Előfizetés

Kit érdekelnek a beteg gyerekek? - Méregbomba a kórháznál

H.M.
Publikálás dátuma
2017.03.14. 06:14
Heim Pál Gyermekkórház - Népszava fotó
Gyors intézkedés helyett írásbeli választ ígért a VIII. kerületi képviselő-testület fideszes többsége egy ellenzéki képviselőnek, aki az egykori pénzverde környékén mutatkozó, immár a katasztrófavédelem közbelépését is igénylő környezeti ártalmakról kérdezett. A súlyos kockázat forrása a fémfeldolgozás veszélyes hulladéka lehet. Felelős és kárelhárítási terv egyelőre nincs.

A nem mindennapi, de a fővárosban lassan rutinná váló esetet Erőss Gábor, a Párbeszéd önkormányzati képviselője hozta nyilvánosságra, miután felfigyelt az egykori pénzverde környékén tapasztalható anomáliákra (nem volt nehéz dolga, mivel a rendőrség és a katasztrófavédelem is kármérséklési tevékenységet végez a térségben, bár erről a helyi lakosságot nem tájékoztatták). A séma mindenütt hasonló: állampolgárok súlyos vegyi szennyezés nyomaira bukkannak, az illetékesek szerint nincs semmi tennivaló, ám a nyilvánosság vagy a helyi közösség nyomására mégis megkezdődik a kárelhárítás.

A VIII. és a IX. kerület találkozásánál – Erőss blogbejegyzése szerint - a Metal-Art Zrt. nevű, az első Orbán-kormány idején privatizált cég jelenleg is több tízezer tonna veszélyes hulladék feldolgozását végzi, a Rezső téri játszótér, a Népliget, a Heim Pál Gyerekkórház és a Fradi-pálya tőszomszédságában: savaznak, galvanizálnak, cianidos technológiát használnak. ,,Az üzem területén a kármentesítési határértéket meghaladó a szennyezett föld mennyisége: 10 és 50 ezer köbméter közötti. Mindez a 2016-os környezethasználati engedély alapján" – írja a képviselő. „A korábbi időszakban a telephelyen talaj- és talajvízszennyezést észleltek. Az elkészített kockázatelemzés adatai alapján megállapították, hogy a talaj cink, kadmium, nikkel, ólom és TPH mennyisége meghaladja a „B” szennyezettségi szintet, (…) Az ezüst és a réz esetében azt állapították meg, hogy a kockázat nagy, ezért a szennyezők mennyiségét műszaki beavatkozással csökkenteni kell” - ezt állapította meg a Közép-Dunavölgyi Vízügyi Felügyelőség.

Erőss konkrét példát is említ a kockázat nagyságáról: a kadmium egy rákkeltő nehézfém: ennek koncentrációja a szennyezettségi határértéket több mint 100-szorosan, és a mentesítési értéket is több mint 27-szeresen haladta meg az érintett területen.

- Néhány hete a környéket elárasztó, rosszulléteket okozó, egyelőre ismeretlen eredetű maró szag nyomán a Fővárosi Csatornázási Művek munkatársai lezárták a csatornalefolyókat a Rezső téren és környékén – tudtuk meg Erőss Gábortól, aki szerint valamilyen szennyezés kerülhetett a csatornába.

Az üzem körül az elmúlt három hétben méréseket végzett a katasztrófavédelem, a környéken állandósult a rendőrök, katasztrófavédelmisek és a csatornázási szakemberek jelenléte. Ám az okokról semmilyen információt nem tettek közzé, pedig a magyar és az európai jog szerint hasonló esetekben a lakosságnak joga van a haladéktalan tájékoztatáshoz.

- Amikor a Párbeszéd józsefvárosi önkormányzati képviselőjeként a múlt csütörtöki testületi ülésen kérdeztem erről a kerület vezetését, csak írásbeli választ ígértek – állítja Erőss. Pártja, a Párbeszéd a környezetvédelmi hatóság azonnali beavatkozását, és az eddigi mérési adatok nyilvánosságra hozatalát sürgeti.

Máris megosztották a BKV szakszervezeteit

G.E.
Publikálás dátuma
2017.03.14. 06:07
A dolgozók úgy érzik, nincs vesztenivalójuk FOTÓ: VAJDA JÓZSEF
Állandó bizottságban, vagy kollektív munkaügyi vita keretében érdemes erőltetni a bértárgyalásokat a BKV vezetőivel? A kérdésre a cég 10 százalék fölötti szervezettséggel rendelkező 3 nagy szakszervezete pár nappal a tömeges felmondásokkal fenyegető bérvita kiéleződése után máris eltérő válaszokat ad. Az Egységes Közlekedési Szakszervezet (EKSZ) a vállalatnál működő összes érdekvédelmi szervezet részvételével, hivatalos közvetítők, mediátorok jelenlétében megtartott heti rendszerességű plenáris bértárgyalásokat követelt a vállalat vezérigazgatójának hétfőn reggel elküldött levelében. 

A szakszervezetet vezető Nemes Gábor Bolla Tibornak címzett levelében magyarázatot kért, miért nem kaptak választ tavaly november óta a hivatalosan megküldött béremelési igényükre. Az EKSZ elnöke a feszült helyzetért a munkáltatót hibáztatta és jelezte, hogy az egyeztetésre közvetítőket kérnek fel, mert céljuk „nem csupán a tárgyalások előmozdítása, hanem a BKV diszkriminatív intézkedéseinek elkerülése” is.

A megnevezett szakértők egyike Gulyás Kálmán, az Országos Mediációs Egyesület elnöke, a Fidesz-kormány által megszüntetett Munkaügyi Közvetítői és Döntőbírói Szolgálat volt vezetője a Népszavától értesült a várható felkérésről, de azt természetesnek tartja, hiszen 2015-ben is sikeresen segítették a közlekedési cég bértárgyalásait.

A BKV-nál működő másik két nagy szakszervezet azonban másban látja a megoldás lehetőségét. A Budapesti Közlekedési Szakszervezetek Szövetsége (BKSZSZ) és a Városi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezeti Szövetsége (VTDSZSZ) kollektív munkaügyi vitát tartott a BKV vezetőivel hétfőn a béremelés elvárt mértékéről. Ennek a fórumnak az eredménytelensége után lehet jogszerű sztrájkot szervezni, és ahogyan az várható volt, előrelépés ezen az egyeztetésen sem történt, mindössze a két szakszervezet képviselői tették egyértelművé: ha áprilisig sem lesz bérmegállapodás, a sztrájk szervezésétől sem riadnak vissza. A BKV vezetősége sokadszor is megértést és türelmet kért a dolgozóktól, de az még mindig nem derült ki, mekkora béremelésben gondolkodnak.

Közben az EKSZ szervezésében folytatódott a felmondólevek aláírása és letétbe helyezése is. A pénteken kezdődött akcióban eddig majdnem 500 munkavállaló jelezte, hogy ha nem lesz béremelés és nem javítanak a munkavégzés feltételein sem, akkor egy hónap múlva „élesíti" felmondását. Nemes Gábor, az EKSZ elnöke szerint hét végéig elérhetik az ezer aláírt nyilatkozatot. Ez a létszám megegyezik azzal, amit Gulyás Attila, a VTDSZSZ elnöke jelzett a kollektív munkaügyi vita után, vagyis, hogy a BKV 9600 dolgozójából nagyjából ezer gondolkodik a távozáson.

Döntsenek a polgárok! - Összefogás a mobilgát ellen

H.M.
Publikálás dátuma
2017.03.14. 06:06
Illusztráció: Népszava
Helyi népszavazással próbálják megakadályozni a szerintük célszerűtlen és rossz helyre tervezett mobilgát felépítését az ellenzéki pártok. A kezdeményezéshez a III. kerületi önkormányzat összes nem kormányoldali képviselője csatlakozott. 

"Egyetért-e Ön azzal, hogy Budapest Főváros III. kerület Óbuda-Békásmegyer Önkormányzat Képviselő-testülete oly módon alkossa meg a kerület településképi rendeletét és építési szabályozását, hogy a Csillaghegyi-öblözet védelme kapcsán a Duna főmedre mentén csak a Nánási út és a Királyok útja nyomvonala mentén legyen építhető elsőrendű árvízvédelmi védmű?" Ez a kérdés kerül majd a kerületi népszavazáson a szavazólapokra, ha a kezdeményezés átmegy az ilyenkor szokásos jogi szűrőkön. A közös ellenzéki (Jobbik-LMP-MSZP-Együtt-Párbeszéd) fellépés oka - ahogyan az egyik kezdeményező képviselő lapunknak kifejtette -, hogy a III. kerület lakossága számára is nyilvánvalóvá váljon: csak a Fidesz ragaszkodik a célszerűtlen, viszont nagyszabású ingatlanpanama lehetőségét hordozó part menti mobilgáthoz, mindenki más a Nánási út nyomvonalán futó régi védmű megerősítését pártolja.

Mivel a múlt heti lakossági fórumon az alternatívák bemutatásakor világossá vált, hogy műszakilag mindkét nyomvonalváltozat megvalósítható, a helyi polgároknak kell eldönteniük, hogy feláldoznák-e Budapest utolsó természetese állapotú partszakaszát néhány Fidesz-közeli ingatlanvállalkozó további gazdagodása érdekében. A szóban forgó Csillaghegyi öblözet árvízvédelme régóta megoldatlan, ez a szakasz a budapesti Duna védelmi rendszerének leggyengébb pontja. Maga a védekezés fővárosi feladat, a nyomvonal kijelölését megelőző rendeletalkotás viszont kerületi hatáskör. A helyi népszavazás a kezdeményezők szerint egyrészt hatékony nyomásgyakorlási eszköz lehet (mivel az önkormányzatban amúgy a mobilgát-párti Fidesznek van többsége), másrészt a lakosság érdemi tájékoztatását is elősegítheti. Erre annál is inkább szükség lenne, mivel a tervezett gát építési engedélyezési terveit, többszöri ígéret ellenére még mindig nem hozták nyilvánosságra.