BKV;Metrovagonmas;3-as metró;

FOTÓ: Tóth Gergő

- 3-as metró - A BKV állítja, megtalálták a hibát

Megtalálták és elhárították a felújított metrószerelvény hibáját; ha minden az elvártaknak megfelelően alakul, a jövő héten megkezdődhet a járművek fokozatos, újbóli üzembe állítása - közölte a BKV Zrt. kedden. Bolla Tibor, a BKV Zrt. elnök-vezérigazgatója közben jelezte, hogy az orosz Metrovagonmasszal kötött szerződésben különböző kötbéreket rögzítettek, ezeket a BKV "természetesen" érvényesíteni fogja. A DK emelett vízosztással kívánta felhívni a figyelmet arra, mekkora felelőtlenség volt légkondicionálás nélkül felújíttatni a szerelvényeket.

Felidézték, hogy a helyzet javítása érdekében a múlt héten azonnali hatállyal Magyarországra kérték a gyártó Metrovagonmas Nyrt.-t tulajdonló Transmash Holding vezetését, valamint a tervezésben részt vevő vezető szakembereket. Úgy fogalmaztak, hogy a Metrovagonmas komolyan vette a BKV Zrt. intézkedéseit. Az orosz mérnökök a követelésnek megfelelően a hétvégén megtalálták a felújított szerelvény rendszeres meghibásodásának kiváltó okát, és elhárították a problémát. Közölték: a múlt hét végén a BKV Zrt. az utasbiztonságot nem veszélyeztető, ám a sorozatosan jelentkező meghibásodások, valamint a járművek szállításában tapasztalt késedelem miatt a legsúlyosabb szankciókat helyezte kilátásba a Metrovagonmasszal szemben, és követelte a helyzet azonnali megoldását.

A közlemény szerint a hétvégén Budapestre érkezett a főkonstruktor és a jármű főmérnöke, velük együtt a több mint húsz mérnökből és szakemberekből álló szakértői csoport azonnal megkezdte a felújított szerelvények átvizsgálását. "A legapróbb részletekre is kiterjedő" elemzés eredményeképpen megtalálták a kiváltó okot. A szerelvények egyik alkatrészével, az optikai csatoló elemmel volt probléma, a hibát azonnal kijavították - írták, hozzátéve: a teljes flottát átvizsgálják. Hangsúlyozták: a BKV Zrt. minden, szerződésben foglalt jogával élni fog a Metrovagonmasszal szemben.

Érvényesítik a kötbért

A társaság a rendszeresen felmerülő problémák miatt hibás teljesítési kötbért és kárátalányt, a késedelmes szállítás miatt pedig késedelmi kötbért érvényesít az orosz féllel szemben. Az első kötbérkövetelést már be is nyújtották, és minden felmerülő probléma esetén újabb igényt adnak le - olvasható a közleményben.

Ezt erősítette meg Bolla Tibor is, aki elmondta: a szerződésben kikötötték, hogy a szerelvények hány százaléka lehet rossz egyszerre, és ezt a számot az orosz fél elérte. Ilyenkor, vagy ha késnek a szerelvények leszállításával - és sok más esetben - automatikusan "kötbérklauzula van", és ennek az összege most ért el egy olyan nagyságrendet, hogy értesítették az orosz felet. Az orosz cég a mai nappal is kötbérkötelembe esik, hiszen nem tudnak közlekedni a szerelvények - jegyezte meg. Úgy folytatta: bár jelenleg úgy tűnik, hogy négy-hat hetet csúszik a felújított szerelvények érkezése, az összes, 227 kocsit jövő nyárra kell leszállítania a cégnek. A gyártókapacitásáról azt mondta: az orosz metró többet rendel a Metrovagonmastól egy évben, mint a BKV az elmúlt tíz évben, tehát jövő nyárig az oroszok a mostani lemaradást be fogják tudni hozni.

A légkondi nem fért bele a 70 milliárdba
A Demokratikus Koalíció (DK) vízosztással hívta fel a figyelmet arra, mekkora felelőtlenség volt légkondicionálás nélkül felújíttatni a szerelvényeket. Gy. Németh Erzsébet, az ellenzéki párt budapesti képviselője szerint Tarlós István főpolgármester nem kívánja vállalni a felelősséget a 3-as metrón kialakult helyzetért, például azért, hogy az elmúlt napokban a szerelvényeken 30 Celsius fok feletti hőmérsékletet mértek.
"Ez a víz légkondi helyett egy darabig jó, de tűzoltásra kevés lesz" - fogalmazott Gy. Németh Erzsébet, aki szerint az elmúlt hetekben kiderült, hogy a felújított szerelvények is életveszélyesek a kétoldalon nyíló, illetve zárva maradó ajtók miatt. Gy. Németh Erzsébet szerint a kötbérből a meghibásodások miatt pórul járt utasokat kellene kártalanítania.

Az előzmények

A BKV Zrt. péntek délután megkezdte a felújított metrószerelvények átmeneti kivonását a forgalomból, hogy soron kívül átvizsgálják azokat. Ezt megelőzően, reggel a Nyugati pályaudvarnál ismét meghibásodott egy jármű, amely több percig nem tudott ajtót nyitni. Ugyanezen a napon a BKV több mint 800 millió forintos kötbérigényt jelentett be késedelmek miatt a 3-as metró vonalán futó szerelvények gyártója és felújítója, a Metrovagonmas felé, és azonnali hatállyal Magyarországra kérette a társaság vezetését. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlése szerint a közlekedési hatóság azonnali hatállyal kivonatta a forgalomból mind a hat felújított járművet.

A folyamatos hibákat is megmagyarázták

Az első felújított metrószerelvény március 20-án állt forgalomba Budapesten, de már az első napokban probléma adódott vele. Tarlós István főpolgármester a kezdeti hibákat normális gyermekbetegségnek nevezte, amik a felújított járművek esetében is elkerülhetetlenek, majd példaként a Combino villamosokat hozta, amikkel szerinte  sokkal több probléma volt kezdetben. Március végén közölte, akkor lesz baj, ha egy hónap múlva is vannak hibák a vonatokkal. A BKV június elején a meghibásodások miatt egy időre az összes felújított szerelvényt kivonta a forgalomból. A szerződés szerint 222 metrókocsi felújítása csaknem 220 millió euróba kerül.

Rekordösszegű, mintegy 2,4 milliárd eurós bírságot szabott ki az Európai Bizottság kedden a Google-re az uniós trösztellenes szabályok megsértése miatt. Az amerikai internetes óriásvállalat jelezte: fontolóra veszi a fellebbezés lehetőségét.