Fúrják Obama reformját

Publikálás dátuma
2017.03.08. 06:33
Paul Ryan házelnök a költségek csökkentését ígéri FOTÓ: EUROPRESS/GETTY IMAGES/WIN MCNAMEE
Közzétették keddre virradóra a Barack Obama hivatali idejében elfogadott egészségbiztosítási reform felülvizsgálatának tervét a kongresszusi republikánusok. Donald Trump Twitter-üzenetében „csodálatosnak” nevezte a törvényjavaslatot. Az új változat sokban hasonlít az előzőhöz, de magát a Republikánus Pártot is megosztja.

A washingtoni képviselőház két bizottsága szerdán szavaz az új törvénytervezetről, amelyről a Republikánus Párton belül is megoszlanak a vélemények. A párt radikális szárnya túl enyhének találja, a mérsékelt honatyák szerint túl sok ember marad ellátás nélkül, s ez hátrányosan érintheti a pártot. Paul Ryan, a képviselőház elnöke szerint az új egészségbiztosítási törvénytervezet „mérsékli a költségeket, bátorítja a versenyt, s elérhető áron kínál minőségi egészségbiztosítást”. A képviselőház két bizottsága szerdán szavaz a 123 oldalas tervezetről, jórészt Ryan vállán nyugszik, hogy tető alá hozza a Trump által beígért új törvényt.

Tom Price, Trump egészségügyi minisztere, az Obamacare elszánt ellenzője örömét fejezte ki, hogy a képviselőházi tervezet „véget vet a rémálomnak”, amit szerinte Obama reformja jelentett. „A demokraták úgy döntöttek, hogy a megfizethető egészségügyi ellátás a tehetősek kiváltsága lesz, nem pedig minden amerikai elemi joga” – mutatott rá ugyanakkor Nancy Pelosi, a képviselőház demokrata kisebbségi vezetője. A teapárti Rand Paul, volt elnökaspiráns szerint a javaslat nem más, mint "diétás Obamacare". Négy republikánus szenátor viszont Mitch McConnelhez, a szenátus republikánus többségi vezetőjéhez írt levélben a támogatások visszafogása miatti aggodalmait hangoztatta - számolt be róla az AP hírügynökség.

Obama elnöksége egyik legfontosabb vívmányaként tartja számon az egészségbiztosítási reformot. Az Obamacare távol állt az általános és teljes egészségbiztosítástól, de majd 20 millió ember számára biztosított megfizethető egészségügyi ellátást. (27 millió embernek még mindig nincs egészségbiztosítása.) Trump egyik fő kampányígérete volt a reform felülvizsgálata, a Republikánus Párt gyakorlatilag elfogadása óta, hét éve hadakozott az Obamacare ellen, próbálkozásukat a törvény egyes részeinek visszavonására a legfelsőbb bíróság elutasította. A reform elfogadásakor nagy volt a felzúdulás (a kongresszusban akkor még többséget élvező demokraták republikánus voksok nélkül szavazták meg a tervezetet 2010-ben), de a teljes visszavonása millióktól venné el az egészségbiztosítást.

Első fehér házi találkozójukon Obama azt kérte Donald Trumptól, hogy az Obamacare két fontos vonását mindenképpen őrizzék meg. A gyerekek 26 éves korukig szüleik révén kaphassanak egészségbiztosítást, illetve, hogy a biztosítótársaságok ne utasíthassák el azokat, akik már valamilyen betegségben szenvednek. Ezt a republikánus tervezet figyelembe veszi, számos más téren azonban jelentős változtatásokat tartalmaz.

Kivették azt a kitételt, hogy a munkáltatók kötelesek egészségbiztosítást adni dolgozóiknak. A jövőben nem büntetnék azokat, akik nem hajlandók egészségbiztosítást kötni (a kötelező jelleget kifogásolták legtöbben az Obamacare törvény pontjai közül, illetve azt, hogy – bár „megfizethető” rendszert ígértek – túlságosan magasra emelkedtek a költségek). A konzervatív tervezetben már nem is ígérnek szövetségi támogatást azoknak, akik nem tudják fizetni a biztosítási díjat, s eddig költségmegosztással segítették őket. A jövedelem helyett a jövőben kor alapján differenciálnák a támogatást. A szegények egészségügyi ellátását segítő Medicaid programot 30 államban kiterjesztették, ezt a 11 millió embert érintő támogatást 2020-ig befagyasztanák, utána csökkentenék.

Az Obamacare-t bírálja a többség
Az amerikai közvélemény ellentmondásosan ítéli meg az Obamacare-t. Friss CNN/ORC-felmérés szerint a megkérdezettek 46 százaléka támogatja, 49 százaléka ellenzi. A törvényhez eredetileg nagyobb várakozásokat fűztek. Az Obamacare bevezetése előtt az amerikaiak 82 százaléka volt elégedett saját egészségügyi ellátásával, most 78 százalék. Az egészségbiztosításával akkor 73 százalék volt elégedett, most 68 százalék. A megkérdezettek 53 százaléka a magas költségeket kifogásolta.

Szerző

PSA-Opel fúzió - Leépítéseket jósolnak

Az új tulajdonos az Opel valamennyi üzemével kapcsolatban tiszteletben tartja az érvényes szerződéseket és megállapodásokat – jelezték még hétfőn délután a francia PSA csoport képviselői annak kapcsán, hogy a Peugeot és a Citroen márkákat tömörítő konszern megvásárolta a német márkát.

Ez a kijelentés nem csak a munkavállalók számára, de azon országok kormányainak is megnyugtatóan hathatott, ahol egyik vagy másik vállalatnak van valamilyen gyártóegysége. Ez érthető is, hiszen egy létszámleépítésről szóló bejelentést senki sem nézne jó szemmel, olyannyira, hogy az Opel legutóbbi eladása éppen a tervezett németországi elbocsátások miatt esett kútba. Ezzel kapcsolatban Carlos Tavares, a PSA elnöke jelezte is: 2026-ig úgy szeretnék 1,7 milliárd euróval csökkenteni a költségeket, hogy ez nem kerül munkahelyek elvesztésébe.

Mindez igen rózsaszínnek tűnik, ám korántsem biztos, hogy így is lesz. A Financial Times rámutat, hogy számos olyan vélemény akad, amely szerint a kívánt célt létszámcsökkentés nélkül bajos lesz elérni. Akadt olyan elemző, aki nyersen kijelentette: a csoportnál legalább 5000 fős leépítést kellene végrehajtani. Erre már csak azért is szükség lenne - jegyzi meg kommentárként az üzleti napilap -, mert az Opel üzemek jelenlegi 65 százalék körüli kapacitását legalább 80 százalékra kellene feltornászni. Ez elengedhetetlen lenne ahhoz, hogy a PSA újdonsült részlege nullszaldóssá váljon.

Azt az ügy kapcsán Tunkli Dániel, a Concorde Értékpapír elemzője lapunknak azt nyilatkozta, hogy a látható mutatók és a helyzet alapján a magyar motorgyárban dolgozóknak vélhetően nincs oka félelemre. Hasonló profilú üzeme a PSA csoportnak ugyanis nincs a közelben. (A konszernnek a szlovákiai Nagyszombaton van gyára, ám az autóösszeszereléssel foglalkozik.) Az 1200 ember foglalkoztató szentgotthárdi üzem ráadásul egy igen modern gyár.

A kérdés nem mellékes, hiszen az Opel 2010 óta több mint 8 milliárd dollár veszteséget hozott össze. Autópiaci elemzők pedig rámutatnak, ha a folyamatot nem tudja megállítani, vagy drasztikusan mérsékelni a Carlos Tavares vezette PSA, akkor könnyen a felszínre kerülhetnek a most még szitokszónak számító elbocsátások.

Megmozdul az európai autógyártás
Akár földrengésszerű változásokat hozhat az európai autógyártásban az elektromos járművek térhódítása, valamint a PSA-Opel házasság – írta a Reuters a hivatalosan csütörtökön kezdődő Genfi Autószalon kapcsán. A hírügynökségnek nyilatkozó autóipari szakemberek rendre rámutatnak, hogy eddig nem látott konkurensek jelennek meg a horizonton, amelyek leginkább a Szilícium völgyből érkeznek. Ezeket nem szabad félváról venni – jelentették ki. E mellett az Opel megvásárlása is változásokat hozhat. Ha sikerül a német autógyártót hatékonnyá tenniük a franciáknak, akkor arra a versenytársaknak is reagálni kell. Éppen ezért nagyon valószínű, hogy újabb fúziókat, felvásárlásokat látunk majd az Európai autóiparban még ha az méretét tekintve nem is lesz a PSA-Opel ügyhöz mérhető.



PSA-Opel fúzió - Leépítéseket jósolnak

Az új tulajdonos az Opel valamennyi üzemével kapcsolatban tiszteletben tartja az érvényes szerződéseket és megállapodásokat – jelezték még hétfőn délután a francia PSA csoport képviselői annak kapcsán, hogy a Peugeot és a Citroen márkákat tömörítő konszern megvásárolta a német márkát.

Ez a kijelentés nem csak a munkavállalók számára, de azon országok kormányainak is megnyugtatóan hathatott, ahol egyik vagy másik vállalatnak van valamilyen gyártóegysége. Ez érthető is, hiszen egy létszámleépítésről szóló bejelentést senki sem nézne jó szemmel, olyannyira, hogy az Opel legutóbbi eladása éppen a tervezett németországi elbocsátások miatt esett kútba. Ezzel kapcsolatban Carlos Tavares, a PSA elnöke jelezte is: 2026-ig úgy szeretnék 1,7 milliárd euróval csökkenteni a költségeket, hogy ez nem kerül munkahelyek elvesztésébe.

Mindez igen rózsaszínnek tűnik, ám korántsem biztos, hogy így is lesz. A Financial Times rámutat, hogy számos olyan vélemény akad, amely szerint a kívánt célt létszámcsökkentés nélkül bajos lesz elérni. Akadt olyan elemző, aki nyersen kijelentette: a csoportnál legalább 5000 fős leépítést kellene végrehajtani. Erre már csak azért is szükség lenne - jegyzi meg kommentárként az üzleti napilap -, mert az Opel üzemek jelenlegi 65 százalék körüli kapacitását legalább 80 százalékra kellene feltornászni. Ez elengedhetetlen lenne ahhoz, hogy a PSA újdonsült részlege nullszaldóssá váljon.

Azt az ügy kapcsán Tunkli Dániel, a Concorde Értékpapír elemzője lapunknak azt nyilatkozta, hogy a látható mutatók és a helyzet alapján a magyar motorgyárban dolgozóknak vélhetően nincs oka félelemre. Hasonló profilú üzeme a PSA csoportnak ugyanis nincs a közelben. (A konszernnek a szlovákiai Nagyszombaton van gyára, ám az autóösszeszereléssel foglalkozik.) Az 1200 ember foglalkoztató szentgotthárdi üzem ráadásul egy igen modern gyár.

A kérdés nem mellékes, hiszen az Opel 2010 óta több mint 8 milliárd dollár veszteséget hozott össze. Autópiaci elemzők pedig rámutatnak, ha a folyamatot nem tudja megállítani, vagy drasztikusan mérsékelni a Carlos Tavares vezette PSA, akkor könnyen a felszínre kerülhetnek a most még szitokszónak számító elbocsátások.

Megmozdul az európai autógyártás
Akár földrengésszerű változásokat hozhat az európai autógyártásban az elektromos járművek térhódítása, valamint a PSA-Opel házasság – írta a Reuters a hivatalosan csütörtökön kezdődő Genfi Autószalon kapcsán. A hírügynökségnek nyilatkozó autóipari szakemberek rendre rámutatnak, hogy eddig nem látott konkurensek jelennek meg a horizonton, amelyek leginkább a Szilícium völgyből érkeznek. Ezeket nem szabad félváról venni – jelentették ki. E mellett az Opel megvásárlása is változásokat hozhat. Ha sikerül a német autógyártót hatékonnyá tenniük a franciáknak, akkor arra a versenytársaknak is reagálni kell. Éppen ezért nagyon valószínű, hogy újabb fúziókat, felvásárlásokat látunk majd az Európai autóiparban még ha az méretét tekintve nem is lesz a PSA-Opel ügyhöz mérhető.