felmentés;rendelet;belföldi autóbuszjáratok;uniós szabályok;

2017-03-22 19:30:00

Zacskós leves-e a magyar utas?

Ne csak a májgombócért aggódjon a kormány! – véli egy volános dolgozó. Ha baleset történik, késik a busz, kimarad egy járat, akkor ezek kezelésére uniós szabályok vonatkoznak, de szombattól ezen előírásokat a belföldi járatokon nem kell alkalmazni – fedezte fel a rendeletmódosítást a napi.hu. Az érdekképviseletek a sajtóból értesültek a megdöbbentő változásokról.

A legutóbbi Magyar Közlönyben megjelent rendelet a menetrend szerinti, belföldi autóbuszjáratokra ad felmentést az uniós szabályok alól. Így például ha a jegyértékesítést a busztársaság kiszervezi, az uniós szabályok szerint felel a cég az alvállalkozójáért, de a kormány most kizárta ezt a felelősségét – fedezte fel a napi.hu.

Ha balesetet szenved a busz, a fuvarozónak ésszerű és arányos segítséget kell nyújtania az utasok részére, a balesetet követő azonnal felmerülő szükségleteikben. Ezután ezt az uniós szabályt sem kell alkalmazni belföldön. Ha lerobban a busz, akkor a fuvarozónak nálunk már nem kell biztosítania azt, hogy attól a ponttól, ahol a jármű működésképtelenné vált, egy másik járművel folytassa a járatot.

Ha az utasok járatkimaradás vagy késés miatt lemaradnak egy csatlakozó menetrend szerinti járatról, a fuvarozó minden ésszerűen elvárható erőfeszítést meg kell, hogy tegyen annak érdekében, hogy az érintett utasokat a más választható csatlakozási lehetőségekről tájékoztassa. Ez az uniós szabály is kimarad nálunk mostantól.

Az EU-országok persze dönthetnek úgy, hogy mentességet biztosítanak a vállalkozásoknak. Azonban e követelmények alól csakis belföldön közlekedő, illetve olyan járatok esetében adhatnak felmentést amelyek útvonalának nagy része az EU területén kívül esik, és amelyek menetrend szerinti megállóhellyel rendelkeznek az EU-n kívül.

Az uniós rendelet egy nagy szabályblokkot szentel a mozgáskorlátozott személyek busszal történő utazásának a megkönnyítésére is. Ezeket a szabályokat sem kell alkalmazniuk a belföldi buszos cégeknek. Nem kötelezhetők a társaságok a jövőben a kerekes székkel közlekedő utasok tájékoztatására akkor, ha nem tudják biztosítani a mozgássérült utas szállítását. Azaz, ha a technikai vagy biztonsági lehetőségek nem teszik lehetővé, akkor a fuvarozóknak egyszerűen elég csak nemet mondaniuk az utasnak. Azt a rendelkezést is hatályon kívül helyezték, miszerint ilyen esetben a mozgássérült utas kísérőjének fel kell ajánlani a menetjegy visszatérítését vagy a jegy másik járaton történő használatának lehetőségét.

Csak a sajtóból értesültek az érdekképviseletek a módosításról – mondta lapunknak Nemes Gábor, az Egységes Közlekedési Szakszervezet elnöke. Egyáltalán nem értik például, hogy ha „kiszervezik” jegyértékesítést, annak esetleges hibáiért miért felelne adott esetben a vétlen sofőr. A szakszervezeti vezető nem érti, mi indokolja a módosítást, az uniós szabályok alóli kivételt, és úgy véli, ez aligha állja ki a jogállamiság próbáját. Mert bár nyilván van különbség egy nemzetközi vagy egy helyközi járat között, azonban az utasok között nem lehet. Késve, de igyekeznek tájékozódni a következményekről.

 Európai-e a magyar utas?
Nemrég kikelt a kormány a nemzetközi cégek Magyarországon forgalmazott, állítólag silányabb termékei miatt. Egy államtitkár a zacskós leveseket hozta fel példaként – idézi egy inkognitót kérő volános középvezető a minapi híreket. Azért azonban nem emeli fel a szavát senki a vezetésben – mérgelődik -, hogy hazánkban az utasokat megillető európai jogok éppolyan másodrendűek lesznek, mint a hazai májgombóc a nemzetközi tasakban.