Közzétehetik Diana hercegnő videós vallomásait

Publikálás dátuma
2017.07.30. 19:22
Diana hercegnő William herceggel FOTÓ: KENSINGTON PALACE/AFP
Diana "videós vallomásainak" közzétételére készül a Channel 4 brit televízió a néhai walesi hercegnő halálának közelgő 20. évfordulója alkalmából. A döntést azonban sokan bírálják, köztük a brit trónörökös egykori nejének fivére is.

Spencer gróf vasárnapi brit sajtóértesülések szerint felszólította a csatornát, hogy ne adja le az 1992-1993-as felvételeken alapuló dokumentumfilmet, szerinte ugyanis ez szenvedést okozna Károly és Diana két fiának, Vilmos hercegnek és Harry hercegnek. A felvételeken a néhai hercegnő intim részleteket oszt meg tönkrement frigyéről és nemi életükről, bírálja az uralkodóházat. 

Bulimiájáról sem hallgat, mint mondja, úgy érezte, nem felel meg a királyi család elvárásainak, ezért maga ellen fordult. Arról is beszél, hogy fontolóra vette: megszökik az egyik testőrével. Férje és Camilla Parker-Bowles viszonyára utalva felteszi a kérdést, hogy miért sürög-forog állandóan körülöttük a jelenlegi Kamilla cornwalli hercegnő, mire Károly azt válaszolja, nem akar ő lenni az egyetlen walesi herceg, aki sosem tartott szeretőt. 

Diana testvére úgy véli, a 90 perces dokumentumfilm - amelyet a tervek szerint augusztus 6-án mutatnak be - sérti a hercegnő emlékét és magánszféráját. A felvételek a hercegnő életének egyik legnehezebb időszakában készültek, és egyértelműen nem a nyilvánosságnak szánták őket. A 12 videót Diana beszédtanára, Peter Settelen rögzítette. Egy részüket a hercegnő komornyikjánál találták meg egy házkutatás során Dianától eltulajdonított más tárgyakkal együtt, egy részük hollétéről viszont továbbra sem tudni. 

Az a hét beszélgetés, amely alapján a Channel 4 Diana: In Her Own Words (Diana a saját szavaival) készült, még soha nem volt látható a brit televízióban. A BBC közszolgálati médiatársaság ugyan tíz éve 30 ezer fontért megvásárolta őket, végül azonban a királyi család haragjától tartva nem mutatta be. Az Egyesült Államokban viszont látható volt 2004-ben, de ott is heves bírálatokat váltott ki az elhunyt magánéletének megsértése miatt. 

A Channel 4 egyelőre nem tett le arról, hogy bemutassa a filmet. A csatorna azt hangoztatja, hogy bár a videók nem a nyilvánosság számára készültek, a bennük elhangzottak viszont közérdekűek. Állításuk szerint mindent alaposan mérlegeltek, és arra jutottak, hogy a felvételek egyedülálló bepillantást adnak Diana felkészülésébe saját hangja megtalálásához az ő olvasata ismertetéséhez a nyilvánosságban.

Szerző

Meghalt egy riporter az Iszlám Állam támadásában

Életét vesztett az Iszlám Állam terrorszervezet támadásában az orosz RT állami televízió arab nyelvű adásának szerződéses tudósítója, operatőr kollégája pedig könnyebben megsebesült a szíriai Homsz tartományban - közölte az RT vasárnap.

 A 25 éves Háled al-Hatib riporter, a damaszkuszi egyetem hallgatója és Muutaz Jakub operatőr a szíriai kormányerők homszi hadműveletéről tudósított. Margarita Szimonyjan, a Nyugaton nemritkán propaganda-televíziónak bélyegzett RT (korábban: Russia Today) főszerkesztője közleményében rámutatott, hogy a televízió először vesztette el válságövezetben dolgozó munkatársát. Szimonyjan támogatást ígért az életét vesztett televíziós családjának.

Szerző

Megfenyegette Magyarországot az orosz kormányfő helyettese

Személyre szabott szankciók bevezetését helyezte kilátásba a hétvégén Dmitrij Rogozin orosz miniszterelnök-helyettes, akinek Moldovába tartó repülőgépét nem engedték be a román légtérbe, Budapesten pedig nem hagyták leszállni.

"Természetesen lesz erre válasz. Nem lesz annyira emocionális, mint az első reagálás, de pontosan meg fogjuk állapítani, hogy ki áll e mögött Chisinauban, Bukarestben, Budapesten és Brüsszelben. Be fogjuk azonosítani, hogy mely személyek hozták meg ezt a döntést, a szankcióink pedig egyeztetettek és személyre szólóak lesznek" - nyilatkozott Rogozin a Rosszija 24 hírcsatornának. A diplomáciában szokatlanul faragatlan megnyilvánulásairól elhíresült Rogozin első reakcióként egy Twitter üzenetben még azt írta „Készüljetek fel a válaszlépésre gazemberek!”.

Rogozin péntekre tervezett moldovai látogatása meghiúsult, mert az őt szállító utasszállító repülőgépet Románia nem engedte be a légterébe. A helyettes kormányfő szerint a gép fogadását Budapest is elutasította, így az végül Minszkben szállt le, ahonnan a politikus visszatért Moszkvába.

Oroszország az incidens miatt tiltakozott Romániánál. Bukarest a lépését indokolva arra hivatkozott, hogy az Európai Unió 2014-ben megtiltotta azok belépését vagy átutazását a tagországok területén, akik aláássák Ukrajna függetlenségét, területi épségét és szuverenitását.

Az Európai Unió szankciós listáján szereplő Rogozin a Siberia Airlines utasszállító gépével kerülő úton - Fehéroroszország, Lengyelország, Szlovákia, Magyarország és Románia érintésével - tervezett a Moldovai Köztársaság fővárosába eljutni. A repülőnek azért kellett kerülnie, mert Ukrajna semmilyen orosz gépet nem enged át légterén.

Az orosz miniszterelnök-helyettes Chisinauból az úgynevezett Dnyeszter menti Köztársaságba - Moldova orosz többségű szakadár területére - utazott volna tovább, hogy részt vegyen az orosz békefenntartók ottani beavatkozásának 25. évfordulója alkalmából rendezett megemlékezéseken.

Rogozin vasárnap Szentpéterváron újságírókkal közölte, hogy az incidens nyomán Teodor Melescanu román külügyminiszter módosította egy hivatalos útját, amely során megállt volna Moszkvában és "minden eshetőségre készen" egy másik útvonalat választott. Azt orosz kormányfőhelyettes nem közölte, hogy mikor és hova kívánt eljutni Melescanu Moszkva érintésével.

Szerző
Frissítve: 2017.07.30. 23:35