MOL;olajvezeték;Holoda Attila;

Holoda Attila - Fotó: Végel Dániel

- Milliárdokat nyelt el a cső

Simicska és Orbán ellen-Molt akart, építtettek maguknak egy csövet Szlovákia felé. Az életképtelen ötlet az adófi zetők súlyos milliárdjait emésztette fel – állítja Holoda Attila.

A Mol gázvezeték-üzemeltetője, az FGSZ az állami magyar-szlovák szakasz megvásárlásáról tárgyal. A háttérben Orbán Viktor és a körülötte rajzó oligarchák acsarkodásai sejlenek fel, amiről az ügyre több ponton is rálátó Holoda Attila lebbenti fel a fátylat.

A Mol most megvenné a magyar-szlovák gázcsövet, aminek megépítését hat éve még az állam vette át az olajcégtől. Mi e vargabetű háttere?

- 2010 után Orbán Viktor és Simicska Lajos meg akarta törni a Csányi Sándor OTP- és Hernádi Zsolt Mol-vezér képviselte oligarchavonalat. Utóbbiak viszonylagos önállósága komoly feszültségeket szült. A mozgatórugók megértéséhez 2001-ig kell visszatekintenünk. Az első Orbán-kabinet heves gázárvitákat folytatott az állami irányítás alól épp akkortájt kikerülő Mollal. Orbán meg is hirdette a Mol gázüzletágának államosítását. Ezt a választások elvesztése meghiúsította. De valójában Hernádi is ellenállt. Állítólag a hatalomra kerülő szocialisták ezért tartották meg posztján. Ezután a gázkereskedelmet és -tárolást a Mol eladta az E.ON-nak, a termelést és a szállítást pedig megtartotta. Orbán hajlott a megbocsátásra, de Simicska nem felejt. Így 2010 után a Simicska hitbizományaként kezelt állami MVM-ből csináltak volna egy ellen-Molt. Ennek folytán az MVM-et bízták meg az eredetileg a Mol által tervezett magyar-szlovák gázvezeték megépítésével. Annyira hangsúlyozták különállásukat, hogy a szakasz Magyar Gáz Tranzitra (MGT) keresztelt üzemeltetőjét kivonták a teljes hazai hálózatot felügyelő Mol-cég, az FGSZ műszaki felügyelete alól. Így az MGT mindennemű beleszólás nélkül "irányíthatta" alig száz kilométeres, leágazás nélküli rendszerében a nem létező gázforgalmat. Már akkor kiderült, hogy ez egy szakma, aminek szabályait még Simicska Lajos se hághatja át. Szakvéleményeket az FGSZ-esektől kértek, a kivitelezést pedig - hosszas, főként talán a talicskák méretét és irányát illető - egyeztetések után a Csányi-Hernádi-körhöz köthető OT Industries-ra (akkori nevén Olajtervre) bízták.

Kibontaná ezt a talicskás hasonlatot?

- Ekkora állami beruházásoknál igen vastagon fog a kivitelezők ceruzája. Főleg, ha - mint jelen esetben is - az unió komoly támogatást ad. Az EU-pénzek kicsalogatása szempontjából mondhatni még "ötletes" is, hogy a fejlesztés ne a magánhátterű Mol, hanem az állami MVM neve alatt fusson. Így a megfelelő összegek bizonyára itt is bekerültek a megfelelő, Simicska-környéki zsebekbe. Ahogy azt kell. Stimmt? Csányi és Hernádi viszont azóta számtalan focimeccset drukkolt végig Orbánnal. Például az általuk szponzorált Videotonét. Közben csak mehetett a duruzsolás, hogy miért áll az akkor még EU-pénzekről is döntő nemzeti fejlesztési tárca Simicska-befolyás alatt, meg hogy azért a Közgépen túl is van élet. Ennek aztán meg is lett az eredménye. Ezt legelőször talán a Mol-közeli MET-nek biztosított, finoman szólva kedvező gázpiaci lehetőségekben érhettük tetten. Azóta meg Simicska ugye teljesen kegyvesztetté vált.

Az EU mindezt tétlenül nézi?

- Brüsszel nem feltétlen következetes. Már a Déli Áramlat gázvezetékterv Északi Áramlattal szembeni ellehetetlenítése, vagy épp a paksi bővítés kapcsán se nevezhetjük az elvszerűséget az EU erősségének. Miután Orbán Viktor a 2014-es választások előtt félkészen átadta a magyar-szlovák szakaszt, az unió eltiltotta az MVM-et a tulajdonlástól. Az állami holding ugyanis akkor már kereskedett gázzal és ez a kettős szerep sérti az EU szabályait. Az unió az FGSZ-t ajánlotta új tulajdonosként, pedig gazdájának, a Molnak is van kereskedője - a már említett MET -, így itt is felmerülhetnének összeférhetetlenségek. De Orbánék ellenálltak és az MGT-t a Belügyminisztériumhoz rendelték. A Pintér Sándor vezette tárca viszont nem ért az egészhez. Az üres csövet egy felesleges, piacképtelen nyűgnek tekintik, amibe időről időre súlyos költségvetési milliárdokkal kell életet lehelni.

Ön - akit a Molhoz és az Orbán-kabinethez is ellentmondásos viszony fűz - egyetért azzal, hogy az MGT a Mol FGSZ-éhez kerüljön?

- Teljesen. Már helyettes államtitkárként is hangsúlyoztam, hogy egy különálló MGT drága és működésképtelen. Nem hallgattak rám és én se maradtam sokáig az állam kötelékében. A mostani terv a lehető legészszerűbb és legolcsóbb megoldás.

Névjegy
Holoda Attila 53 éves, oroszul, angolul és franciául beszélő közgazdász, okleveles bánya­mérnök, jelenleg az Aurora Energy mérnöki és üzletviteli tanácsadó cég ügyvezetője, aki évtizedekig Mol-igazgatóként, majd 2012-ben három hónapig az Orbán-kabinet energiaügyi helyettes államtitkáraként tanulmányozhatta a fideszes "talicskák méretét és irányát".




Egy június 26-án hatályba lépett Európai Uniós rendelet alapján egyes csekkek használatához személyi igazolványt és lakcímkártyát kell felmutatni - közölte a Magyar Posta.