lex Simicska;feles törvény;

2017-06-23 07:00:00

Csellel lesz lex a Simicska

Cserecsellel, a változtatandó jogszabályt felcserélve, ám ugyanazokat a passzusokat elfogadva erőlteti át saját többségével a Fidesz-KDNP a lex Simicskát. A lapunk birtokába is került fideszes módosító javaslat, amelyet az Országgyűlés törvényalkotási bizottságának nyújtottak be tegnap este, az "egyes törvényeknek az átlátható kampánytevékenység érdekében szükséges módosításáról” helyett “a településkép védelméről szóló 2016. évi LXXIV. törvény módosításáról” szól majd a mai rendkívüli ülésen. Az új tervezetben ugyanis ezt a jogszabályt módosítanák, kiegészítve annak joghatályát: a törvény így egy olyan fejezettel egészülne ki, aminek "A közpénzekkel való felelős gazdálkodásra kötelezett szervezetekre vonatkozó különös szabályok" címen a korábban is ismert törvénytervezet passzusai kerülnek majd tehát egy nem sarkalatos törvénybe.

Feles többséggel, a településkép védelmi törvényt módosítva, ám az eredeti lex Simicska tartalmával fogadhatja el tehát ma a fideszes módosítást az Országgyűlés, csakis emiatt összehívott rendkívüli ülése. Így akár már holnaptól listaáron köteles a hirdetést közzétevő kitenni olyan szervezet plakátját, amit nevesít a költségvetési törvény és ami támogatást is kap. Tehát a pártokét is, de a civil szervezetekét, így például a Civil Összefogás Fórumét (CÖF) nem. A közbeszerzési törvény hatálya alá eső reklámozó, tehát az állam vagy bármely állami cég csak úgy térhet el ettől, ha uniós közbeszerzést folytat le, kérdés azonban, ha a kabinet közvetítőkön keresztül hirdet, arra vonatkoznak-e a szabályok.

A törvény hatálybalépését megelőzően kötött szerződések alapján július 15-ig tehetőek közzé plakátok, a jogszabály azonban egy új rendelkezéssel már a kihirdetését követő napon érvényes lenne. Az indoklás a transzparenciára és a korrupcióellenes küzdelemre hivatkozva végül azt a jogalkotói célt is megemlíti, miszerint az egyik utolsó passzus: "a sarkalatossági záradék elhagyását célozza, mivel a módosító javaslat nem tartalmaz minősített többséget igénylő rendelkezést." Másfél hete nem ment át kétharmaddal a plakáttörvény, amit a Fidesz szeretett volna elfogadtatni az Országgyűléssel, így aztán Áder János köztársasági elnök sem írta alá, hanem visszaküldte a Háznak, amit rendkívüli ülésre hívtak össze péntekre, hogy megpróbálják újra átnyomni. Csakhogy a kétharmaddal továbbra sem rendelkező Fidesz-KDNP kizárólag ellenzéki vagy független képviselőkkel együtt tudná megszavazni, ám az ellenzék elzárkózott a Simicska Lajos cégbirodalma ellen irányuló, ám nem csupán a Jobbiknak jelentős kedvezménnyel biztosított hirdetési felületeket, hanem más kampánykorlátozásokat is tartalmazó jogszabálytól.

Úgy tűnt, mindez elbukott, sőt, a rendkívüli ülés előtti napon a Fidesz belekezdett nagy altatási akciójába is. A KDNP-s Rubovszky György halála miatt a kormánypártoknak tovább csökkent az esélye, hogy biztosítsák a kétharmados támogatottságot. A Brüsszelben tartózkodó Orbán Viktor miniszterelnök megüzente, nem ugrik haza a parlamenti szavazás kedvéért. Lázár János, a Miniszterelnökséget vezető miniszter pedig arról beszélt, hogy nem számít váratlan fordulatra vagy (a kormány szempontjából) sikerre a plakáttörvény ügyében, bár annak rendelkezéseit feles többséggel is el lehetne fogadni.

Ám hogy a bagatellizálás ellenére nagyon is fontos a lex Simicska átverése a kormánynak, azt egyértelműsíti: nemcsak a számára kedves CÖF-öt mentesíti a szabályok alól, hanem lényegében önmagát is.

Pedig nagyon is lenne mit szigorítani. "A kormány lakossági tájékoztató kampányával kapcsolatos szerződések adatai nyilvánosak, a kormany.hu oldalán mindenki számára elérhetőek" - közölte például tegnap lapunkkal a Kormányzati Tájékoztatási Központ (KTK), miután megírtuk: a Fidesz nagy erőkkel turkál más pártok pénztárcájában, ugyanakkor kevésbé lelkes, ha saját költéseiről kellene számot adnia. Megkérdeztük ugyanis a Miniszterelnöki Kabinetirodát, mennyire jellemző az a gyakorlat, hogy a kormány ingyenes vagy kedvezményes hirdetési lehetőséget vesz igénybe: hány ilyen eset történt, mekkora összegről és konkrétan mely hirdetésekről van szó. Érdemi választ nem kaptunk.

Forrás: Facebook

Forrás: Facebook

Harangozó Tamás: a kormány jól láthatóan az ország, sőt, talán Európa legnagyobb politikai hirdetője

Mindezek után hívta fel lapunk figyelmét a szocialista Harangozó Tamás, hogy már hónapokkal ezelőtt közérdekű adatigényléssel jutott olyan adatokhoz, amelyek szerint az Orbán-kormány tájékoztató kampányai jelentős árkedvezményekkel jutottak felülethez. Botka László miniszterelnök-jelölt frissen kinevezett kabinetfőnöke elmondta: tavaly ősszel hosszas küzdelem árán sikerült megszereznie a Rogán Antal által vezetett Miniszterelnöki Kabinetirodától azt a több százoldalas szerződéscsomagot, amelyből kiderült, hogy az érvénytelen kvótareferendum nagyjából 19,5 milliárd forintjába került az adófizetőknek, s hogy a kormányzati plakátkampány minden médiafelületen 50-60 százalékos kedvezményt kapott. Harangozó szerint "komikus, hogy a plakátpiaci, illetve a mai korrupt kampányrendszert érintő vagdalkozásban a kormány, a Fidesz és a Jobbik is az MSZP-t támadja, miközben a kabinet jól láthatóan az ország, sőt, talán Európa legnagyobb politikai hirdetője. Közpénz-milliárdokat szór el propagandára úgy, hogy közben a legnagyobb kedvezményeket is bezsebeli a torz plakátpiacon".