magyar busz;vágyálom;

Csak vágyálom a magyar busz?

Optimális esetben sem valószínű, hogy teljesíthető a kormányzat magyar busz gyártási programja. A megrendelések extrém hektikussága tervezhetetlenné tesz egy ilyen irányú beruházást - véli egyebek mellett Dorner Lajos, a Város és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) elnöke.

- Mikor jelenhet meg a pályázat, ami alapján a buszgyártók ajánlatot tehetnek?

- Egy ilyen léptékű közbeszerzés lefolytatása akár fél évet  is igénybe vehet. De nem az egyetlen kiírás az érdekes, folyamatos, hosszú távú, tervezhető megrendelésekre lenne szükség.

- Jó esetben idén még elindulhatna a gyártás?

- A programba belépő buszgyártó cégeknek be kell szerezniük a megfelelő típusengedélyeket. Egy ilyen dokumentum beszerzése hónapokig is eltarthat. Viszonylag gyakran változnak a hatósági előírások, ehhez a gyártóknak folyamatosan alkalmazkodniuk kell, vagyis, minden esetben meg kell újítaniuk az engedélyeket. Ki az, aki megrendelés esélye nélkül beruház?

- Mekkora a hazai buszgyártás típusválasztéka?

- Jelenleg egyetlen gyártó termel, évi körülbelül százötven buszt, nekik is mindössze két termékük van, egy elővárosi és egy helyközi közlekedésre szóló típus.

- Évente hány busszal lehetne megfiatalítani a hazai buszparkot?

- Legalább évi 600 új buszra lenne szükség csak az átlagéletkor fenntartásához, Budapest nélkül számolva. Az ennél kisebb darabszámok csak leépülést jelenthetnek. A potenciális gyártók nem alapozhatnak az állam hektikus megrendeléseire: van, hogy az egyik évben több tucat vagy több száz, másik évben egyetlen darabot sem igényelnek. Erre egyetlen cég sem rendezkedhet be. Hosszú távú, nagy volumenű, folyamatosan, éveken át biztos megrendelést adó kiírásokra lenne szükség.

 lásd még: Defektet kaphat a Volánbusz-program