Nyugati mintára hivatkozva nemcsak a parkolóhelyek száma után, hanem a házhoz szállítási szolgáltatásuk alapján is megsarcolná a kormányzat a napi cikkeket forgalmazó kiskereskedelmi láncokat. A Magyar Időkben kiszivárogtatott adóztatási terv nemcsak a nemzetközi áruházláncokat sújtaná, mint az házhoz szállításban elöljáró Tesco, illetve az Auchan, illetve az ezt tervező Spart, hanem több magyar tulajdonú céget is, például a G-Roby-t és a CBA-t is.
A sajtóból értesültünk a tervezetről, melyet mivel teljes egészében nem ismerünk, így arról álláspontot sem tudunk kialakítani - nyilatkozta a Népszavának Fodor Attila, a franchise hálózatot működtető magyar tulajdonú cég kommunikációs igazgatója. Közlekedési és környezetvédelmi szakemberek szerint ezeket a kiszállításokat gyűjtőfuvarként is fel lehet fogni. Információink szerint legkevesebb 10-15 otthonban vihetik ki egy fuvarral a megrendelt árut, vagyis ugyanennyi személygépkocsi káros anyag kibocsátását váltja ki az online szolgáltatás. Vagyis a kormányzati érveléssel szemben nem növeli, hanem éppen mérsékli a környezetterhelést. A közteher mértékétől is függ majd, hogy hogyan tudja majd a cég kigazdálkodni az új adónemet - tette hozzá Fodor.
Az érintett szakszervezetekkel tegnap egyeztetett a gazdasági tárca. A szakmai, érdekvédelmi szervezetekkel, illetve az élelmiszer-kereskedelmi láncokkal ma ülnek tárgyaló asztalhoz a gazdasági minisztérium képviselői az előzetes jelzések szerint.
A kormányzati szándék átgondolatlanságát az ágazat szereplői értetlenséggel fogadták. A napi cikkeket kínáló webáruházak vagy a posta, illetve más csomagszállító szolgáltatását veszik igénybe, vagy saját járművekkel szállítják házhoz a megvásárolt portékát. A webáruházi házhoz szállítás megadóztatásának ötlete nyilvánvalóan egyszerű sarc, hiszen éppen hogy környezetkímélő megoldást kínál a hagyományos vásárlással szemben. Feltehetően ebből az ötletadók azt látják, hogy elképesztő ütemben bővül, s így megadóztatható a webkereskedelem Magyarországon. A KSH adatai szerint az elmúlt években 30 százalék feletti, 2016-ban is azt megközelítő ütemű volt a webforgalom növekedése - foglalta össze a Blokkk.com szakportál.
Azt pedig a szakemberek egyöntetűen állítják, hogy a parkolók, az online kiszállítás megadóztatása, a kötelező létszám előírása, a reklámra költhető összeg korlátozása, vagy a gyűjtő csomagolás tiltása nem szolgálja a vásárlók érdekeit, mert a nagy láncok kénytelenek lesznek áthárítani a költségek növekedésének legalább egy részét a fogyasztókra, illetve a beszállítókra.