A Szociális Innováció Alapítvány három éve működteti InDaHouse elnevezésű tanodáját a Borsod-Abaúj-Zemplén megyei Perén, igen nagy sikerrel: az önkéntesek jelenleg négy falu hetven hátrányos helyzetű gyermekének fejlesztésében segítenek. A program indításában a szülők és a helyi önkormányzat is segített: utóbbi ingyen bocsátotta az alapítvány rendelkezésére a használaton kívüli iskolaépület egyik tantermét. Noha a megállapodás tíz évre szólt, a tanoda fennmaradása bizonytalanná vált, az önkormányzat ugyanis úgy döntött, mégis szüksége van az egész iskolaépületre, s más helyiséget sem tud felajánlani.
"Az önkormányzat most pályázati forrásból szeretné felújítani az iskolát, és abból a teremből, ahol eddig dolgoztunk, számítógéptermet hoznának létre. Sajnos a mi programunk és az önkormányzat tervei ütik egymást, mert mi teljesen belakjuk a termet, az egészet használjuk és ezért nem lehetséges, hogy az mind a két funkciót egy időben ellássa" - tudtuk meg az InDaHouse program vezetőjétől. Benkő Fruzsina azt is elmondta, habár december 31-ig maradhatnak, az idő sürget: a gyerekeket segítő program zavartalan folytatásához januárra saját épületet kell szerezniük, berendezniük. Ennek érdekében közösségi adománygyűjtést indítottak.
Legalább hárommillió forintra lenne szükségük, hogy megvegyenek és felújítsanak egy perei házat. "Ebből az összegből is szűkösen jövünk majd ki, de úgy gondoltuk, ennél többet nem fogunk tudni összegyűjteni. Később, ha meg tudtuk venni a házat és nincs elég pénz mondjuk a vizes blokkra, újabb gyűjtést szervezünk" - mondta. A célösszeg mintegy fele már összegyűlt az eddigi támogatóknak köszönhetően. Benkő Fruzsina hangsúlyozta: mindenképp Perén szeretnének maradni, mert munkájuk csak akkor érhet célt, ha hosszú távon tudnak foglalkozni a helyi közösséggel. A tanodák feladata, hogy a hátrányos helyzetű térségekben, az iskolai felzárkóztatásban segítsenek.
A gyerekeknek minden hétvégén tartanak fejlesztő foglalkozásokat, harminc kisebb gyermek esetében a családokhoz járnak a program munkatársai fejlesztést tartani. "Jelenleg a források szűkössége miatt a program vezetésétől kezdve a gyerekek tanításáig mindent önkéntesek csinálnak. Ugyanakkor aktívan együttműködünk más tanodákkal, járunk egymáshoz, továbbképzéseket tartunk, hogy tanuljunk egymástól" - ismertette helyzetüket, munkájukat a programvezető. Nyári táborokat is szerveznek, ha tehetik, nagyobb kirándulásokra is elviszik a gyerekeket.
Az alapítvány Norvég Civil Támogatási Alapból finanszírozott "Csere-Bere-Gyere-Pere" című önkéntes programjának futamideje 2016. tavaszán befejeződött, azóta magánadományokból tartják fent a programot. A Holland Nagykövetség pedig szeptembertől támogatja a programot abban, hogy mentorrendszert dolgozzanak ki a perei gyerekek számára. A tanoda programok támogatására létrehozott EFOP pályázatokban azonban - ahogy Benkő fogalmazott - a "nem nyertes tanodák" közé tartoznak.
Az országban mintegy kétszáz tanoda működik, egyiknek sem épp rózsás a helyzete. Az állami források egyre apadnak, működésüket alapítványok, civil szervezetek támogatják - többek között olyan civil szervezetek, amelyeket ellehetetleníteni próbál a magyar kormány.