A kormány Airbus típusú VIP gép beszerzését vizsgálta az év első felében – értesült lapunk megbízható forrásból. Úgy tudjuk, hogy a kormány képviselői, megbízottjai fel is vették a kapcsolatot a céggel. Forrásaink szerint az üzleti gépekért felelős Airbus Corporate Jets (ACJ) képviselőivel tárgyalt a magyar fél. Az ACJ modellcsaládjába sok típus tartozik, információink szerint a tárgyalásokon az ACJ318-as, az ACJ319-es és az ACJ320-es típusok kerültek szóba.
Az esetleges Airbus-beszerzés miatt megkerestük a Miniszterelnökséget. Először június 29-én, majd pedig július 11-én küldtük el kérdéseinket, de válaszokat – a szóbeli ígéret ellenére – nem kaptunk. Vagyis a Miniszterelnökségnek egy hónapja lett volna arra, hogy cáfolja vagy pontosítsa értesüléseinket, de ezt nem tette meg. Arra sem kaptunk választ, hogy más gyártóval tárgyaltak-e, s még ma is tervezik-e kormánygép beszerzését, bérlését.
Így is be lehet rendezni
Márványi Péter, az IHO.hu közlekedési portál szakújságírója érdeklődésünkre nagyon leegyszerűsítve azzal jellemezte az érintett gépeket: az üzleti és kormányzati célokra átalakított ACJ320-asnak a nagy légitársaságoknál, például a Wizz Airnél is használt, jól ismert Airbus A320-as az alapja. Ez utóbbi egyébként a gyártó árlistája szerint 99 millió dollárba, azaz körülbelül 26 milliárd forintba kerül. Ezzel kapcsolatban azonban Márványi Péter leszögezte, hogy a listaár és a valódi ár a lehető legritkábban esik egybe. A hajtómű típusa, a gép "összeállítása" – például a nagyobb hatótávolságot lehetővé tevő pótüzemanyag-tartályok felszerelése, a plusz műszerezettség, az utasszalon kialakítása – és még számos tényező jelentősen befolyásolhatja a végösszeget.
Az is kulcskérdés, hogy új vagy használt gépről van szó, és mint arra a szakújságíró felhívta a figyelmet, az Airbus sok esetben menedzseli a légitársaságok által leadott gépek értékesítését. Márványi Péter szerint egyébként a szakmai szempontok – többek között a fenntartási- és üzemeltetési költség, a hatótávolság, a férőhely – alapján az ACJ-széria jobb választás lehet kormányok számára a kisebb, néhány személyes üzleti gépeknél. Többek között a szlovák állam is ilyet használ, egészen pontosan a gépcsalád most gyártásban álló rövidebb törzsű tagját, az A319-es VIP-változatát – tette hozzá.
Lapunkhoz eljutott több olyan információ is, amely szerint a tárgyalásokban akár csak közvetítőként, de szerepet kapott az Air-Invest Kft. A cég tulajdonosa, az OTP azonban lapunk megkeresésére azt közölte: „Tévesek az értesüléseik, nem tudjuk kommentálni azokat.”
Itt érdemes megemlíteni, hogy kormánygép-vásárlással kapcsolatban nem először röppent fel az Air-Invest Kft. neve. Az OTP-csoporthoz tartozó cég repülőgépét nem csak Csányi Sándor bankvezér használta, a kormány is többször kibérelte azt. Tavasszal pedig a Magyar Nemzet írt arról, hogy a gépet megvenné a kabinet. Lázár János, Miniszterelnökséget vezető miniszter erre akkor úgy reagált: nem tervezik, hogy repülőgépet vásárolnának a miniszterelnöknek, nem merült fel, hogy magyar bankoktól vennének gépeket. Ugyanakkor hozzátette azt is: a honvédség kap új szállítógépeket, azokat használhatja majd a kormány. Ez az állítása egyébként nem volt meglepő, hiszen szintén a Magyar Nemzet írt arról korábban, hogy minimális mértékben módosított, száz-kétszáz főt és néhány tonnányi, nem túl nagy méretű áru szállítására alkalmas Boeing 737-es, vagy az Airbus 320 kategóriájába tartozó típus jöhet számításba.