Áfacsökkentésre vár a szállodaipar

A turizmus és a vendéglátás a magyar gazdaság húzóágazatává vált, ami az ott dolgozók munkáját dicséri – fejtette ki Az Utazó magazin Turizmus és Profit 2017 konferencián Nyitrai Zsolt, stratégiai társadalmi kapcsolatokért felelős miniszterelnöki megbízott. Hozzátéve: a turizmus jelentőségét mutatja, hogy az ágazatban ma már mintegy 45 ezer kis- és középvállalkozás működik, amely több mint 350 ezer embernek ad munkát és miközben jelentős mértékben hozzájárul a gazdasági növekedéshez, a munkahelyteremtésben is jelentős szerepet játszik. 

A nemzetközi versenyképesség további erősítését a kormány adócsökkentéssel is segíti a vendéglátás áfájának idei és jövő évi csökkentése a jól képzett munkaerő megtartásához is segítséget nyújthat - tette hozzá Nyitrai.

Flesch Tamás a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetsége (MSZÉSZ) általános alelnöke szerint a versenyképesség megőrzéséhez, a munkaerő megtartó képességhez a szállodaiparban is elengedhetetlen az áfacsökkentés. A kedvezményes áfa bevezetése ugyan nem szerepel a közelmúltban az Országgyűlés elé beterjesztett adótörvény-módosításban, de az MSZÉSZ a Magyar Turisztikai Ügynökséggel együtt lobbizik az 5+1 százalékos javaslat elfogadásáért, amelyben az 1 százalék az ágazat marketingjét szolgálná. Mivel a jól képzett munkaerő elvándorlása már ma is érezteti kedvezőtlen hatását, az MSZÉSZ szerint a munkaerő megtartáshoz a kötelező 8-15 százalékos szervízdíj bevezetése is nagyban hozzájárulna.

Kifejtette: miközben vidéken elsősorban kisebb szállodák épülnek, az előkészületek szerint, Budapesten, idén és jövőre 20 új, jellemzően közép és felsőkategóriás hotel nyílik, ami további 3000 új szobát jelent. Jó hír, hogy újabb neves szállodamárkák is fantáziát látnak a magyar fővárosban, de félő, hogy olyan túlkapacitás jön létre, ami negatív árspirált generálhat. Már csak azért is, mert az Airbnb terjedése is rendkívül megnövelte a kapacitást: van ahol már önálló épületeket emelnek a kevesebb adó és egyéb teherrel járó lakáshotel üzletágra alapozva. Az MSZÉSZ nem az üzletág betiltását, hanem az egyértelmű szabályozás megjelenését szorgalmazza. Személyes véleményeként hozzátette: az építőiparban is érződő munkaerőhiány miatt, a Budapesten akár 40 százalékkal is megdráguló építési költségek több későbbi szállodai projekt újratervezését is megkövetelhetik.

Nemzetközi felmérések szerint Európában már 7 millió gasztroturista van, aki elsősorban a kulináris élményeket keresve választ magának úticélt – fejtette ki Hamvas Zoltán, a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetsége (MSZÉSZ) gasztronómiai társelnöke, a Magyar Bocuse d’Or Akadémia elnöke, a Pannon Gasztronómiai Akadémia (PGA) alelnöke. Szerinte ezért fontos a Magyarországon lezajlott gasztroforradalom és a nemzetközi színtéren elért eredményeknek. A szakma lobbimunkájának célja – tette hozzá -, hogy a Michelin, a vidéki éttermeknek is esélyt adva, a jövőben egész Magyarországot vizsgálja, ne ragadjon le Budapestnél. 

Miközben Szlovénia a közelmúltban úgy vált a 16 európai uniós országban már működő Hotelstars szállodaminősítő rendszer tagjává, hogy a szálláshelyek számára az egész országban kötelezővé tette a csatlakozást, Magyarországon a szállodai csillagok tekintetében még nagy a szórás. Ezért is lenne fontos a rendszer kötelező bevezetése nálunk is – emelte ki Géher Zoltán, a Continental Hotel igazgatója. Aki szerint a vendégek eligazodását szolgáló egységes, transzparens és utóellenőrzésekkel is járó minősítés – amely a nemzetközi online foglalási rendszerekben is megjelenik - a szállodák nemzetközi versenyképességét is növelné.

Az Utazó magazin szakmai konferenciáján a hagyományokhoz híven, a közönség és szakmai szavazatok alapján, az elmúlt év legjobb szolgáltatóit is díjazták: az év üzleti szállodája 2016-ban a The Ritz-Carlton Budapest lett, wellness szállodája a miskolctapolcai Avalon Resort & Spa, konferencia szállodája a Continental Hotel Budapest, városi szállodája a Hotel Moments Budapest, új családbarát szállodája a noszvaji Tündérkert Hotel és Rendezvényközpont, családbarát szállodája a Kolping Hotel, szállodaüzemeltetője a Service4You Hotel Management, légitársasága a Turkish Airlines, utazási irodája az OTP Travel, wellnessfürdője a Hungarospa, gyógyfürdője a Bükfürdő Gyógy- és Élménycentrum, az év fővárosi étterme a Costes, vidéki étterme az Anyukám Mondta, all inclusive étterme a Trófea Grill Király utca, autókölcsönzője az AVIS, városa Nyíregyháza lett.

Szerző

10 ezer mázsa tűzifát zárolt a Nébih

Súlyos hiányosságok miatt felfüggesztették egy tűzifatelep kereskedelmi tevékenységét a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) ellenőrei, elrendelték a telep teljes árukészletének, több mint 10 ezer mázsa tűzifának a zárolását is.

Az április végi ellenőrzés lakossági bejelentés alapján, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) Kelet-budapesti Adó- és Vámigazgatóságának munkatársaival közösen végzett próbavásárlás eredményeként indult egy Pest megyei tűzifatelepen.  A vizsgálat feltárta, a kereskedők úgy adták el egymásnak, végül a vásárlóknak a fát, hogy annak sem a mennyisége, sem a minősége nem volt követhető az ügyletek során. A Nébih szakemberei 1163 köbméter, több mint 10 ezer mázsa nem nyomon követhető tűzifát zároltak, emellett elrendelték a tűzifatelep kereskedelmi tevékenységének felfüggesztését. 

A tűzifa értékesítése során a kereskedőnek igazolnia kell a faanyag eredetét és biztosítania kell a termék nyomon követhetőségét. A Nébih eddigi ellenőrzési tapasztalatai alapján, amikor a kereskedő nem ad szállítójegyet és tűzifa vásárlói tájékoztatót, az eladott mennyiség és a tűzifa minősége is problémás. Éppen ezért fontos, hogy a vásárlók ne higgyenek annak a jól hangzó ajánlatnak, miszerint megfelelő papírok nélkül olcsóbban és jobb minőségű tűzifához juthatnak - figyelmeztet közleményében a hivatal.



Szerző

Rossz hír az Ubernek

Publikálás dátuma
2017.05.11. 16:00
Magyar taxisok is tüntettek az Uber ellen, a cég ki is vonult innen FOTÓ: Tóth Gergő
Az innovatív koncepciója ellenére hagyományos közlekedési vállalatnak minősül az internetes fuvarmegosztó szolgáltatást nyújtó Uber, így érvényesíthető rá a hagyományos taxitársaságokra vonatkozó nemzeti szabályozás - foglalt állást az Európai Unió Bíróságának főtanácsnoka csütörtökön.

Az Uber arról szeretné meggyőzni a luxembourgi székhelyű törvényszéket, hogy nem egy fuvarozótársaság, hanem digitális szolgáltatást nyújt. Ezzel eldőlhetne az a kérdés, hogy egy alkalmazás-alapú startup mentesülhet-e a hagyományos vállalatok számára előírt szigorú szabályok alól.

Maciej Szpunar főtanácsnok javaslata szerint az Ubernek közlekedési szolgáltatásnak kell minősülnie, mivel gazdasági szempontból ez képezi az elsődleges elemet a vállalat működésében, az utasok és a sofőrök interneten keresztül történő összekapcsolása csak másodlagos. Mint írta, utóbbi "nem önálló és nem is elsődleges jellegű a közlekedési szolgáltatáshoz képest".

Ebből az értelmezésből következik, hogy az Uber tevékenységére nem irányadó az "információs társadalommal összefüggő szolgáltatásnyújtás szabadságának elve", ily módon azonos feltételek vonatkoznak rá a tagállamokban, mint a hagyományos taxicégekre.

Az Uber öt éve érkezett Európába. A hagyományos taxitársaságok és hatóságok is bírálták, mondván, tisztességtelen versenyelőnyre tett szert azzal, hogy közösségi személyszállító szolgáltatásként nem vonatkoztak rá a szigorú engedélyezési és biztonsági előírások.

A főtanácsnoki indítvány nem köti a bírákat, a tapasztalatok ugyanakkor azt mutatják, hogy az ítéletek többnyire megegyeznek az előzetes állásfoglalással.

A most is alkalmazott, előzetes döntéshozatali eljárás lehetővé teszi, hogy a tagországok bíróságai a közösségi jog értelmezésére vagy valamely uniós jogi aktus érvényességére vonatkozó kérdést terjesszenek az EU bírósága elé. Utóbbi azonban nem dönti el a jogvitát, az a tagállami bíróság feladata, hogy az ügyet a luxembourgi ítélet alapján elbírálja. A határozat mindazonáltal a tartalmilag hasonló kérdésben eljáró más tagállami bíróságokat is köti.

Szerző