google;terrorizmus;youtube;Ken Walker;

FOTÓ: THINKSTOCK

- Harc az online terrorizmus ellen

A Youtube gazdája, a Google, 4 pontból álló tervet jelentett be a törvénytelen és erőszakos tartalmak, például a toborzó videók ellen.

Gyakran éri a vád a Youtube-ot, mint az egyik legnagyobb tartalommegosztó közösségi portált, hogy moderálásuk elégtelen, vagy legalábbis vitatható. Most a népszerű videó-oldal gazdája, a Google bejelentette 4 pontból álló tervét a terrorista természetű tartalmak, különösen a toborzó és gyűlöletkeltő videók ellen.

,,A terrorizmus támadás a nyílt társadalmak ellen, és valamennyiünk számára kritikus kihívás szembenézni azzal a fenyegetéssel, amelyet az erőszak és a gyűlölet jelent” – jelentette ki Ken Walker, a Google egyik alelnöke a Financial Times-nak. Walker felhívta a figyelmet arra, hogy egy terrortámadásról szóló filmes beszámoló tájékoztató jellegű, ha azt például a BBC híradója mutatja be, de más összefüggésben, más felhasználó által közzétéve az erőszak dicsőítését jelentheti ugyanaz a felvétel.

Mindenekelőtt növelnék a legfejlettebb technológia felhasználását az ilyen videók nagyobb precizitással való azonosítására. Az utóbbi fél évben az érintett és törölt tartalmak forrását több mint 50 százalékban azonosították, a Google automatikus rendszerével. Ezt az arányt kívánják tovább javítani a mesterséges intelligenciák tömeges alkalmazásával. A Google képfelismerő szoftver-rendszereivel próbálja meg ezen kívül blokkolni azoknak a videóknak a letöltését, amelyeknek még folyik az azonosítása.

Az akcióterv második pontja értelmében növelik a beruházást a Youtube Trusted Flaffers-programba. A 63 civil szervezethez, amely a videóportált figyeli, további 50-et csatlakoztatnak. Az ilyenfajta műveletek nagyon hatásosak, tíz tartalomból általában csak egyet választanak ki tévesen. A közös munkába bevonják a Facebookot és a Twittert is.

A harmadik pont azokkal a videókkal kapcsolatos, amelyek, bár kifejezetten nem sértik a YouTube használatának szabályait, a kockázati kategóriához tartoznak, mert erősen vitatott és erőszakos véleményeket tartalmaznak, mindenekelőtt a terrorizmus, a rasszizmus és a vallási gyűlöletkeltés terén. A Google ezeket nem tiltja le, de lehetetlenné teszi, hogy fizetett reklámok jelenjenek meg bennük, továbbá megakadályozza a kommentelést, az ajánlást és a róluk való szavazást. A YouTube algoritmusa megnehezíti ezek megtalálását is. Ezenkívül lejátszásuk előtt a nézők figyelmeztető üzenetet is kapnak.

„Úgy véljük, hogy ez biztosítja a véleménynyilvánítási és információs szabadságot anélkül, hogy reklámoznánk szélsőséges nézeteket” – magyarázta Ken Walker.

Negyedszer, a Google továbbra is használni fogja azt az alkalmazást, amely megakadályozza azoknak a felhasználóknak a keresését, akik érdeklődnek a terrorizmust ösztönző videók és főként az Iszlám Állam toborzó filmjei iránt. A rendszer egyúttal arra igyekszik ösztönözni a felhasználót, hogy lemondjon terrorista szervezethez való csatlakozási tervéről. Az „átirányítási módszer” (redirect method) lényege, hogy az érdeklődők minduntalan olyan terrorista-ellenes videókba ütközzenek, amelyek eltántoríthatják célkitűzéseitől. A módszer már eddig is ígéretes eredményeket hozott. A „harcra szántak” meglepő gyakorisággal klikkeltek az antiterrorista filmekre, legalább félmillió percig nézték ezeket.

A Google ezekben az intézkedésekben anyagilag is erősen érdekelt, mert egyre több nagy hirdető jelezte, hogy visszavonja reklámját a YouTube-ról, mert nem akarják, hogy összefüggésbe hozzák őket különböző szélsőséges tartalmakkal. Márciusban például két amerikai távközlési cég, az AT&T és a Verizon, továbbá a gépkocsi-kölcsönző Enterprise és a GlaxoSmithKline gyógyszeripari óriás törölte minden hirdetését a Google-ből a keresőprogramját kivéve. Mint az a londoni Times-ból kiderült, a Verizon azt sérelmezte, hogy hirdetései belekerültek Vagdi Ghoneim egyiptomi iszlamista hitszónok videói közé, akit az Egyesült Államokból korábban kitiltottak, és megtalálták őket egy pakisztáni vallási vezető üzletei között is, akinek beszédei egy politikus meggyilkolásához vezettek. A Times leleplezése után 250 cég vonta vissza hirdetését a Google-érdekeltségekből. Ez pedig igen érzékeny veszteség, tekintettel arra, hogy a BBC szerint a Google 80 milliárd dolláros reklámbevételt könyvelhetett el. Ez a cég egy éves jövedelme csaknem 90 százalékát jelentette.

Útinapló a Google Earth-ön
Nemrég alaposan megújult a Google Earth, de a fejlesztők ismét érdekes újításon dolgoznak: gyakorlatilag közösségi élményt teremtenének, a térképes szolgáltatásból egy olyan oldal lehet két-három éven belül, ahol bárki megoszthatja az emlékeit – írta hvg.hu. A felhasználók fotókat, videókat és szövegeket adhatnak egyes helyszínekhez, ezek az emlékek privátak is lehetnek, de nyilvánosságra is lehet majd őket hozni.
Az átlag felhasználók számára ez lehetőséget ad érdekes és látványos utazási naplók készítésére, míg a profi videósoknak itt a lehetőség, hogy térképre helyezett dokumentumfilmeket osszanak meg a világgal. Utóbbira mutattak be példát: a Voyager szolgáltatásban megjelent az ,,I Am Amazon” oldal, ahol az Amazonas-medence történeteit lehet megnézni.