Újra bemutatták a Körhintát Cannes-ban

Publikálás dátuma
2017.05.19. 19:27
Törőcsik Mari és Soós Imre a Körhinta című filmben
Viszonylag kicsi, de igencsak elszánt közönség előtt mutatta be hatvanegy év után újra Fábri Zoltán Körhintáját a fesztivál klasszikusokat összegyűjtő szekciója, a Cannes Classics. 

A vetítés előtt, Ráduly György, a Magyar Nemzeti Filmarchívum januárban kinevezett új igazgatója tartott beszédet, melyben kifejtette, hogy a Körhinta újbóli bemutatójával a Filmarchívum hatvanadik, illetve Fábri Zoltán születésének századik évfordulóját is ünnepeljük. Az év elején beindított vadonatúj digitális fejújítási program keretében pedig pont a körhinta volt az első film, amelyet felújított a Filmarchívum. Ehhez Gérald Duchaussoy, a Cannes classics igazgatója hozzátette: az idén meghívott filmek a jubileumi fesztivál versenyprogramjának hetvenéves történetét idézik meg, amelyben a magyar filmművészetnek kiemelkedő szerepet jutott.

Ahogy Fazekas Esztertől, a Magyar Nemzeti Filmarchívum filmfelújítási menedzserétől korábban megtudtuk, a műnek már volt 1991-ben egy analóg megmentése – ekkor még Fábri Zoltán is részt vett a munkában. Ez annak idején kétmillió forintba került. Az új, digitális restaurálás során visszatértek ehhez a nagyon rongált eredeti nyersanyaghoz és első körben 4K-ban beszkennelték. A tartalmi restaurálás során a hiányzó képi és hangzó részeket, fekete bevillanásokat, illetve a menyasszonytánc során hiányzó húsz másodpercet is pótolták. De, ahogy Fazekas Eszter hangsúlyozta: a nagyon kell ismerni a film világát és technikáját a régi kópiákból, s nem szabad azt önkényesen megváltoztatni, mivel az eredeti művet kell újfent prezentálniuk. Ezért az ilyen felújítások során megtehető dolgokat szigorú „kódexek” határozzák meg.

Magyarországon a Körhinta felújított változatát november első hetében mutatják be a Filmarchívumnak a magyar klasszikus filmekből szervezett fesztiválján a budapesti Corvin Moziban.

Szerző

Majdnem törvényt sértett a TV2

Publikálás dátuma
2017.05.19. 18:38
FOTÓ: Népszava
A 2016-os eredmények szerint a hírműsorokban még mindig sok a közélethez nem kapcsolható, klasszikus bűncselekményekről szóló híradás, de mindenhol az előírt húsz százalék alatt maradnak az ilyen jellegű riportok - közölte az NMHH Médiatanácsa pénteken. A héten elfogadott elemzésből az is kiderült, hogy a legtöbb, ebbe a kategóriába tartozó beszámolót tavaly a Tények adta le, a TV2 épphogy nem lépte túl a törvényi maximumot.

Az NMHH hat hírműsort vizsgált, a Class FM Híreket, a Duna TV Híradót, a Kossuth Rádió Déli Krónikát, az M1 esti Híradót, az RTL Klub Híradót és a TV2 Tényeket. Jelezték, a rádiók hírműsoraiban csökkent, a televíziókéban nőtt az ilyen jellegű hírek száma az előző évhez képest.

A legtöbb, ebbe a kategóriába tartozó beszámolót tavaly a Tények adta le, amely 19,8 százalékos arányszámával épphogy nem lépte túl a törvényi maximumot. Az RTL Klub Híradójában 14,1, a Duna TV hírösszefoglalójában 1,6, az M1 esti híradójában 1,4 százalékban szerepeltek ilyen összeállítások. A Déli Krónikában volt a legkevesebb ilyen beszámoló (0,7 százalék), a Class FM műsorában tavaly november közepéig 3,3 százalékos volt a bulvár jellegű bűnügyi hírek aránya.

A Médiatanács kitért arra is, hogy a közvélemény tájékoztatását szolgáló bűntények - mint a "politikát érintő ügyek, migrációval kapcsolatos bűnesetek, terrorcselekmény, hivatalos vagy közfeladatot ellátó személyt érintő bűnügyek" részesedése - nem változott jelentősen 2015-höz képest, 7,7 és 13,4 százalék között volt. A televízióban a közszolgálati csatornáknál a terrorcselekmények voltak a meghatározók, a TV2 a hivatalos és közfeladatot ellátó személyeket, az RTL Klub pedig a politikát érintő bűneseteket szerepeltette a leggyakrabban.

Az NMHH vizsgálata kiterjedt a közélethez kevéssé kapcsolható, úgynevezett "azonnali hatást kiváltó hírek" vizsgálatára is - tették hozzá. Ezek között vannak a bűncselekményekről szóló híradásokon túl egyebek mellett a háztartási, közlekedési, munkahelyi balesetekről és természeti katasztrófákról szóló riportok. A Tények 52,6 százalékát, az RTL Klub Híradó 42,5 százalékát tették ki az ilyen összeállítások, ami 2015-höz képest növekedés. A teljes tanulmány jövő hétfőtől elolvasható az NMHH honlapján.

Közölték azt is, hogy a tanács elfogadta a hatóság legfrissebb vizsgálatát a 2016 második félévében közzétett új televíziós reklámszpotokról. Az NMHH 35 tévécsatorna először közzétett reklámjait elemezte, amelyekben 2656 új reklámszpot jelent meg, amelyek az összes hirdetés 43,7 százalékát tették ki. Az új reklámok több mint egymilliószor kerültek képernyőre, tehát átlagosan 390-szer ismételték őket fél év alatt (2015-ben ez 305 volt). 2015 azonos időszakához képest nőtt az egy csatornára jutó összes reklám: 62 301-ről 67 816-ra, a médiaszolgáltatónkénti összes új hirdetés pedig 29 046-ról 29 617-re. A reklámok 30 százaléka ezer forint alatti, 36 százaléka ezer és tízezer forint érték közötti terméket, szolgáltatást népszerűsített.

Mint írták, a Médiatanács idén is meghirdeti a közösségi médiaszolgáltatók műszaki fejlesztését támogató pályázatát a Magyar Média Mecenatúra program keretében, összesen 110 millió forintos keretösszeggel. Az igényelhető maximális támogatás televízióknál ötmillió, rádióknál hárommillió, kisközösségi rádióknál egymillió forint, de nem haladhatja meg a tervezett összköltség 80 százalékát. Az első fordulóra június 22. a jelentkezési határidő .

A testület véglegesítette a Kaposvár 99,9 MHz, a Veszprém 90,6 MHz és a Pécs 101,7 MHz rádiós médiaszolgáltatási lehetőségekre vonatkozó pályázati felhívások szövegét. Az RTL Klub StílusKalauz című műsorának két tavaly decemberi adásában egy csomagküldő szolgáltatót szabálytalan termékmegjelenítéssel, indokolatlan hangsúllyal népszerűsítettek, ezért a Médiatanács 150 ezer forintos bírsággal sújtotta a médiaszolgáltatót.

A Nemzeti Adó- és Vámhivatal Szerencsejáték Felügyeleti Főosztályának tájékoztatásából kiderült, hogy egy, az adóhatóság engedélyével nem rendelkező magyarországi online fogadóiroda logója jelent meg a Touch Down Magazin idei februári számában. Emiatt a Médiatanács felhívta a kiadó, a G-ADAM Könyv- és Lapkiadó Kft. figyelmét a jogszabályok betartására. A grémium a bírság nélküli jogkövetkezmény alkalmazásakor figyelembe vette a magazin olvasóközönségének alacsony számát és azt is, hogy a médiatartalom-szolgáltatóval szemben idáig nem állapított meg ilyen típusú jogsértést.

Szerző

Jó szezont várnak a Balatonon

Publikálás dátuma
2017.05.19. 18:34
Illusztráció: Thinkstock
Újabb jó szezonra számít a Balatoni Hajózási Zrt. (Bahart) az idén a kiemelkedően jó tavalyi után, a tervek szerint 2017-ben 5,2 százalékkal nő a tavalyi 2,64 milliárd forintos nettó árbevétel.

Kollár József vezérigazgató, a 21 tóparti önkormányzat tulajdonában lévő társaság éves rendes közgyűlését követően egy nappal pénteken Siófokon sajtótájékoztatón elmondta, a zrt. saját forrásból közel 1,5 milliárd forint beruházást valósít meg két év alatt az üdülőrégióban.

A társaság adózás előtti eredménye tavaly 136,9 millió forint volt, az idei évre 137,8 millió forintot terveztek. A cégvezető hangsúlyozta, ennél is fontosabb mutató az üzemi eredmény az értékcsökkenés alakulásával, amely két éve 375,0 millió, tavaly 452,5 millió forint volt, és idén a tervek szerint 487,6 millió forint körül alakul. A befektetett eszközök értéke az elmúlt két évben mintegy egy milliárd forinttal nőtt.

Közölte: az elmúlt év sikereit jól mutatja, hogy a kompközlekedésben 14 éves rekord dőlt meg, több mint 1,1 millió utast, 337 000 járművet és 67 000 kerékpárt szállítottak a járatok Szántód és Tihany között. Ez 13 százalékos forgalom- és 11 százalékos bevétel növekedést eredményezett az ágazatban. A menetrendi, séta- és programhajókon hasonló volt a növekedés, 727 000 volt az utasok száma. A társaság 11 kikötőjében bérelhető vitorláshelyek kihasználtsága tavaly 93,7 százalékos volt.

Veigl Gábor, gazdasági és stratégiai vezérigazgató-helyettes elmondta, kiemelt figyelmet fordítanak az utas- és üzembiztonság, valamint a szolgáltatási színvonal javítására. A hajóparkról egyebek mellett elmondta, hamarosan befejeződik a Kossuth komp felújítása. Jelentős összegeket fordítanak az informatikai háttér és a biztonságtechnika fejlesztésére, a telephelyi műszaki eszközpark megújítására, valamint egy mobil lágyiszap eltávolító berendezés fejlesztésére is.

Dónucz László értékesítési és forgalmi igazgató az idei kínálatról és újdonságokról számolt be: például a Bahart kártya több típusának bevezetésével a listaárakhoz képest 20 százalékkal kedvezőbb díjakon vehető igénybe a társaság minden személyhajózási és komp szolgáltatása. Hozzátette, díjkiigazítással 33 útvonalon 100 forinttal, 15 útvonalon 200 forinttal nőtt a jegyek ára. Újabb programokkal bővül a gyerekeknek szóló Varázshajó szolgáltatás, és újra lesz a tavon operett-hajó. Továbbra is indulnak a borkóstolós hajók, bulihajók, kulturális programot kínáló élményhajók, valamint Minimax gyerekhajók. Idén először az utóidény első hetében is lesznek menetrend szerinti programhajók.

A sajtótájékoztatón partnerségi megállapodást írt alá az üdülőrégió két stratégiai cégének számító Bahart és a Balatoni Halgazdálkodási Zrt.

Szerző