Batka Zoltán;
hacker;BKK;online jegyvásárlás;
2017-07-25 07:06:00
Nem válaszolt lapunknak a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) és a T-Systems arra, hogy a feljelentett fiatal iránti, együttérzéstől csöpögő soraikon túl visszavonják-e az online jegyértékesítési rendszerüket etikusan, jó szándékkal meghekkelő diák ellen tett feljelentésüket. Az "etikus bűnöző" névtelen Facebook-profil mögé rejtőző fiatal ugyanakkor érdeklődésünkre elmondta: letartóztatása óta sem a T-Systems sem pedig a BKK nem vette fel vele a kapcsolatot. Ahogy egyébként a rendőrség sem közölt adatot arról, hogy mi várható az ügyében. Állítása szerint azért burkolózik álnév mögé, mivel a magánéletét félti az ügytől.
Megírtuk: a sorozatos botrányok nyomán a hét végén a BKK és a jegyrendszert kifejlesztő T-Systems Magyarország Zrt. vezetői is bocsánatkérésre kényszerültek. A felháborodás a múlt héten robbant ki, amikor a BKK indulása óta számos problémával küszködő e-jegyrendszerének az egyik hibáira figyelmeztető etikus hekkert a cégek köszönet helyett feljelentettek, majd a diákot el is vitte a rendőrség. Az "y generáció" támadásba lendült: a dühös netezők és számítógépesek széttrollkodták a két cég Facebook-oldalait a BKK oldala pedig azóta is folyamatos támadás alatt áll. Végül a korábban a többi, rendszert tesztelő civilt megfenyegető, harcias hangvételű nyilatkozatokat kiadó BKK-vezérigazgatónak, Dabóczi Kálmánnak visszavonulót kellett fújnia: mindenkitől elnézést kért.
Ugyanakkor a letartóztatott etikus hekker kapcsán a BKK és a T-Systems kínos, önellentmondásokkal teli magyarázkodásba kezdett. „A BKK és a T-Systems Magyarország vezérigazgatói sajnálattal értesültek arról, hogy a gyanúsított egy fiatal diák” - írta a két cég a hétvégi közleményében, ami jókora lódítás. A múlt heti sajtótájékoztatón a T-Systems biztonsági igazgatója, Takács József megjegyzéseiből már arra lehetett következtetni, hogy a feljelentő IT cég pontosan tisztában volt azzal, a rendszerüket tesztelő egy laikus fiatal volt. Az pedig már súrolja, vagy akár át is lépi a hazugság határát, hogy cégek „csak a médiából értesültek arról, hogy a diákot a jó szándék vezette.” A BKK múlt hét eleji sajtótájékoztatóján ugyanis éppen Dabóczi Kálmán BKK vezérigazgató lobogtatta a sajtó nyilvánossága előtt azt az elektronikus levelet, amiben a diák értesítette az informatikai céget a rendszerhibáról. Dabóczi erről a múlt héten és hétfőn azt is állította, hogy a hekker egy rossz, no replay, azaz nem válaszadásra szolgáló címre küldte el a levelét. Azonban hétfőn a "etikus bűnöző" néven Facebook oldalt indított hekker közzétette levelének a másolatát, amelyből kiderült: ő a BKK központi e-mailjén is értesítette a céget.
Eközben hétfő reggelre ismét megadta magát a BKK online jegy-és bérletrendszere, amiről a BKK még a múlt hét végén is azt állította lapunknak, hogy teljesen üzembiztos. Az online jegyrendszer oldalán a társaság hétfőn arról tájékoztatta a felhasználókat, hogy értékesítés átmenetileg szünetel, aki regisztrálni akar az rendszerbe, annak személyesen kell befáradnia a BKK Központi Ügyfélszolgálatára. A 24.hu szerint a egyébként a BKK vezetése a vizes világbajnokságra akart valamit felmutatni, ám az online-bérlet ötletét az utolsó pillanatban dobták be, a T-Systemsnek pedig másfél hónapja maradt a megvalósításra. Mivel felmerült a gyanúja, hogy a hibás rendszer illetéktelenek is hozzáférnek a bérletesek adataihoz, a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság vizsgálatot indított. Közben Tarlós István főpolgármester is átfogó vizsgálatot kért Szeneczey Balázs főpolgármester-helyettestől.