Felkavarta az állóvizet a taxisoknál a vizes vb

Publikálás dátuma
2017.06.19. 07:03
FOTÓK: VAJDA JÓZSEF
Jókora káoszt jósolnak a vizes világbajnokság idejére az általunk megkérdezett taxitársaságok a vezetői. Mint ismert, a vizes vébét szervező állami cég nagy titokban a Főtaxi Zrt.-t választotta ki a rendezvény kizárólagos taxis partnerének, közbeszerzés és egyelőre hivatalos értesítés nélkül. Azonban a többi társaság még most, egy hónappal a vébé kezdete előtt sem tudja, hogy ez mit jelent rájuk nézve: meddig mehetnek el az autóik, hol vehetnek fel utasokat.

Hivatalos tájékoztatás helyett a múlt hét közepén még csak az a hír járta a taxisok között, hogy a többi társaság ki lesz tiltva a Duna Aréna elől, azaz ha valaki nem a „partner” Főtaxit taxit hívja, akkor ki kell, hogy gyalogoljon ki a Népfürdő utca és Dagály utca sarkára. Talán ennél is nagyobb kiváltságot - és nem mellesleg: üzleti előnyt - jelent az, hogy forrásaink szerint a Margitszigetre is csak a Főtaxi kocsijai hajthatnak majd be. Mivel a sziget bejáróitól a verseny létesítményei meglehetősen távol vannak, a behajtási engedélynek köszönhetően a Főtaxi gyakorlatilag megkerülhetetlenné válik - azt ugyanis senki nem gondolhatja, hogy például a versenyzők, szakági elöljárók mondjuk a Margit hídtól gyalogolnak majd be az uszodához. Ám ha egy mit sem sejtő turista vagy éppen csapattag, netán egy FINA tisztviselő száll majd be valahol a városban egy „nem partner” taxi kocsijába, akkor az a Duna Arénától 250-300 méterre ki kell, hogy rakja az utast, mivel addig mehet a kocsi és nem tovább.

„Nem értem, ha ez a világbajnokság nemzeti ügy, akkor miért nem úgy kezeljük” - fakadt ki lapunknak egy taxitársaság nevének elhallgatását kérő vezetője. „Miért kellett kiválasztani a mintegy 1000 autós flottával rendelkező Főtaxit egyetlenként? Miért nem lehetett az összes társaságot bevonni?" – tette fel a kérdést. Szerinte ugyanis nem kérdés, hogy a vizes vébé idején az összes fővárosi taxira szükség lenne. Azt is mondta, jellemző csúsztatás, hogy Bors Miklós, a vizes VB-t rendező cég szóvivője korábban azzal indokolta a Főtaxi Zrt. kiválasztását, hogy 30-40, esetleg 100 autós céggel nem lehet megoldani egy ilyen feladatot. „Bőven akad még nagy, 500-600 autós társaság is a piacon a Főtaxi mellett.”

Nemcsak a taxisok maradtak hivatalos válasz nélkül: lapunknak sem nyilazott a vizes vébét szervező állami cég, a Bp2017 Világbajnokságot Szervező és Lebonyolító Nonprofit Kft. A Főtaxi Zrt. pedig minden feltett kérdésünkre csak annyit válaszolt, hogy "korábban mindent elmondtunk, amit lehetett”. Ez azonban nem volt valami sok: az ügyről elsőnek beszámoló HírTv-vel is csak annyit közölt a társaság, hogy a szerződés titoktartási záradékot tartalmaz, így nem mondhatnak semmit. Így egyelőre csak kérdés marad, hogy pontosan mikor kapta meg a Főtaxi a megrendelést, milyen feltételekkel. A taxisok szerint viszont nem különösebben kérdés, hogy mi történhetett. Egy másik, a nevének elhallgatását kérő fővárosi taxitársaság vezetője szerint még csak váratlan sem volt e választás azután, hogy májusban az úszóvébé szervezőbizottságának elnöke, Seszták Miklós nemzeti fejlesztési miniszter javaslatára a Fővárosi Közgyűlés feltűnő gyorsasággal módosította a korábban érinthetetlennek tűnő taxisrendeletet úgy, hogy a vébé partneréül kiválasztott taxiscég viselhesse a rendezvény "reklámnak nem minősülő" matricáit. „Utána hopp, máris lehetett látni a Főtaxi autóinak motorháztetőin a vizes VB-t reklámozó kék matricákat” - mondta az egyik taxis.

Szerző

Felfedte titkát a Jobbik

Publikálás dátuma
2017.06.19. 07:02
FOTÓ: MOLNÁR ÁDÁM
Hirtelen megnyílt a Jobbik, és mégis közzétette eddig titkosan kezelt plakátkiadásait.

A Jobbik a plakátcégekkel kötött szerződésekben titoktartási kötelezettséget vállalt, ezért továbbra sem teheti meg, hogy nyilvánosságra hozza a kampány költségeit - a Népszavának adott, írásban jóváhagyott nyilatkozat szerint péntek délután fél négykor még ez volt a párt hivatalos álláspontja.

A tavasszal indult plakátkampányról addig hozzávetőleges, legalább a kiadások nagyságrendjét érzékeltető adatot sem kaptunk. A jobbikosok hosszú heteken át ugyanazt ismételgették: az Állami Számvevőszéknek majd mindent a rendelkezésére bocsátanak.

Pénteken délután tehát még szerződésben vállalt titoktartási kötelezettség terhelte a Jobbikot, néhány órával később azonban már nem. Este nyolc körül ugyanis a Jobbik saját maga tette közzé, hogy mire és mennyit költött. Schön Péter gazdasági igazgató és Szabó Gábor pártigazgató lapunkhoz is eljuttatott közleményéből kiderült, hogy a Jobbik áprilisban és májusban egyaránt mintegy 27 millió forintot fizetett Simicska Lajos plakátcégeinek.

A korábban közölt kimutatás szerint a Jobbik áprilisban és májusban is nagyjából 3300 hirdetési felületet (óriásplakát, city light, dupla city light, hirdetési oszlop) bérelt. Jelen állás szerint a kampány három hónapig tart. Mivel az előzetes adatok alapján a bérelt helyek száma júniusban is hasonlóan alakul, feltehetően a költségek sem térnek el jelentősen a 27 milliótól. Egyszerű művelettel kiszámítható, hogy a Jobbik átlagosan havi 8000 forintért bérelt egy-egy hirdetési felületet Simicskáéktól. (Ez nagyjából megfelel annak az információnak, amely egy jobbikos elnökségi tagtól származik: a párt kéthetente háromezer forintot fizetett egy-egy óriásplakátért - a szerk.)

A párt többször hangsúlyozta, hogy piaci alapon kötött szerződést. A „piaci ár” azonban relatív fogalom, főleg olyan helyzetben, amikor az állami beavatkozás miatt eleve nem lehet a hagyományos értelemben vett (a kereslet és kínálat függvényében alakuló, politikai befolyástól mentes) piacról beszélni. A plakátok mennyisége, az évszak és több más körülmény is mérsékelheti az árat. Ezzel együtt elmondható, hogy Simicska cégei fölöttébb nagyvonalúan bántak a Jobbikkal. A hirdetési helyekért kért 8000 forintos havi átlagár kifejezetten barátinak tűnik. Az nem világos, hogy a közölt költség tartalmazza-e a plakátok gyártását. Ha igen, úgy a feltételek még kedvezőbbek voltak, mint elsőre tűnik.

Összehasonlításul: Nyakó István áprilisban elmondta a Népszavának, hogy a szocialisták 250 óriásplakátot helyeztek ki. Az MSZP-s politikus a Botka László programjáról szóló "Fizessenek a gazdagok" kampány költségét mintegy 10-15 millió forintra becsülte. Arányaiban nézve ez az ár a többszöröse annak, amit a Jobbik fizetett. (A lapunk által megkérdezett hirdetési szakértő szerint az óriásplakát-helyeket átlagosan havi 30-40 ezer forintért lehet bérelni, és a jobb helyeken, például a budapesti Nagykörúton lévő city light poszterek sem kerülnek kevesebbe. Ezért mondják az MSZP-ben, hogy a Simicska Lajos által korábban felhalmozott, a szocialisták szerint "egyszerűen lopott" pénzből a Jobbiknak nyújtott támogatás erősen torzítja a pártok közti versenyt. Ha a hirdetési cégek mesterségesen alacsony áron nyújtották szolgáltatásaikat, akkor még az áfacsalás gyanúja is felmerülhet.)

A Jobbik úgy kalkulál, hogy az eddigi kiadásokon felül több millió forintot tesznek majd ki a „sérült eszközök, csereplakátok és az újraragasztás” költségei. A három hónapig tartó országos kampány teljes költsége azonban még így is jócskán 100 millió forinton belül marad. A Jobbik viszont – a párt közlése szerint – 150 milliós hitelt vett fel, hogy fedezze a kiadásokat.

Megkérdeztük, hogy a párt mennyi kedvezményt kapott a listaárból, de sem a Jobbiktól, sem Simicska Lajos cégeitől nem érkezett válasz. Ugyanígy azt sem tudtuk meg, hogy a kampányköltések nyilvánosságra hozatala előtt a párt egyeztetett-e a plakátcégekkel, illetve pénteken estére miért vált lényegtelen szemponttá az addig szigorúan vett titoktartási kötelezettség. Ezért egyelőre az is nyitott kérdés, a Jobbik váratlan adatközlése összefüggésbe hozható-e azzal, hogy az adónyomozók csütörtökön újabb papírokat vittek el Simicska cégeitől. A 24.hu portál eddig nem cáfolt értesülése szerint a NAV egyebek között MSZP-s szerződéseket is lefoglalt.

Törvénybe ütközhet a burkolt finanszírozás
A pártok működését és gazdálkodását szabályozó 1989. évi XXXIII. törvény 4. paragrafusának 2. bekezdése szerint a párt részére "jogi személy, jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet vagyoni hozzájárulást nem adhat, a párt jogi személytől, jogi személyiséggel nem rendelkező szervezettől vagyoni hozzájárulást nem fogadhat el". A pártok nem fogadhatnak el vagyoni hozzájárulást más államtól, külföldi szervezettől vagy nem magyar állampolgároktól, illetve névtelen adományt sem. A tiltott hozzájárulást, adományt tizenöt napon belül be kell fizetni a költségvetésbe, s a nem pénzben juttatott támogatást az ÁSZ forintosítja.

Szerző

Felfedte titkát a Jobbik

Publikálás dátuma
2017.06.19. 07:02
FOTÓ: MOLNÁR ÁDÁM
Hirtelen megnyílt a Jobbik, és mégis közzétette eddig titkosan kezelt plakátkiadásait.

A Jobbik a plakátcégekkel kötött szerződésekben titoktartási kötelezettséget vállalt, ezért továbbra sem teheti meg, hogy nyilvánosságra hozza a kampány költségeit - a Népszavának adott, írásban jóváhagyott nyilatkozat szerint péntek délután fél négykor még ez volt a párt hivatalos álláspontja.

A tavasszal indult plakátkampányról addig hozzávetőleges, legalább a kiadások nagyságrendjét érzékeltető adatot sem kaptunk. A jobbikosok hosszú heteken át ugyanazt ismételgették: az Állami Számvevőszéknek majd mindent a rendelkezésére bocsátanak.

Pénteken délután tehát még szerződésben vállalt titoktartási kötelezettség terhelte a Jobbikot, néhány órával később azonban már nem. Este nyolc körül ugyanis a Jobbik saját maga tette közzé, hogy mire és mennyit költött. Schön Péter gazdasági igazgató és Szabó Gábor pártigazgató lapunkhoz is eljuttatott közleményéből kiderült, hogy a Jobbik áprilisban és májusban egyaránt mintegy 27 millió forintot fizetett Simicska Lajos plakátcégeinek.

A korábban közölt kimutatás szerint a Jobbik áprilisban és májusban is nagyjából 3300 hirdetési felületet (óriásplakát, city light, dupla city light, hirdetési oszlop) bérelt. Jelen állás szerint a kampány három hónapig tart. Mivel az előzetes adatok alapján a bérelt helyek száma júniusban is hasonlóan alakul, feltehetően a költségek sem térnek el jelentősen a 27 milliótól. Egyszerű művelettel kiszámítható, hogy a Jobbik átlagosan havi 8000 forintért bérelt egy-egy hirdetési felületet Simicskáéktól. (Ez nagyjából megfelel annak az információnak, amely egy jobbikos elnökségi tagtól származik: a párt kéthetente háromezer forintot fizetett egy-egy óriásplakátért - a szerk.)

A párt többször hangsúlyozta, hogy piaci alapon kötött szerződést. A „piaci ár” azonban relatív fogalom, főleg olyan helyzetben, amikor az állami beavatkozás miatt eleve nem lehet a hagyományos értelemben vett (a kereslet és kínálat függvényében alakuló, politikai befolyástól mentes) piacról beszélni. A plakátok mennyisége, az évszak és több más körülmény is mérsékelheti az árat. Ezzel együtt elmondható, hogy Simicska cégei fölöttébb nagyvonalúan bántak a Jobbikkal. A hirdetési helyekért kért 8000 forintos havi átlagár kifejezetten barátinak tűnik. Az nem világos, hogy a közölt költség tartalmazza-e a plakátok gyártását. Ha igen, úgy a feltételek még kedvezőbbek voltak, mint elsőre tűnik.

Összehasonlításul: Nyakó István áprilisban elmondta a Népszavának, hogy a szocialisták 250 óriásplakátot helyeztek ki. Az MSZP-s politikus a Botka László programjáról szóló "Fizessenek a gazdagok" kampány költségét mintegy 10-15 millió forintra becsülte. Arányaiban nézve ez az ár a többszöröse annak, amit a Jobbik fizetett. (A lapunk által megkérdezett hirdetési szakértő szerint az óriásplakát-helyeket átlagosan havi 30-40 ezer forintért lehet bérelni, és a jobb helyeken, például a budapesti Nagykörúton lévő city light poszterek sem kerülnek kevesebbe. Ezért mondják az MSZP-ben, hogy a Simicska Lajos által korábban felhalmozott, a szocialisták szerint "egyszerűen lopott" pénzből a Jobbiknak nyújtott támogatás erősen torzítja a pártok közti versenyt. Ha a hirdetési cégek mesterségesen alacsony áron nyújtották szolgáltatásaikat, akkor még az áfacsalás gyanúja is felmerülhet.)

A Jobbik úgy kalkulál, hogy az eddigi kiadásokon felül több millió forintot tesznek majd ki a „sérült eszközök, csereplakátok és az újraragasztás” költségei. A három hónapig tartó országos kampány teljes költsége azonban még így is jócskán 100 millió forinton belül marad. A Jobbik viszont – a párt közlése szerint – 150 milliós hitelt vett fel, hogy fedezze a kiadásokat.

Megkérdeztük, hogy a párt mennyi kedvezményt kapott a listaárból, de sem a Jobbiktól, sem Simicska Lajos cégeitől nem érkezett válasz. Ugyanígy azt sem tudtuk meg, hogy a kampányköltések nyilvánosságra hozatala előtt a párt egyeztetett-e a plakátcégekkel, illetve pénteken estére miért vált lényegtelen szemponttá az addig szigorúan vett titoktartási kötelezettség. Ezért egyelőre az is nyitott kérdés, a Jobbik váratlan adatközlése összefüggésbe hozható-e azzal, hogy az adónyomozók csütörtökön újabb papírokat vittek el Simicska cégeitől. A 24.hu portál eddig nem cáfolt értesülése szerint a NAV egyebek között MSZP-s szerződéseket is lefoglalt.

Törvénybe ütközhet a burkolt finanszírozás
A pártok működését és gazdálkodását szabályozó 1989. évi XXXIII. törvény 4. paragrafusának 2. bekezdése szerint a párt részére "jogi személy, jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet vagyoni hozzájárulást nem adhat, a párt jogi személytől, jogi személyiséggel nem rendelkező szervezettől vagyoni hozzájárulást nem fogadhat el". A pártok nem fogadhatnak el vagyoni hozzájárulást más államtól, külföldi szervezettől vagy nem magyar állampolgároktól, illetve névtelen adományt sem. A tiltott hozzájárulást, adományt tizenöt napon belül be kell fizetni a költségvetésbe, s a nem pénzben juttatott támogatást az ÁSZ forintosítja.

Szerző