Puli Space - Folytatja útját a Hold felé

Publikálás dátuma
2017.01.27. 17:23
Thinkstock illusztráció
Annak ellenére, hogy már nem vesz részt a világ egyik legjelentősebb technológiai versenye, a 30 millió dollár összdíjazású Google Lunar Xprize fődíjáért vívott harcban, a Puli Space magyar űrprojekt töretlenül folytatja útját a Hold felé: a jelenlegi állás szerint a Puli 2019-ben indul útnak az Astrobotic nevű amerikai vállalat Peregrine leszállóegységén.

Az XPrize Alapítvány a héten jelentette be, hogy öt csapat maradt versenyben a 20 millió dolláros fődíjért. Az izraeli SpaceIL, az amerikai Moon Express, a nemzetközi Synergy Moon, az indiai Team Indus és a japán Hakuto csapatoknak 2017. december 31. előtt kell elindulniuk a Holdra - idézte fel az MTI-hez eljuttatott közleményében a Puli Space.

Az alapítvány egyúttal odaítélte az egymillió dollárral jutalmazott úgynevezett Diversity Prize elismerést is, amelyből a tavaly december 31-i határidő előtt még versenyben lévő 16 csapat, köztük a Puli is, egyenlő arányban részesült. A magyar űrprojekt tavaly szeptemberben jelentette be, hogy az Astrobotic elnevezésű amerikai vállalat leszállóegységén foglalt helyet holdutazásához. A Puli jelen állás szerint 2019-ben indulna a Holdra az Astrobotic Peregrine leszállóegységén.

Forrás: Puli Space Technologies/Facebook

Forrás: Puli Space Technologies/Facebook

A Puli Space közleménye szerint a csapat büszke az elért eredményeire és a díjra, és továbbra is minden erejével folytatja országjárását és tudományos-ismeretterjesztő tevékenységét. Az érdeklődők legközelebb Debrecenben, a Science No Fiction Tudományfesztiválon találkozhatnak vele február 4-én és 5-én. "Nagy megtiszteltetés volt számunkra, hogy hat éven át részt vehettünk a világ legizgalmasabb technológiai versenyében. Természetesen mi is jobban örültünk volna, ha versenyben maradunk, de a szoros határidőt sem partnerünk, az Astrobotic, sem mi nem láttuk teljesíthetőnek. Ezért nem is adott be indítási szerződést az Astrobotic, és így mi sem" - idézi a közlemény Pacher Tibort, a csapat vezetőjét.

A 2007-ben meghirdetett verseny iránt már a kezdetektől fogva óriási volt az érdeklődés: eredetileg 33 csapat szállt versenybe a 20 millió dolláros fődíjért. A második helyezett ötmillió dollárt kap, és bónusz díj jár azoknak a csapatoknak, amelyek további technikai feladatokat teljesítenek, például vizet találnak a Hold felszínén, vagy meglátogatják a korábbi holdmissziók helyszíneit. A GLXP kiírása szerint a Holdra eljuttatott robotoknak az érkezési helyüktől számítva legalább 500 métert meg kell tenniük az égitest felszínén, és nagyfelbontású videót kell visszaküldeniük a Földre.

A Google anyavállalata, az Alphabet dokumentumfilm-sorozatot is készít a versenyről.

Szerző
Témák
Hold Puli Space

Busztragédia - A sofőr szakember, nem segédmunkás

Publikálás dátuma
2017.01.27. 17:15
Forrás: Polizia di stato/Facebook
A 16 halálos áldozatot követelő veronai buszbaleset számos rendezendő kérdést vetett fel. Ugyanakkor a szakemberek óvnak attól, hogy az állam a tragédiák után kapkodó, esetleg felületes jogalkotással igyekezzen reagálni az eseményekre - a közvélemény nyomására. Változtatásokra azonban szükség van, minden utazó érdekében.

Valóban nagyon fontos lenne, hogy amint a repülőgépek fedélzetén, úgy a hosszabb útra induló buszokon is vezessék be az előzetes fedélzeti tájékoztatást, hogyan kell viselkedni vészhelyzet esetén. Hol találhatók az ablaktörő kalapácsok, vészkijáratok, miképpen, merre lehet menekülni – és főként, hogy a biztonsági öveket bekapcsolva kell tartani. Ezt javasolta a veronai tragédiában érintett buszos cég vezetője, és ebben egyetért vele Nemes Gábor, az Egységes Közlekedési Szakszervezet elnöke is. Az érdekképviseleti vezető szerint a figyelmeztetés azért is lenne fontos, mert ezután mindenki a maga – gyermekek esetében a felnőtt kísérők - felelősségére köti vagy nem köti be magát. A járművezető ugyanis a továbbiakban képtelen ellenőrizni – nem is dolga –, hogy betartják-e utasítását.

Nemes arra is felhívja a figyelmet, hogy a buszvezetői hivatást valódi szakmának kellene elismerni, ennek megfelelően kezelni, bérezni. Mert ez nem csupán egy jogosítványt, hanem sok fontos más ismeretet is megkövetel, emberéletek tucatjai múlnak rajta. Ám sokszor a munkáltató és a megrendelő sem veszi ezt figyelembe. Az elnök emlékeztet rá: a váltósofőrök „pihenése” az utastérben, menet közben nem elegendő. De az sem mellékes, hogy a külföldi szállásokról rendszerint reggel-délelőtt ki kell jelentkeznie a csoportnak, de míg a turisták az utolsó napot még kihasználják, addig a sofőröknek biztosítani kellene az - általában esti - indulásig a pihenési lehetőséget a szállodában. 8-12 órát üldögélni egy hallban vagy a buszon nem nevezhető pihenésnek.

Sajnos azonban a járművezetőket a legtöbb helyen ma is segédmunkásnak tekintik és a munkájukkal járó felelősséget, az azzal járó stresszt gyakran nem veszik figyelembe. Ezt – Nemes véleménye szerint – a Munka Törvénykönyvének kellene szabályoznia.

A tragédiák után mindig kapkodó, esetleg felületes jogalkotással igyekszik az állam reagálni az eseményekre, a közvélemény nyomására - olyankor, amikor a kiváltó okok még nem is pontosan ismertek. Ez baj - mondja Németh Péter, a CLB független biztosítási alkuszcég értékesítési és kommunikációs vezetője. Jelenleg kizárólag a tanárok felelősségérzetén, gondosságán múlik, kötnek-e, és ha igen, milyen biztosítást a külföldi kirándulásokra. Ez ugyanis ma még nem kötelező. Az is fontos, hogy csak megfelelő állapotú és felszereltségű járművel induljanak útnak. Németh felidézi: nem egyszer előfordult, hogy a szervező pedagógus szállított le csoportot, halasztott el utazást, mert észlelvén a kiállított busz állapotát, alkalmatlannak találta az elindulásra.

Véleménye szerint szükséges lenne szabályozni azt, hogy milyen minimumfeltételek mellett kötött biztosítással legyen csak szabad ilyen túrákat szervezni. Ez a tragédiákat ugyan nem előzi meg, de egy nem várt esemény bekövetkezésekor komoly segítséget jelenthet a családoknak. Napi egy kóla vagy sör árából már komoly, széles körű felelősségvállalás vásárolható a biztosítóktól.

Abban mindkét szakember egyetért, hogy – elsősorban szállásdíj-spórolásból – a diákok éjszakai buszoztatásának megtiltása önmagában nem jelent nagyobb biztonságot, hiszen a busztragédiáknak csak töredéke történik az éjszakai órákban – amikor a csekély forgalom mellett jóval kisebb a balesetveszély, mint zsúfolt nappali időszakokban. Az autóbusz pedig továbbra is jóval biztonságosabb közlekedési eszköz, mint a személyautó. A legfontosabb elérendő cél a járművezetők megfelelő pihentetése – de mai csekély megbecsültségük mellett ez egyelőre vágyálom.

Veszélyes a „sufnitúra”
Utazásszervező csak megfelelő képesítés, gyakorlat és vagyoni biztosíték birtokában tevékenykedhet üzletszerűen - írja a jogiforum.hu. Nem igaz viszont ez az iskolai sítáborok vagy éppen erdélyi utak megszervezésére. Szemben az irodák által kötelezően nyújtandó garanciákkal, az iskolai saját szervezés esetén semmilyen plusz védelem nem illeti meg a fogyasztókat.



Szerző

Merkel összefogást sürget

Németország és Franciaország közös meggyőződése, hogy az Európai Unió tagállamai csak együtt birkózhatnak meg a közösség előtt álló nagy belső és külső kihívásokkal - ezt mondta a német kancellár pénteken Berlinben Francois Hollande francia államfővel folytatott megbeszélése előtt. Angela Merkel sajtónyilatkozatában kiemelte, hogy az EU elődjét, az Európai Gazdasági Közösséget megalakító római szerződés aláírásának 60. évfordulója alkalmából Németország és Franciaország felszólítja az uniós tagállamokat és intézményeket, hogy egyértelműen és közösen tegyenek hitet az EU és a liberális demokráciák mellett.

A brit uniós tagság megszüntetése (Brexit) súlyos érvágás, és a globális keretfeltételek gyorsan és drámaian változnak. Az EU-nak válaszolnia kell ezekre a kihívásokra, meg kell védenie a szabadságra épülő társadalmat és a kereskedelem szabadságát, és meg kell birkóznia a feltörekvő országok erősödő versenyképessége révén jelentkező gazdasági kihívásokkal is. Ehhez az EU-ban "belső összetartásra" van szükség, amely világossá teszi, hogy valamennyi tagország élvezi az együttműködés előnyeit, de mindenki tudja azt is, hogy a tagság "felelősséggel és kötelességekkel jár". 

Olyan EU-ra van szükség, amely "határozottan és gyorsan cselekszik, és be is tartja, amit elhatároz" - mondta Angela Merkel az EU február 3-i máltai csúcstalálkozójának előkészítését szolgáló megbeszélés előtt. Elmondta, hogy a tanácskozás után a francia államfővel együtt tisztelegnek a karácsony előtti berlini iszlamista terrortámadás áldozatai előtt, a merénylet helyszínén, a Breitscheid téren. Ezzel kapcsolatban hangsúlyozta, hogy az iszlamista terror veszélyét csak összefogással lehet legyőzni. A németek és franciák nem engedik meg, hogy a terroristák lerombolják életformájukat - jelentette ki a német kancellár. 

Francois Hollande nyilatkozatában kiemelte, hogy az uniós országok "erősebbek és szolidárisabbak, ha együtt cselekednek" és közösen védelmezik értékeiket és érdekeiket. A tagállamok így sikeresebben állhatnak helyt a változó globális környezetben, amelyet a többi között az új amerikai vezetés részéről jelentkező "protekcionista tendenciák" jellemeznek. A francia államfő hozzátette: a Breitscheid téri közös megemlékezéssel ismét megerősítik a kölcsönös szolidaritást, és azt is, hogy Németország és Franciaország két "büszke, szabad és demokratikus" ország, amely szembeszáll a terrorral.

Szerző