Orbán;Apollo Tyres;"termelési motor";

 MTI Fotó: Koszticsák Szilárd

- Orbán: Magyarország továbbra is Közép-Európa termelési motorja akar lenni

Átadták pénteken gyöngyöshalásziban az indiai Apollo Tyres második gyárát Európában. A 72 hektáron elterülő gyár építése két éve, 2015 áprilisában indult, a vállalat 475 millió eurót fektetett a projektbe. Az első építési fázis befejeztével a gyár évente 5,5 millió személyautó- és kisteherjármű-, valamint 675 ezer darab busz- és tehergépjármű-abroncsot fog előállítani - írta az eseményen kiosztott tájékoztatójában a vállalat.

A cég már 2010. előtt is Gyöngyösön akart beruházni, de akkor a szocialista vezetésű önkormányzat fideszes ellenzéki csoportja megakadályozta az üzletet. A képviselőknek a Fidesz kormányra kerülése után már nem volt ellenvetése az abroncsgyárral szemben.

Orbán Viktor miniszterelnök az ünnepélyes gyáravatón úgy fogalmazott: a magyarok nem lottón nyerték annak lehetőségét, hogy az Apollo Tyres Magyarországon valósította meg első, Indián kívüli zöldmezős beruházását, egy ilyen döntésben ugyanis kifejeződik a magyarok jövője iránti bizalom.

Azért a vállalat döntésében szerepet játszhatott az a 16 milliárd forint is, amit a kormány az adófizetők pénzéből támogatásként adott az indiai beruházónak. (Ez az összeg a gyár 500 dolgozójának nagyjából a 8 évi munkabér-költségét fedezné. Nem tudni, hogy Orbán Viktor a "nemzeti konzultáció" keretében az efféle támogatások védelemre gondolt-e, de Brüsszel nem szól bele a tagországok munkahelyteremtési és -védelmi megoldásaiba.)

Magyarország célja, hogy továbbra is Közép-Európa termelési motorja legyen, az Apollo Tyres pedig az egyik henger ebben a motorban - jelentette ki a kormányfő, aki úgy vélte, ez a vállalat egymagában is fontos talapzata hazánk egyedülálló versenyképességének. (Elemzők hangsúlyozták lapunknak, hogy Magyarország versenyképessége abból a szempontból valóban egyedülálló a régióban, hogy egyik környező ország sem zuhant olyan nagy mértékben a nemzetközi versenyképességi listán, mint éppen Magyarország.)

Orbán Viktor szerint a magyar gazdaságnak akkor van esélye a sikerre, ha az indiai abroncsgyártóhoz hasonló partnerekkel sikerül szoros együttműködést kialakítania a következő években. (Lapunknak nyilatkozó szakember szerint viszont a Heineken példája, amellyel stratégiai megállapodást is kötött a kormány, mégis nekitámadt az Orbán adminisztráció egy erdélyi kézműves sörgyárral kirobbant védjegyvitája miatt, nem hat feltétlenül ösztönzően más, nagy cégeket magyarországi befektetésre.)

A kormányfő arról is beszélt, hogy időarányosan jól áll a tíz év alatti egymillió új munkahelyre vonatkozó kormányzati terv, de a cél eléréséért ezután is munkát kell adni az embereknek segély helyett, és közben folyamatosan csökkenteni kell a munkát terhelő adókat. Kiemelte továbbá, hogy a magyar gazdaságot a duális szakképzés alapjaira kell átállítani. Kiállt a keleti nyitás politikája mellett is, mint fogalmazott, most "megérezhettük a világtörténelmi változásoknak azt a szelét", hogy "ami tőlünk keletre van, az egyre inkább uralja az egész világgazdaságot", India az egyik legjobb példa erre - tette hozzá.

Pénteken már mindenki okmányait ellenőrzik a schengeni külső határok többségén egy uniós rendelet nyomán.  Az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) kommunikációs szolgálatának közleménye szerint egy péntektől hatályos európai uniós rendelet nyomán már nemcsak a harmadik ország állampolgárainak, hanem az Európai Unió valamennyi tagállamának, valamint Norvégiának, Izlandnak, Liechtensteinnek és Svájcnak az állampolgárainak úti okmányait is ellenőrizni kell a számítógépes adatbázisokban.