környezetszennyezés;Levegő Munkacsoport;céges autók;kocsihasználat;

2017-04-23 11:50:00

Így támogatja az állam a környezetszennyezést

Ma az adójogszabályokon keresztül jelentős támogatást kap mindenki, aki személygépkocsiját cégautóként üzemelteti. Egy nulla kilométeres, bruttó 5 millió forint vételárú személygépkocsi példáján keresztül mutatja be a Levegő Munkacsoport, hogyan is támogatjuk adóforintjainkból az autóhasználatot – írja a Greenfo.

Ha magánszemélyként személygépkocsit vásárolunk, azt csak adózott, nettó jövedelmünkből tehetjük meg. Ebben az esetben az ötmillió forintos vételár kifizetéséhez összesen 7.518.800 forint bruttó jövedelemre van szükségünk, melyet további 22% (1.654.136 forint) szociális hozzájárulási adó is terhel. Így az ötmillió forintos vételár kifizetését lehetővé tevő nettó jövedelem összes adóterhe már 4.285.716 forint, melyet a munkáltatónknak kell befizetnie a költségvetésbe.

Ha ugyanezt az autót céges járműként vásároljuk meg, akkor cégautóadó-fizetési kötelezettségünk keletkezik. Ennek összege egy átlagos 77 kW-os autóra évi 105.600 forint, melyből levonható az önkormányzat által kivetett gépjárműadó (22.000 forint/év). Ezzel szemben a gépkocsi teljes árát (az amortizációs időszak alatt) költségként elszámolhatjuk, mellyel 5 millió×9% (társasági adó)= 450.000 forinttal csökkenthetjük a társaságiadó-alapunkat. Az 5 millió forintos autónk után így az ötödik év végére összesítve 32.000 forint adótámogatást kaptunk.

Látható, hogy egy 5 millió forintos autó cégesként vásárolva 4.968.000 forintba kerül, míg magánszemélyként megvásárolva ugyanez 9.172.936 forintba adókkal együtt.

Ha cégünk ezt a gépkocsit lízingszerződés keretében szerzi be, akkor a helyzet még kedvezőbb lehet! A lízingszerződések esetén ugyanis a maradványérték (esetünkben legyen 1 millió forint) feletti összegből az áfa visszaigényelhető. A lízing után ugyan kamatot is fizetni kell, ennek összege azonban lényegesen kevesebb, mint a visszaigényelt áfa összege. Példánknál maradva ebben a konstrukcióban további 570.000 forint adóelőnyhöz juthatunk. Így az ötmilliós autó már csak 4.398.000 forintba kerül!

Egy 15-20 millió forintos vételárú autónál a számok még inkább döbbenetesek.

Az aránytalan adórendszer miatt az újonnan üzembe helyezett gépjárművek túlnyomó többsége cégautóként kerül forgalomba. Pedig minden egyes cégautóként üzembe helyezett gépkocsi után a költségvetés több millió forintot bukik. Minél drágább az autó, annál többet. Nem véletlen, hogy luxus kategóriájú autókat csak elvétve vásárol Magyarországon magánszemély - írja a Greenfo.