oktatás;elitiskola;

- Másként jók

Esztergomi Dobó Katalin Gimnázium? Jászberényi Lehel Vezér? Esetleg Mezőtúri Református Kollégium? Ugye nem hallottak még ezekről az intézményekről? Pedig e pillanatban az ország legjobb középiskolái.

Tudom, erre rávágják, hogy Fazekas. Radnóti, Apáczai, esetleg veszprémi Lovassy. Jók azok is, sőt kiválóak, csak a fenti lista és a közismert között van egy nagy különbség. Míg az elitiskolák hozott anyagból remekelnek, a „pedagógiai hozzáadott érték" toplistáján szereplők abban nagyon jók, hogy a lehető legtöbb esélyhez juttassák az erre rászorulókat. Valószínűleg minden más mérőszámnál többet mond a magyar oktatásról, hogy mindössze négy középiskola szerepel mindkét listán az első húsz között.

Természetesen nem akarjuk lekicsinyelni a táltosképzők előtt tornyosuló feladatokat, de tagadhatatlan: más a tanári kar feladata egy olyan iskolában, ahol az értelmiségi családok jó tanuló gyerekei lökdösik egymást a kapunál, mint ott, ahol a diákokat nem segíti otthoni könyvtár, többdiplomás szülő és a tanulásra szocializáló családi hagyomány. Nahalka István oktatáskutató úgy állította össze a „pedagógiai hozzáadott érték" listáját, hogy azt vizsgálta, képes-e az iskola szintet léptetni a tanulókkal, tehát az is tud-e jó eredményt produkálni a kompetencia-méréseken, vagy épp nyelvvizsgát tenni, akinek belépéskor nagy volt a hátránya.

Nagy öröm tehát, hogy léteznek ilyen iskolák, és még nagyobb, hogy a leginkább rászorulóktól elérhető távolságban, a Hajdúságban és Borsodban is fellelhető néhány. Azon azonban érdemes elgondolkodni örvendezés közben, hogy harminc évvel a Glatz-féle oktatási reform megindulása után ennél azért mégiscsak előbbre kéne tartanunk. Három évtized elég lehetett volna arra is, hogy minden általános és középiskola egységes, egyformán esélyt adó rendben működjék.

Ehelyett ezt az emberöltőt egymást kioltó reformok áterőszakolásával töltöttük, most meg épp azon dolgozik a kormány, hogy a „hozzáadott értéket" nyújtó iskolákat – meg persze az odaigyekvőket - is ellehetetlenítse a kötelező középiskolai felvételivel.