turizmus;

2017-01-30 06:11:00

Útra csábítanak a filmek helyszínei

Ha a Fifth Avenue-n sétálunk, még nem biztos, hogy New Yorkban vagyunk, sőt Godzilla lábnyoma sem valódi. Mindez csak illúzió, melyet a mozi teremt, és amiért évente milliónyi turista utazik keresztül a világon. Mert egy sikeres film hatalmas turisztikai siker is lehet.

A Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeum turizmus klubjában minden csodálatos filmforgatási helyszínnel találkozhattak az érdeklődők, amikor Kiss Róbert Richard újságíró a nagy filmes varázslatról mesélt. Kiderült, vajon mi az összefüggés Karlovy Vary és James Bond között? Hogyan került Obi-Wan Kenobi a tunéziai sivatagba és mennyibe kerül egy kávé Jordániában Indiana Jones ízlése szerint? Ezek a helyek nemcsak egy-egy film forgatásának helyszínei, de hatalmas hasznot is hoznak azoknak az országoknak, ahol a hollywoodi álomgyár tábort ver.

Persze soha semmi nem az, aminek látszik, ahogyan az a jó filmekben természetes. Nem véletlen, hogy a stúdiók, rendezők óriási energiákat és összegeket fordítanak történeteik helyszínének kiválasztására. Így lesz Budapestből Buenos Aires, Prágából az ötvenes évek Kelet-Berlinje. A siker pedig sikert szül. Sok városban milliókat keresnek azzal, hogy évente milliónyi kíváncsi turista szeretné újra élni kedvenc sztárjai és filmjei jeleneteit. Kínai turisták özönölnek Hawaii-ra, csak hogy lefényképezzék Godzilla hatalmas – de természetesen hamis - lábnyomát, vagy részt vehessenek egy-egy Jurassic Park túrán.

Hogy ez mennyire valóságos turisztikai haszon, azt mi sem bizonyítja jobban, minthogy például a Négy esküvő, egy temetés világsikere után az egyik helyszínül szolgáló The Crown Hotel egyik szobáját három évre előre lefoglalták. Természetesen azt, ahol Hugh Grant és Andy Macdowell egymásra talált a romantikus éjszakán.

A világjáró újságíró természetesen a sztárok különleges igényeiről és Brad Pitt Budapesten ellopott fényképezőgépéről is mesélt, hiszen ahol filmeket forgatnak, ott sztárok is vannak szép számmal. Budapestet – és Magyarországot – amúgy nagyon sokszor láthatjuk a vásznon, különleges történelmi hangulatú utcái, tájai miatt kedvelik a rendezők.

Az illúzióból így lesz izgalmas valóság és különleges úticél. S természetesen milliárdos turisztikai üzlet is.