Vöröskeresztes segítség a jégeső által sújtott magyar falvaknak

Publikálás dátuma
2017.07.27. 07:17
FORRÁS: MAGYAR VÖRÖSKERESZT

A június végi heves esőzések 1300 károsultján segít a Magyar Vöröskereszt, amelyhez a Vöröskereszt és Vörös Félhold Társaságok Nemzetközi Szövetsége (IFRC) nyújt anyagi és szakmai támogatást. Az IFRC több mint 87 000 svájci frank (mintegy 24,4 millió forint) összegű gyorssegélyt utalt a Magyar Vöröskeresztnek azt követően, hogy június 21-én jégeső csapott le az ország több részén. A legtöbb kárt a Borsod-Abaúj-Zemplén megyei Megyaszó szenvedte, de hasonlóan súlyos volt a helyzet néhány Kecskemét környéki településen, ahol a házak tetejét, ablakait és a konyhakerteket is megrongálta a jég. Összesen több mint 230 ház sérült meg, amelyek közül néhány teljesen lakhatatlanná vált. Mintegy 50 munkatárs és önkéntes érkezett a helyszínre, akik élelmiszert és tisztítóeszközöket osztottak szét a rászorulók között. A támogatásának köszönhetően a szerszámokat és építőanyagokat is tudtak vásárolni, hogy a képzett önkéntesek megjavíthassák a törött tetőket és ablakokat.

Szerző

Gödi (horror) Topház - Titkos a vizsgálat?

A szaktárca vizsgálata ugyan lezárult az óriási vihart kavart gödi Topház Speciális Otthonban uralkodó állapotokról, ám a jelentés még mindig nem nyilvános.

Több mint két hónap telt el azóta, hogy a Központ a Mentális Sérültek Jogaiért Alapítvány (MDAC) nemzetközi civil szervezet publikálta jelentését a gödi Topházban tapasztalt megdöbbentő körülményekről. Elhanyagolt, alultáplált, mozgásukban korlátozott, kiszolgáltatott, ellátatlan fogyatékossággal élő lakókkal találkoztak az intézményben. A jelentés publikálását követő napon az Emberi Erőforrások Minisztériuma elrendelte az intézmény rendkívüli vizsgálatát, és megígérte, hogy annak eredményéről tájékoztatja a közvéleményt. A vizsgálat lezárult, ám a jelentés még mindig nem nyilvános. A kormány honlapján megjelent 30 pontos intézkedési terv jelentős része a tárgyi és személyi feltételek javítására fókuszál, nem szól azonban a lakók azonnali egészségügyi meg pszichológiai szükségletfelméréséről és támogatásáról. Ezzel párhuzamosan indított vizsgálatot a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság a jelentésben szereplő fotók publikálása miatt.

A Magyar Helsinki Bizottság - szervezet látja el a Topház botrányos körülményeit feltáró MDAC civil szervezet jogi képviseletét - szerint Az MDAC eljárása több okból is jogszerűnek tekinthető. Elsőként azért, mert az intézménybe bejutniuk rendkívül nehéz volt – bár többször próbáltak erről a hivatalokkal egyeztetni. Éppen a sikertelenség felkeltette gyanújuk nyomán keresték meg az ombudsmant, akitől azonban nem kaptak választ. A személyes adatok dokumentálására az érintettek jogvédelme érdekében történt, azok nélkül ugyanis nem lett volna bizonyíték az álláspontjuk szerint bűncselekményt is megvalósító, megalázó bánásmódra. Ráadásul a felvételeket egyetlen alkalommal sem hozták nyilvánosságra úgy, hogy azokon az érintettek azonosíthatóak lettek volna.

Mindezt az is bizonyítja, hogy a jelentés nyilvánosságra kerülése után azonnali hatállyal hivatalos vizsgálatot rendeltek el, az intézmény vezetőjét pedig eltávolították, valamint az MDAC által tett feljelentés alapján büntetőeljárás keretében tanúkihallgatásokra is sor került már.

Szerző

Feljelentések a BKK-botrányban

Publikálás dátuma
2017.07.27. 07:06
FOTÓ: Molnár Ádám
Büntetőfeljelentést tett Szaniszló Sándor a fővárosi közgyűlés pénzügyi és ellenőrző bizottságának MSZP-s elnöke a BKK online jegy-és bérletrendszere körüli botrányokkal kapcsolatban, továbbá Dabóczi Kálmán BKK vezérigazgató lemondását sürgette. 

Mint ismeretes, a BKK július közepén indult, ám hétfő óta nem működő online jegyrendszerén igen súlyos biztonsági rések maradtak, így – bár a BKK és a fejlesztő T-Systems sokáig tagadta - kívülről hozzá lehetett férni vevők megadott személyes adataihoz. A 24.hu kedden közölte: birtokában van egy július 16.-i adatbázis, ami 3481 utas személyes adatait tartalmazza. A T-Systems ellenben lapunknak is kijelentette: sem korábban, sem most nem észleltek adatlopást. A cég most belső vizsgálatot indított EY nemzetközi tanácsadó bevonásával.

Van mit vizsgálni, hiszen az Átlátszó kiderítette: a BKK egy 2013-as szerződést július 13-án úgy módosított: már július 10-én el kellett indítania a webes felületet a T-Systemsnek, hogy aztán az aláírás napján élesben is üzemelhessen.

Továbbra sem válaszolt viszont a T-Systems arra, hogy visszavonja-e a feljelentést azzal az etikus hekkerrel szemben, aki korábban jelezte a cégnek a rendszer hibát, ám rendőrt hívtak rá. Nehéz-Posony Márton ügyvéd ugyanakkor elmondta: mivel közvádas ügyről van szó, ilyenkor a feljelentés befogadása és a nyomozás elindítása után az ügyészség a feljelentőtől függetlenül dönt arról, hogy bíróságra adja-e az ügyet vagy sem. Az index szerdán megírta: egy másik fiatal programozó is pórul járt a Telekommal: egy rendkívül súlyos rendszerhibákat észlelt a cég rendszerében és figyelmeztette a vállalatot, hogy nincsenek biztonságban az ügyfelek adatai, ám a végén ellene is rendőrségi eljárás indult.