egér;25-os út;szimpátiaszavazás;

2017-06-16 07:08:00

Szimpátiavoks vagy egyszerű Kubatov-lista?

Szimpátiaszavazást hirdetett Eger jobboldali polgármestere a készülő M25-ös gyorsforgalmi út melletti kiállásként. A voksolás előzménye és módja miatt sokak szerint elképzelhető: a véleménynyilvánítás valójában csak ürügy az egri "Kubatov-lista" összeállításához.

A Népszava elsők között számolt be arról, hogy az eredeti ár négyszeresére duzzadt költségvetésű beruházás egyes szakasza felesleges és pazarló, ráadásul Füzesabony környékén gazdákat vág el a földjeiktől. Megírtuk azt is: érthetetlen, hogy miért kellett Füzesabony és Kál között egy új le- és felhajtót betervezni az M3-as sztrádára, hiszen a már meglévő kihajtóktól is el lehetett volna vezetni Eger felé az M25-öst. A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. kérdésünkre elismerte: a hatósági helyszíni szemlén és a közmeghallgatáson is felmerült az érintett területek megközelíthetőségének felülvizsgálata, ám szerintük az nem indokolt, mert a gazdáknak a jelenlegi állapothoz képest maximum egy-két kilométeres kerülőutat kell tenniük, s megközelíthetetlen terület nem marad.

Az utóbbi napokban politikai hecckampány tört ki az elkerülő út miatt. Az egri Fidesz és a Fidelitas tagjai a Jobbikot vádolták azzal, hogy önös érdekből akarják a nyomvonal megváltoztatását, mert az új nyomvonal a füzesabonyi városi elnökük földjét érintené, s a kisajátításkor így ő pénzhez jutna. A Jobbik azonnal hazugsággal vádolta meg a Fideszt, mert ennek az állításnak az ellenkezője igaz: nem a módosított, hanem a korábbi nyomvonal vágná ketté a Tóth István tulajdonában lévő földeket.

Úgy tűnik, lassan sajátos népszavazásba torkollik az ügy, Habis László, Eger polgármestere ugyanis a napokban közleményben azt írta: a nyomvonal módosítása jelentős, akár több éves csúszást is okozna, s egészen biztosan elodázná az egriek több évtizedes álmának megvalósulását. - Eger nem várhat, vártunk már eleget. Arra kérem tehát Eger valamennyi polgárát, hogy tegyünk határozott, közös lépést: a www.m25.eger.hu címen megjelenített, egyszerű felület segítségével álljunk ki valamennyien városunk és az M3-as autópálya közvetlen összekapcsolása, s ennek késedelem nélküli, mihamarabbi megvalósítása mellett - fogalmazott.

A honlapon ez a mondat olvasható: „Egyetértek azzal, hogy az évtizedek óta ígért M25-ös gyorsforgalmi utat a már engedélyezett tervek szerint építsék meg, ne tervezzék át, hiszen ezzel éveket csúszna a beruházás". Mivel a válaszadóknak a nevüket, valamint postai és emailcímüket is meg kell adniuk, sokakban máris felmerült a gyanú: meglehet, valójában a választás előtti címlista összeállítása a cél.

Épülhet a somogyi gyorsút
Aláírták a Kaposvárt és az M7-es autópályát összekötő 67-es gyorsforgalmi út kivitelezői szerződését. A 2x2 sávos gyorsutat a Soltút és a Starbag Általános Építő alkotta S+S R67 Konzorcium építheti meg két ütemben. Elsőként, 2019 szeptemberére a Kaposfüred és Látrány közötti, 33,2 kilométeres szakasz készül el 96 milliárd forintból, ezután kezdődhet meg a Somogytúr-Balatonszemes, valamint a Kaposfüredet elkerülő, jelenleg egysávos gyorsforgalmi utak kétszer kétsávosítása.
A gyorsút fogalmát két éve alkották meg a döntéshozók, amikor is a Modern Városok Program keretében Orbán Viktor miniszterelnök minden megyeszékhelynek négysávos útelérhetőséget ígért. A kétszer kétsávos, középen fizikailag kettéválasztott, leállósáv nélküli út a klasszikus gyorsforgalmihoz képest alacsonyabb műszaki paraméterekkel rendelkezik, többek között szintbeli kereszteződésekkel, körforgalmakkal lehet megszakítani, s nincs leállósáv sem – vagyis olcsóbb, mint a gyorsforgalmi.
A 67-es gyorsúttól az érintett térség gazdasági, turisztikai és infrastrukturális fejlődését várják a helybéliek. A Balatontól délre valóban nagy szükség van az úthálózat fejlesztésére, hiszen a M7-es sztrádától az országhatárig még a főutak állapota is kívánnivalót hagy maga után, s a közlekedési nehézségek miatt sem volt vonzó eddig a térség a befektetők számára. V. A.