós parlamenti képviselő.

Cáfol a Legfőbb Ügyészség
Molnár Csaba "valótlanságot állít" - írták közleményükben. Jelen esetben az ügyészség az igazságügyi ajánlásnak megfelelően a korábban már megindított nyomozás irataihoz csatolta az európai hivatal vizsgálatának eredményét. Ráadásul az OLAF az általa is ismert magyar nyomozás adataira is tekintettel volt saját jelentésének összeállításakor - tették hozzá.
Felhívták a figyelmet: az OLAF 2012 és 2016 között 28 bűncselekmény gyanújára utaló igazságügyi ajánlást tett a Legfőbb Ügyészségnek. Valamennyi igazságügyi ajánlást nyomozás keretében vizsgálták, illetve vizsgálják a magyar hatóságok - olvasható a közleményben.

Megírtuk: Rekordgyorsasággal cselekszik az ügyészség, ha a kormány kívánalmairól van szó. Miközben bizonyos, a 2010-es kormányváltás környékén indult eljárásokat egyetlen sajtótájékoztatóval sikerül felpörgetni, Lázár János kancelláriaminiszter Tarlós Istvánnak ezúttal épp azzal "tehetett be", hogy a főpolgármester maga azt állítja: teljes az egyetértés.

A továbbiakban a Központi Nyomozó Főügyészség (KNYF) csak az Alstom-ügyben nyomoz, a Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter feljelentésében érintett többi ügyet elkülönítették ettől, és azokban a Fővárosi Főügyészség jár el - közölte Keresztes Imre. A KNYF vezetője felidézte: a kancelláriaminiszter a 4-es metró szerződéseivel kapcsolatban több bűncselekmény miatt tett feljelentést a múlt héten, méghozzá azután, hogy az Európai Csalás Elleni Hivatal (OLAF) decemberben megállapította, a 4-es metró építése során kiemelkedő súlyú szabálytalanságokat és hibákat követtek el, többszörösen felmerül az Európai Unió "pénzügyi érdekeinek megsértésének, a hűtlen kezelésnek, a csalásnak, a jogosulatlan gazdasági előny megszerzésének, a közbeszerzési és koncessziós eljárásban történt versenyt korlátozó megállapodásnak, a vesztegetésnek, a sikkasztásnak, az adócsalásnak, a befolyással üzérkedésnek, a számvitel rendjének megsértésének, valamint a köz- és magánokirat-hamisításnak a gyanúja".

A KNYF a feljelentés alapján január 23-án hűtlen kezelés és más bűncselekmények miatt máris nyomozást rendelt el, majd az iratok áttanulmányozása után az Alstom cég szerződéseire vonatkozó nyomozást elkülönítette, és a feljelentéssel érintett többi ügyben elrendelt nyomozást áttette a Fővárosi Főügyészségre.

A KNYF 2016 szeptembere óta már nyomoz a M2 és M4 metróvonalakra beszerzett Alstom-metrókocsik ügyében, ezt a nyomozást eredetileg a Nemzeti Nyomozó Iroda indította még 2011 januárjában. A továbbiakban tehát a KNYF együtt vizsgálja a 2011-ben kezdődött ügyet és a Lázár által tett feljelentés Alstom-kocsik beszerzésére vonatkozó részét, a nyomozás vezető beosztású hivatalos személy által kötelességszegéssel elkövetett vesztegetés és más bűncselekmények miatt folyik. Ebben az ügyben a KNYF már több személyt gyanúsítottként hallgatott ki 2016 októberében, a nyomozás határideje április 3-a.

Lásd még: Lázárra hallgat Polt Péter

Busztragédia - Megszólalt a busztársaság vezetője

A repülőkön kötelező protokollhoz hasonló biztonsági intézkedéseket vezet be a pénteki éjjeli veronai balesetben érintett busztársaság - közölte Czakó Tibor, Pizolit Busz Kft. vezetője.

A közlemény szerint ezentúl minden indulás előtt megmutatják a vészkijáratokat, ismertetik a biztonsági övek, valamint az üvegtörő kalapács helyét és használatát.

Czakó Tibor kiemelte, a több mint húsz éve személyszállítással foglalkozó cégnél még soha nem fordult elő személyi sérüléssel járó baleset.

Azt közölte: a buszok nagyon jó állapotban vannak, karbantartásukra nagy hangsúlyt fektetnek. A balesetet szenvedett autóbusz tavaly decemberben esett át utoljára kötelező szervizen, novemberben kapott új gumikat. A sofőrök minimum 3-5 éves vezetői tapasztalattal kerülnek a céghez, és mivel a legritkább esetben cserélnek járművet, mindenki részletesen ismeri a saját autóbuszát - ismertette a társaság vezetője.

Tudatta azt is, hogy a társaság buszai évente másfél millió kilométert tesznek meg, ennek kétharmada külföldi út. A hatályos jogszabályok szerint 15 ezer kilométerenként kötelező a nemzetközi forgalomban lévő autóbuszok műszaki vizsgálata, ezt a cég minden esetben szigorúan betartja - fűzte hozzá.

A balesetet szenvedett járművet jelenleg Olaszországban vizsgálják, az üzemeltető Pizolit Busz Kft. pedig igyekszik mindenben segíteni az érintetteknek, valamint hozzájárulni a baleset okainak kiderítéséhez - hangsúlyozta Czakó Tibor.

Péntek éjjel az olaszországi Verona közelében balesetet szenvedett egy magyar fiatalokat szállító busz, tizenhatan meghaltak, huszonhatan megsérültek. A buszon a budapesti Szinyei Merse Pál Gimnázium tanulói, volt diákok, tanárok és egyikük családja utazott.

Nem vonják vissza az olimpiai pályázatot

Publikálás dátuma
2017.01.25. 12:19
Korábbi felvétel. Fotó: Molnár Ádám
Elfogadta a 2024-es budapesti olimpiai pályázat alapját képező helyszínkiválasztási javaslat végleges változatát a Fővárosi Közgyűlés szerdán. A testület a forgalmi engedély felmutatása mellett - szerda délután négy órától - ingyenessé tette a tömegközlekedést azoknak az autósoknak, akik a mostani szmogriadó idején nem használhatják járművüket a kedvezőtlen környezetvédelmi besorolás miatt.

A testület 21 igen, 4 nem szavazat ellenében és 4 tartózkodás mellett fogadta el a Tarlós István főpolgármester és Szeneczey Balázs főpolgármester-helyettes által jegyzett előterjesztést, amellyel az aktualizált helyszínkiválasztási javaslat mellett a Fővárosi Közgyűlés a pályázat harmadik szakaszában benyújtandó dokumentumokról, valamint a Smart Budapest - Budapest okosváros jövőképe című dokumentum elfogadásáról is döntött.

Csárdi Antal, az LMP fővárosi képviselőjének azon módosító javaslatát, hogy az olimpiai pályázatot vonják vissza, a testület - 5 igen és 22 nem szavazattal, 2 tartózkodás mellett - elutasította.

A helyszínkiválasztási javaslat változtatásai között szerepel például, hogy a Kincsem Parkban ideiglenes öttusaközpontot alakítanának ki az olimpia idejére, a mountainbike-versenyeket pedig az eredetileg is tervezett helyszínen, a Testvérhegyen tartanák meg, nem a Hármashatár-hegyen.

Az olimpia rendezési jogáért kiírt pályázat három szakaszból áll. Első körben Budapest az olimpiával kapcsolatos vízióját, a játékok megrendezéséről kialakított koncepcióját és stratégiáját 2016. február 16-án adta be a Nemzetközi Olimpiai Bizottság (NOB) számára. Az október 6-án benyújtott második kötet tartalmazta az olimpiarendezéshez szükséges garanciákat, a rendezés szervezeti, jogi kereteit és a helyszíntervek módosításait. A február 3-áig benyújtandó harmadik kötet témája az olimpiai játékok lebonyolítása, a tapasztalatok és az örökség felsorolása, valamint a végleges helyszíntervek bemutatása.

MTI Fotó: Bruzák Noémi

MTI Fotó: Bruzák Noémi

A vitában Horváth Csaba (MSZP) azt mondta, hogy a közbizalom nem százszázalékos az olimpia megrendezése iránt, éppen ezért legitimek azok a kezdeményezések, amelyek népszavazást szorgalmaznak a kérdésben. Kiemelte, pártja szerint szükséges a népszavazás. A döntés nem lehet csak egy szűk politikai elité, négy év alatt nincsen jogunk húsz évre döntést hozni - jelentette ki.

Csárdi Antal arról beszélt, hogy az LMP határozottan állást foglalt amellett, hogy Budapest ne pályázzon az olimpiarendezésre. Ennek most nincsen realitása - mondta az ellenzéki politikus, feltéve azt a kérdést: olimpiát akar rendezni Budapest, miközben nincs pénz a 3-as metró teljes akadálymentesítéssel egybekötött felújítására?

Gy. Németh Erzsébet (DK), egyetértve Csárdi Antal véleményével, azt mondta, hogy az ország és a főváros nincs készen az olimpiarendezésre.

Tarlós István kijelentette, hogy népszavazást akkor kellett volna kiírni, amikor másfél évvel ezelőtt szavaztak az olimpiai pályázati szándék benyújtásáról. Akkor kellett volna, mert ez így most képmutatásnak látszik, nem pedig gondolkodásnak - jegyezte meg.

A főpolgármester "mélységes csodálkozását" fejezte ki, hogy egyes fővárosi képviselőknek nem jut eszébe az: ha a főváros megkapná a rendezés jogát, akkor olyan beruházások is megvalósulhatnának, amelyek csak sokkal később vagy soha nem.

A kitiltott autósoknak ingyenes a tömegközlekedés 

A Fővárosi Közgyűlés szerdán a forgalmi engedély felmutatása mellett - szerda délután négy órától - ingyenessé tette a tömegközlekedést azoknak az autósoknak, akik a mostani szmogriadó idején nem használhatják járművüket a kedvezőtlen környezetvédelmi besorolás miatt.

A testület egyhangúlag támogatta az erről szóló ideiglenes rendeletmódosítást. Ezt Tarlós István főpolgármester szóban kezdeményezte azoknak az ellenzéki javaslatoknak a vitájában, amelyek mindenkinek ingyenessé tették volna a budapesti tömegközlekedést szmogriadó idején.

Tarlós István hangsúlyozta, javaslatával a legrászorultabbak kaphatnak segítséget, nem híve ugyanis annak, hogy a legjobb környezetvédelmi besorolású, vagyis általában újabb és drágább autók tulajdonosai is ingyen használhassák a tömegközlekedést.

Busztragédia - Budapest átvállalja a temetések költségeit

A főváros temetkezési cége, a Budapesti Temetkezési Intézet Zrt. átvállalja a veronai buszbalesetben elhunytak temetéseinek költségeit - döntött a Fővárosi Közgyűlés szerdán. A testület Tarlós István főpolgármester javaslatára napirenden kívüli egyhangú szavazással döntött a felajánlásról.

Az eredeti javaslat arról szólt, hogy a felajánlás az elhunytak esetleges hazaszállítására vonatkozik, de Horváth Csaba (MSZP) jelezte: a hírek szerint a kormány már magára vállalta a hazaszállítás költségeit, ezért azt a kiegészítő javaslatot tette, hogy ha a kormány ezt valóban megtette, akkor a temetkezés költségeit vállalja át a főváros.

Létrejön a Budapesti Közlekedési Ügyfélkapcsolatok Zrt.

A "fővárosi közlekedési intézményrendszer továbbfejlesztése" keretében, a városvezetés által tett javaslatot 19 igen, 8 nem szavazat ellenében támogatta a testület. Az alapítandó leányvállalat részére nem adnának át a BKK-tól köz- és alapfeladatokat: a vállalatot a BKK bizonyos részfeladatok ellátása érdekében közreműködőként kívánja bevonni.

A leányvállalat alapvetően, de nem kizárólag bizonyos gazdasági, informatikai és humán, továbbá egyéb támogató feladatokat, illetve az értékesítéssel, az ügyfélszolgálattal, valamint az ellenőrzéssel kapcsolatos bizonyos részfeladatokat közreműködőként lát majd el. A feladatok címzettje és kötelezettje, felelőse továbbra is a BKK marad, a leányvállalat a BKK megrendelésében és szakmai irányítása mellett látja majd el részfeladatait - olvasható az elfogadott előterjesztésben.

A Budapesti Közlekedési Ügyfélkapcsolatok Zrt. vezérigazgatója Gyimesi László lesz a társaság cégbejegyzésének napjától határozatlan időre, feladatát havonta bruttó 950 ezer forintért látja majd el.

Elküldik a Legfőbb Ügyészségnek az Alstom-bizottság jelentését

A közgyűlés felkérte Tarlós István főpolgármestert és az Alstom-bizottság elnökét, Borbély Lénárdot, hogy kíséreljék meg az Európai Csalás Elleni Hivatal 4-es metróépítésre vonatkozó jelentésének beszerzését, és vizsgálják meg, hogy indokolt-e a bizottság munkájának esetleges továbbfolytatása. Az előbbiekre vonatkozó két javaslatot egyhangúlag fogadta el a Fővárosi Közgyűlés.

A forrásmegosztásról is döntöttek

A forrásmegosztásról szóló rendeletet 19 igen, 3 nem szavazat ellenében és 3 tartózkodás mellett fogadta el a testület.

A január elsejétől hatályos törvényi szabályozás következtében a megosztott bevételekből a fővárosi önkormányzat részesedése a korábbi 52,5 százalék helyett 54 százalékra nő, míg a kerületek részesedése 47,5 százalékról 46 százalékra csökken. Ennek alapján a kerületi önkormányzatokat összesen 110 milliárd forint, míg a fővárosi önkormányzatot 129,4 milliárd forint illeti meg.

Tóth József (MSZP) XIII. kerületi polgármester szakszerűtlennek nevezte a források megosztását, szerinte lakosságszám szerinti megosztásra lenne szükség.

Módosították a Duna-parti építési szabályzat Margitszigetre vonatkozó rendeletét

A módosítást 20 igen szavazattal 2 tartózkodás mellett támogatta a testület.

A Margitszigettel szomszédos kerületek lakosságának környezeti zajhatásoktól való fokozott védelme érdekében a hatályos tervhez képest az egyes területeken elhelyezhető funkciók körét szűkítik. Az úszóműveken, mint közhasználatú rekreációs létesítményen mindeddig csak vízi színpad létesítése volt tiltva, de a módosítást követően ezen létesítmények már csak a pihenés célját szolgálhatják a jövőben.

A városi park területén is korlátozták a zenés, szórakoztató rendeltetést: a módosítás alapján csak ott létesíthető a jövőben, ahol kulturális funkció megengedett, így a Szabadtéri színpad és a Casino területén. A módosítással a cél a rendezvények és az azt kiszolgáló létesítmények - pavilonok, időszakos jellegű lelátók - további korlátozása, ezáltal a környezeti terhelés csökkentése, a zöldfelületek védelme érdekében.

A hatályos terv nagyrendezvények számára típus nélkül biztosított lehetőséget pavilonok létesítésére, a módosítás következtében azonban csak a nemzetközi sportesemények rendezése esetén lesz erre lehetőség. A sziget arculatának erősebb védelme céljából tovább korlátozódik a reklám célú berendezések elhelyezhetősége is - olvasható az elfogadott előterjesztésben.

A sziget északi részén lévő felszíni parkoló 12 személyautónyi hellyel bővül, így 236 autó és 6 busz parkolhat majd. A parkoló elhelyezhetőségének határvonala az elkészült engedélyezési-kiviteli tervek figyelembevételével kismértékben módosul annak érdekében, hogy az idei vizes világbajnokság margitszigeti helyszíneinek kiszolgálása biztosított legyen.

Öt évre kapott közterület-használatot a Sziget Kft.

A Sziget Kft.-nek a megjelölt közterületek meghatározott időszakos használatáért évente 80 millió forint plusz áfát kell fizetnie. A fizetendő díj évente a Központi Statisztikai Hivatal által közzétett, előző évi éves fogyasztói árindex mértékével emelkedik.

A cégnek. saját költségen fejlesztési feladatokat kíván megvalósítani az ötéves időszak alatt, ezek becsült költsége mintegy bruttó 171,6 millió forint. A tervezett fejlesztés a fővárosi önkormányzat részéről forrás biztosítását nem igényli - olvasható az elfogadott előterjesztésben.