hamisítás;szoftver;autószerelő;

2017-06-02 07:15:00

Óvakodjunk az olcsó alkatrésztől!

Illegális szoftvereket, hamis termékeket foglalt le a NAV autószerelő-műhelyekben és autóalkatrész-kereskedések ellenőrzése során. A hamisítók mintegy 67 millió forint kárt okoztak a jogtulajdonosoknak.

A járműipart is utolérte a hamisítás szelleme. Már arra is akadt példa nálunk, hogy az autódiagnosztikai eszköz sem volt valódi. Bejelentések alapján a NAV pénzügyőrei és a Járműipari Forgalmazók Szellemi Tulajdon-védelmi Szakmai Egyesülete (JAF) szakemberei autószerelő-műhelyekben és autóalkatrész-kereskedésekben használt járműipari szoftverek, valamint a gépjármű-alkatrészek, kiegészítők eredetiségét vizsgálták. A pénzügyőrök a legtöbb ellenőrzést Győr-Moson-Sopron megyében végezték, és megállapították hogy a jogtulajdonosokat (leegyszerűsítve, akiknek a szabadalmi védettségét nem vették figyelembe) mintegy 67 millió forintos vagyoni hátrány érte. Gyakorlatilag kivétel nélkül minden autómárkánál találtak szabálytalanságot.

A beépített alkatrészek 30 százaléka hamis
Magyarországon az autójavítási piac értéke éves szinten mintegy 1000 milliárd forint. Ebből az alkatrész-felhasználás mintegy 600-650 milliárd forint, a legális javítások értéke mintegy 420 milliárd forint. Szakértői becslések szerint a beépített alkatrészek mintegy 30 százaléka lehet hamis.

Lefoglaltak - a többi között -számítógépeket, hamis szoftvereket, illetve félezer olyan kiegészítőt, melyeken a márkajelzést a jogtulajdonosok engedélye nélkül használták. Leopold Róbert pénzügyőr őrnagy, az adóhatóság vám- és jövedéki szóvivője lapunknak elmondta, nem véletlenszerűen csapnak le a hamisítókra, előzetesen adatokat gyűjtenek, és a jogkövetőknél nem vizsgálódnak.

A hamis autóalkatrészek és illegális szoftverek nemcsak a jogtulajdonosoknak okoznak kárt, hanem a jogsértő módon gyártott alkatrészek - a szűrők, a kuplung- és a féktárcsák vagy a fényszórók - csökkentik a közlekedés biztonságát is. Még a legkisebb autók rendszereinek összehangolását, az információk továbbítását és értékelését is számítógépes vezérlőegységek tucatjai végzik.

Az az általános tapasztalat, hogy a közúti baleseteknél nem vizsgálják, hogy a kocsit hol javították és milyen alkatrészeket használtak hozzá, annak ellenére, hogy az Unióban egy 2010-es szabályozás szerint a beépített tartozékokért a szerviz felel. A műszaki hibából bekövetkezett balesetek aránya Magyarországon duplája az uniós átlagnak. AZ EU-ban ez az arány 5 százalék alatti.

- A hamisítványok ára töredéke az eredetinek - mondta a Népszavának Marótiné Konczur Györgyi, a JAF elnöke. Ilyenek az interneten is garmadával elérhetők, ezért is kedveltek. Éppen ezért nehéz felbecsülni, hogy mennyire elterjedtek. Gondot jelent az is, hogy az eredeti használati utasítás német és angol, de sok a félrefordítás.

Titok egy Mercedes-Benz S280 limuzin körül
Húsz éve vesztette életét tragikus autóbalesetben Diana hercegnő és szerelme, Dodi Al-Fayed. Bár a hercegnő haláláról már több tízezer cikk jelent meg, a párizsi aluljáróban, valószínűleg a paparazzók üldözése miatt bekövetkezett halál ma is tartogat meglepő részleteket.
Most az derült ki, hogy az az 1994-es évjáratú Mercedes S280-as típusú autó, amelyet a sofőrje vezetett a falnak, valójában két korábbi autóbaleset után roncsaiból újjáépített, így közúti közlekedésre gyakorlatilag alkalmatlan, guruló ko­por­só volt - írta a blikk.hu. Hatvan kilométeres sebesség felett már életveszélyes volt vele közlekedni világosban, egyenes útszakaszon is, nemhogy éjszaka, menekülés közben, 190-nel száguldva. Az autó gyakorlatilag totálkáros volt, a biztosító ki is fizette az árát, de a tulajdonos engedélyt kapott a helyreállítására. Ám attól egy roncs maradt – mondta az egyik francia televíziótársaságnak Pascal Rostain párizsi fotós, aki ezt a Ritz Szállóban dolgozó, az autók bérlésével foglalkozó ismerősétől hallotta.
Hogy végre megoldódik-e a két évtizedes rejtély, nem tudni, Rostain szerint a rendőrség sosem vizsgálta ezeket a nyilvánvaló tényeket.