Civil törvény - Újabb uniós szervezet jelezte aggodalmát

Publikálás dátuma
2017.06.26. 15:50
A civil törvény elleni tüntetés a Kossuth téren FOTÓ: Molnár Ádám
Miközben ezen a héten sem szerepel az Alkotmánybíróság napirendjén sem a lex CEU-t, sem pedig a két hete elfogadott civiltörvényt érintő ellenzéki beadványok egyike sem, kiderült: az Európai Unió Alapjogi Ügynöksége is osztja a magyar civil törvénnyel kapcsolatos "komoly" aggályokat.

 Michael O'Flaherty, a szervezet igazgatója az Euractiv brüsszeli hírportálnak azt mondta: az Európai Bizottsághoz, az ENSZ-hez és más nemzetközi szervezetekhez hasonlóan az uniós alapjogi ügynökség is úgy látja, hogy több okból is aggályos a Magyarországon elfogadott szabályozás. Kérdéses, hogy az új törvény összhangban van-e a nemzetközi emberi jogi normákkal és az uniós joggal, például a gyülekezési és az egyesülési szabadság vagy az EU négy alapszabadságának - a személyek, a tőke, az áruk és a szolgáltatások szabad mozgásának - biztosítása terén - közölte O'Flaherty, aki szerint a szabályozás a közügyekben való részvétel jogát is korlátozza.

Erősen kérdéses azonban, hogy a tisztán fideszes (a kormányoldal által jelölt és megválasztott) tagokból álló Alkotmánybíróság miként jár majd el az ügyben. Miként az is kérdés, hogy a lex CEU-t például időben napirendjére veszi-e a testület, amiként arra sincs törvényi, avagy alkotmányos garancia, hogy amennyiben az ellenzéki pártok a lex Simicska nevű plakáttörvény alkotmányosságát is megvizsgáltatnák, azt az Ab még a jövő évi választási kampány előtt megteszi-e. Az Ab-t ugyanis 30 napos határidő csupán az államfő által kért normakontrollok esetében köti. Ugyanakkor az MSZP-frakció is aláírja a plakáttörvény miatt készült jobbikos alkotmánybírósági beadványt, vagyis a Fidesz által az Országgyűlésen áterőltetett szabályozást mindenképpen vizsgálnia kell az Ab-nak.

Szerző

3-as metró - Magyarázkodik a BKV-vezér

Publikálás dátuma
2017.06.26. 15:05

Bolla Tibor, a BKV Zrt. elnök-vezérigazgatója szerint a 3-as metró biztonságos, a felújított metrószerelvények meghibásodásainak nagy része nem veszélyezteti az utasok biztonságát. 

Az elnök-vezérigazgató a TV2 Mokka című műsorában hétfőn tagadta, hogy a felújított szerelvényekkel kapcsolatban "bármiféle utasbiztonsági kérdés" lenne. Bolla Tarlós Istvánhoz hasonlóan - aki korábban a felújított orosz metrókocsik rendszeres hibáit pusztán "normális gyermekbetegségnek nevezte" - nyilatkozva azt mondta: a hibák az új szerelvényeknél is előfordulnak, és a felújított szerelvényeknél tulajdonképpen "nem jól van beállítva egy-két dolog, jellemzően az ajtó", de az utasok biztonságát okozó hibák "nem nagyon történnek". Hozzátette: sokszor például azért kellett kiállítani a kocsikat a forgalomból, mert rossz volt az ajtónyitó kontroll-lámpája és a vezető úgy látta, hogy az ajtó nyitva van. Bolla Tibor hozzátette: azért tárgyalt a múlt héten a metrófelújítást végző orosz cég vezérigazgatójával, mert a hibák olyan nagyságrendet értek el, hogy "valamit tenni kellett".  

A 3-as metró biztonságos, mind a régi szerelvények, mind az új szerelvények - jelentette ki, megjegyezve, kérték az orosz felet, javítsák ki a hibákat. A vezérigazgató közölte: reméli, egy-két héten belül kijavítják a hibákat az orosz mérnökök, és a felújított szerelvényeket vissza lehet állítani a forgalomba. 

Emlékezetes, hogy a 3-as metró első felújított orosz Metrowagonmas-szerelvénye március végén állt forgalomba, ám már az első nap után ideiglenesen kivonták a forgalomból, miután a járművezető ajtójelzési hibát észlelt. A kezdeti nehézségek után később sem javult a helyzet, három nappal az átadás után a felújított szerelvény az orosz fél kérésére szintén nem vett részt a forgalomban.  A folyamatos hibák miatt, hivatalosan: "az eddigi utasforgalmi futásteljesítmény tapasztalatainak értékelése miatt" a BKV június elején ideiglenesen kivonta a forgalomból a felújított orosz metrókocsikat. 

A BKV Zrt. múlt hét pénteken kezdte meg a felújított metrószerelvények átmeneti kivonását a forgalomból, hogy azokat soron kívül átvizsgálják. A kivonást megelőzően, péntek reggel a Nyugati pályaudvarnál ismét meghibásodott egy szerelvény, és több percig nem tudott ajtót nyitni.

A vizsgálat után az elnök-vezérigazgató azt mondta: nem találtak olyan hibát, amely "azt mutatná, hogy ez a szerelvény rossz". Ez a szerelvény minden mérnök és a BKV szakemberei szerint is "jól összerakott, csak gond van a végszereléssel és vannak olyan bosszantó hibák, amelyek nem történhetnek meg". 

Bolla Tibor azzal kapcsolatban, hogy több mint 800 millió forintos kötbérigényt jelentettek be késedelmek miatt a BKV a 3-as metró vonalán futó szerelvények gyártója és felújítója, a Metrovagonmassal szemben, kiemelte: a kötbérkövetelés nem a meghibásodásokból adódik, hanem az orosz fél szállítási késedelméből. Mint mondta, jelenleg az oroszok 4-6 héttel vannak lemaradva, de amennyiben ezt be tudják hozni, a kötbér egy bizonyos része alól mentesülhetnek. 

Szerző

Gyurcsányék antikorrupciós csomagot jelentettek be

Antikorrupciós törvénycsomagot és független igazságszolgáltatást ígért kormányváltás esetére a Demokratikus Koalíció alelnöke.

Varju László hétfői, budapesti sajtótájékoztatóján azt hangsúlyozta, hogy a Gyurcsány-kormány idején bevezetett összeférhetetlenségi törvény még az uniós pályázaton való indulást is megtiltotta a kormánytagok és az országgyűlési képviselők, illetve az ő közvetlen hozzátartozóik számára. Véleménye szerint a Fidesz azért törölte el a kormányváltás után a jogszabályt, hogy "el tudja lopni" a fejlesztési pénzeket. Mára már követni sem lehet, hogy melyik fideszes politikus melyik hozzátartozója hány milliót kap az Európai Uniótól - fogalmazott a független képviselő.

Szerző