baleset;sárkányrepülő;

2017-07-20 11:33:00

Típushiba okozta a sárkányrepülős tragédiát?

Részletek derültek ki a vasárnap esti sárkányrepülő balesetből: még a levegőben elvált a szárny az utastértől, így az utasnak és a pilótának esélye sem volt a túlélésre – írja a feol.hu.

Egy úgynevezett „iskolakör” erejéig akart felszállni az Albatrosz Repülő Egyesület egyik pilótája azzal a fehérvári fiatal lánnyal, aki családjával érkezett a börgöndi repülőtérre vasárnap este.

Szilády Dezső, az Albatrosz Repülő Egyesület vezetője mesélte el a lapnak azt, ami ezt történt:

- Ez a gép ezt megelőzően is felszállt a repülőtéren. Korszerű gépről beszélünk, amelyben nem sok repült óra van. A felszállást követően a pilóta jelentette a rádión, hogy leszállást kér. A szemtanúk állítása szerint azonban landolni már nem volt ideje. Azt látták, hogy repülés közben az utastér elválik a szárnytól. A kis piros „trike”, ahogy az utasteret hívják, egyszerűen elkezdett függőlegesen lefelé zuhanni, a szárny pedig továbbrepült, majd 300 méterre a történtektől ért földet.

A pilóta, aki látta a történteket, azonnal riasztott mindenkit, majd pedig maga is felszállt, hogy megkezdje a kutatást. Hamar rábukkant a gépre, de sajnos olyan mértékű volt a becsapódás, hogy a benne ülőkön nem lehetett segíteni

Soha hasonló típusú baleset még nem történt motoros sárkányrepülővel – szögezte le Szilády Dezső, utalva ezzel arra, hogy a roncsok elsődleges vizsgálata során különös dologra figyeltek fel: a cső, melyen az utastér függeszkedik, fáradás miatt eltörött, ahogy a másodlagos biztonsági elemként funkcionáló acélsodrony is elszakadt. A sárkányrepülés 30-40 éves története óta ilyen jellegű baleset nem fordult elő, erre számítani nem lehetett, mondta még egyszer az elnök. A szakmán belül nagy a döbbenet, hiszen a gép nem volt idős és lenyúzott.

Ebből a típusból több mint 300 van jelenleg forgalomban. Ami azt jelenti, hogy ha a későbbi vizsgálatok is azt támasztják alá, hogy anyagfáradásos törés történt, akkor ez a többi hasonlóval is megtörténhet.

Ha a szakértő véleménye is egyezik a repülősökével, akkor következő lépésként ezeket a típusokat azonnal le kell állítani és ki kell küszöbölni a hibát.

A szokatlan esetről már tájékoztatta az egyesület a gyártót. Ha kiderül, hogy „típushibáról” van szó, akkor a két székesfehérvári áldozat az életét adta azért, hogy másokat megóvjon egy hasonló tragédiától.