Krízisjelentés - Azért mert hajléktalan, még mosakodna

Publikálás dátuma
2017.05.10. 07:17
Fotó: Népszava
Rendkívüli hidegben is működött a fővárosi hajléktalan-ellátás, de vannak javítandó elemek - olvasható az alapvető jogok biztosának téli krízisjelentésében. Székely László ombudsman szerint érzékelhetően kevesebb az utcán élő emberekkel kapcsolatos konfliktushelyzet, az ellátórendszer képes gyorsan és hatékonyan reagálni a krízishelyzetekre.

Az alapvető jogok biztosa ugyanakkor felhívta a figyelmet arra is, hogy a jogszabályok a hajléktalanoknak alapszolgáltatásokat nyújtó intézménytípusokat rendkívül szűkszavúan határozzák meg, valamint arra, hogy szükség van a fedél nélkül élő embereknek többrétű ellátást nyújtó szociális és egészségügyi centrumok létesítésére.

Székely László továbbá szorgalmazta a lábadozó funkciót is betöltő átmeneti szállók, nappali melegedők egészségügyi ellátó feladatkörének egyértelmű rögzítését. Az ombudsman hangsúlyozta: megoldásra vár a pszichiátriai, addiktológiai problémákkal küzdő, tartósan beteg speciális igényű hajléktalanok szakszerű ellátásának, gondozásának rendszerszintű megszervezése és finanszírozása is.

Székely László szerint a fővárosi fertőtlenítő fürdető szerepét betöltő IX. kerületi állomás helyzetén - a szolgáltatások infrastrukturális hátterén - is mihamarabb javítani kell. Átgondolásra vár a nappali melegedők hétvégi nyitva tartása, és igény van a szolgáltatást használók központi elektronikus nyilvántartása és az adminisztrációs rendszer folyamatos felülvizsgálatára is.

Az ombudsman Balog Zoltánhoz, az emberi erőforrások miniszteréhez fordult a hiányosságok felszámolása érdekében.

Szerző

Metrófelújítással állítják meg Brüsszelt

Publikálás dátuma
2017.05.10. 07:00
Szalad az idő - Népszava fotó/Tóth Gergő
Van, ahol valóban megállította a kormány Brüsszelt: az unió azért nem léphet a 3-as metró felújításának támogatása ügyében, mert Orbánék késlekednek benyújtani a szükséges dokumentumokat.

Az Európai Bizottság még nem kapta meg a magyar féltől a 3-as metró felújításának projektszintű részletes leírását, ezért döntés sem született a támogatásról – közölte a Népszava megkeresésére egy brüsszeli illetékes. Az Európai Bizottság lapunknak név nélkül nyilatkozó munkatársa hangsúlyozta: az, hogy a projekt múlt ősszel bekerült az egyik magyar operatív programba, nem jelent garanciát a támogatás elnyerésére. „Természetesen az Európai Bizottság elviekben készen áll a projekt támogatására, de végső döntést csak azután hoz, hogy megismerte a tagállam által benyújtott részletes projektdokumentációt” – fogalmazott. Az Integrált Operatív Fejlesztési Programban 137,5 milliárd forintot hagyott jóvá a kormány a projektre, kérdés, hogy ebből mennyit vállal át Brüsszel, ha átvállal.

Az általunk megkérdezett szakértő a főváros és a kormány közös felelősségének nevezte a támogatási kérelem beadásának elhúzódását. A főváros szerepe ebben a szakmailag nem jól előkészített a projekt volt, a kormányé pedig az, hogy szabad teret ad a túlárazott beruházásoknak. A projekt előrehaladását ismerő forrásunk 6-8 hónapra becsüli azt az időt, ami alatt megszületik a döntés. Egy nagyprojekt esetében legalább ennyire van szükség – a 4-es metró esetében egy évnél is tovább tartott. Ha még a héten beadná a dokumentációt Magyarország, leghamarabb év végére derülne ki, mekkora uniós támogatásra számíthat a beruházás. Ha további hónapok telnek el, a támogatói döntés 2018-ra tolódhat át.

A főpolgármesteri hivatal bizakodik, tájékoztatásuk szerint az Európai Unió szaktanácsadó testülete, a JASPERS támogathatónak ítélte az M3-as metró rekonstrukcióját. Miután a 135,7 milliárdos támogatásról a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium egy évvel ezelőtt a BKV-val szerződést kötött, a főváros elkezdte a beruházás előkészítését. Mint azt a városházától megtudtuk, a rekonstrukció megvalósulását szolgáló anyagbeszerzések, út- és forgalomtechnikai munkavégzések kezdődtek el. A Népszava városházi forrásokból úgy értesült, eddig 4-5 milliárd forintot költöttek el, ebből a menedzsmentköltségek 3-400 millió forintot tettek ki.

A legfontosabb még mindig nem tudható: elvállalja-e valaki keretösszegen belül a felújítást? Eddig két közbeszerzés lett eredménytelen. Múlt ősszel a BKV három metrószakasz rekonstrukciójára egyben kiírt közbeszerzése lett eredménytelen, mivel a becsült árhoz képest 30-50 százalékkal drágább ajánlatok érkeztek. A kudarc után a főváros szakaszolással próbálta minél előbb megkezdeni a csúszásban lévő felújítást. Ez is vakvágánynak bizonyult, februárban visszavonta a déli szakaszra decemberben kiírt felhívását. Így jutottunk el március közepéig, amikor a BKV ismét három szakaszra kért ajánlatokat. Ezeket fogják felbontani május 11-én. Ha az ajánlat csak néhány milliárddal haladja meg a támogatási szerződésben elérhető fedezetet, az még tolerálható. Tarlós István főpolgármester többször nyilatkozta, fedezet nélküli kötelezettségvállalásba nem megy bele, ezért ha ismét durván elszállnak az ajánlati árak, akkor ez a tender is érvénytelen lesz. Ha csak a kormány nem pótolja ki a hiányzó tízmilliárdokat.

Ha nem teszi, akkor egy megoldás kínálkozik – jelezte forrásunk. Új tendert kell kiírni, ami már a 3-as metró Káposztásmegyerig való meghosszabbítását is tartalmazza. Ennek sokkal nagyobb lenne az uniós támogatottsága, mert az utasszám bővülésével járna, közösségi közlekedésre terelné az utazókat. A 3-as metró rekonstrukciója önmagában nem szolgálja ezt a célt, az EU számára csak az akadálymentesítés és a szolgáltatás színvonalának emelése miatt lehet támogatható. Előbbivel pedig azért lesznek gondok, mert a vonalon rendkívül költséges megvalósítani az akadálymentesítést a felszíni kapcsolódás és a polgári védelmi létesítmények miatt. A Népszava értesülése szerint a jelenlegi tervekben a 20-ból mindössze 4-5 állomás akadálymentesítése szerepel.

Információink szerint a BKV-nál arra készülnek, hogy az idén ősszel kezdik meg a felújítást. Eredetileg a főpolgármester 2016. novemberére tervezte a startot, 2016. júniusában néhány hónapos csúszásról beszélt, és aztán idén tavasszal se kezdték el a munkát. Tavaly novemberben úgy várta Tarlós, hogy az idén májusban-júniusban indulhat a felújítás, de ekkor még tartani fog a pályázatok értékelése. És még ki kell várni további egy hónapnyi jogorvoslati határidőt, és már itt a július a vizes világbajnoksággal, amikor biztosan nem látnak hozzá. Ha senki nem támadja meg az eredményt, július végén köthetnek leghamarabb kivitelezői szerződést. Ha megtámadják, további hetek, hónapok telhetnek el, attól függően, a Közbeszerzési Döntőbizottságnál vagy bíróságon köt ki a panasz, és már véget is ér a nyár.

A főváros most annyit közölt: valamikor az év második felében kezdődhet a munka.

Szerző

Metrófelújítással állítják meg Brüsszelt

Publikálás dátuma
2017.05.10. 07:00
Szalad az idő - Népszava fotó/Tóth Gergő
Van, ahol valóban megállította a kormány Brüsszelt: az unió azért nem léphet a 3-as metró felújításának támogatása ügyében, mert Orbánék késlekednek benyújtani a szükséges dokumentumokat.

Az Európai Bizottság még nem kapta meg a magyar féltől a 3-as metró felújításának projektszintű részletes leírását, ezért döntés sem született a támogatásról – közölte a Népszava megkeresésére egy brüsszeli illetékes. Az Európai Bizottság lapunknak név nélkül nyilatkozó munkatársa hangsúlyozta: az, hogy a projekt múlt ősszel bekerült az egyik magyar operatív programba, nem jelent garanciát a támogatás elnyerésére. „Természetesen az Európai Bizottság elviekben készen áll a projekt támogatására, de végső döntést csak azután hoz, hogy megismerte a tagállam által benyújtott részletes projektdokumentációt” – fogalmazott. Az Integrált Operatív Fejlesztési Programban 137,5 milliárd forintot hagyott jóvá a kormány a projektre, kérdés, hogy ebből mennyit vállal át Brüsszel, ha átvállal.

Az általunk megkérdezett szakértő a főváros és a kormány közös felelősségének nevezte a támogatási kérelem beadásának elhúzódását. A főváros szerepe ebben a szakmailag nem jól előkészített a projekt volt, a kormányé pedig az, hogy szabad teret ad a túlárazott beruházásoknak. A projekt előrehaladását ismerő forrásunk 6-8 hónapra becsüli azt az időt, ami alatt megszületik a döntés. Egy nagyprojekt esetében legalább ennyire van szükség – a 4-es metró esetében egy évnél is tovább tartott. Ha még a héten beadná a dokumentációt Magyarország, leghamarabb év végére derülne ki, mekkora uniós támogatásra számíthat a beruházás. Ha további hónapok telnek el, a támogatói döntés 2018-ra tolódhat át.

A főpolgármesteri hivatal bizakodik, tájékoztatásuk szerint az Európai Unió szaktanácsadó testülete, a JASPERS támogathatónak ítélte az M3-as metró rekonstrukcióját. Miután a 135,7 milliárdos támogatásról a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium egy évvel ezelőtt a BKV-val szerződést kötött, a főváros elkezdte a beruházás előkészítését. Mint azt a városházától megtudtuk, a rekonstrukció megvalósulását szolgáló anyagbeszerzések, út- és forgalomtechnikai munkavégzések kezdődtek el. A Népszava városházi forrásokból úgy értesült, eddig 4-5 milliárd forintot költöttek el, ebből a menedzsmentköltségek 3-400 millió forintot tettek ki.

A legfontosabb még mindig nem tudható: elvállalja-e valaki keretösszegen belül a felújítást? Eddig két közbeszerzés lett eredménytelen. Múlt ősszel a BKV három metrószakasz rekonstrukciójára egyben kiírt közbeszerzése lett eredménytelen, mivel a becsült árhoz képest 30-50 százalékkal drágább ajánlatok érkeztek. A kudarc után a főváros szakaszolással próbálta minél előbb megkezdeni a csúszásban lévő felújítást. Ez is vakvágánynak bizonyult, februárban visszavonta a déli szakaszra decemberben kiírt felhívását. Így jutottunk el március közepéig, amikor a BKV ismét három szakaszra kért ajánlatokat. Ezeket fogják felbontani május 11-én. Ha az ajánlat csak néhány milliárddal haladja meg a támogatási szerződésben elérhető fedezetet, az még tolerálható. Tarlós István főpolgármester többször nyilatkozta, fedezet nélküli kötelezettségvállalásba nem megy bele, ezért ha ismét durván elszállnak az ajánlati árak, akkor ez a tender is érvénytelen lesz. Ha csak a kormány nem pótolja ki a hiányzó tízmilliárdokat.

Ha nem teszi, akkor egy megoldás kínálkozik – jelezte forrásunk. Új tendert kell kiírni, ami már a 3-as metró Káposztásmegyerig való meghosszabbítását is tartalmazza. Ennek sokkal nagyobb lenne az uniós támogatottsága, mert az utasszám bővülésével járna, közösségi közlekedésre terelné az utazókat. A 3-as metró rekonstrukciója önmagában nem szolgálja ezt a célt, az EU számára csak az akadálymentesítés és a szolgáltatás színvonalának emelése miatt lehet támogatható. Előbbivel pedig azért lesznek gondok, mert a vonalon rendkívül költséges megvalósítani az akadálymentesítést a felszíni kapcsolódás és a polgári védelmi létesítmények miatt. A Népszava értesülése szerint a jelenlegi tervekben a 20-ból mindössze 4-5 állomás akadálymentesítése szerepel.

Információink szerint a BKV-nál arra készülnek, hogy az idén ősszel kezdik meg a felújítást. Eredetileg a főpolgármester 2016. novemberére tervezte a startot, 2016. júniusában néhány hónapos csúszásról beszélt, és aztán idén tavasszal se kezdték el a munkát. Tavaly novemberben úgy várta Tarlós, hogy az idén májusban-júniusban indulhat a felújítás, de ekkor még tartani fog a pályázatok értékelése. És még ki kell várni további egy hónapnyi jogorvoslati határidőt, és már itt a július a vizes világbajnoksággal, amikor biztosan nem látnak hozzá. Ha senki nem támadja meg az eredményt, július végén köthetnek leghamarabb kivitelezői szerződést. Ha megtámadják, további hetek, hónapok telhetnek el, attól függően, a Közbeszerzési Döntőbizottságnál vagy bíróságon köt ki a panasz, és már véget is ér a nyár.

A főváros most annyit közölt: valamikor az év második felében kezdődhet a munka.

Szerző