Simicska újra lecsap

Publikálás dátuma
2017.08.08 22:57
A Simicska Lajos-féle Mahir Cityposter Kft. eddig Jobbik által bérelt felületein „A nép nem betiltható, de a kormány leváltható”
Fotó: /
A tiltott pártfinanszírozás és az adócsalás gyanúját veti ugyanis fel, hogy számla nélkül plakátolhattak a Fidesznek a 2010-es kampányban. Simicska Lajos újra akcióban.

Különös, de erőteljes támadást indított a Simicska-Orbán háborúban az egykori Fidesz-barát nagyvállalkozó. Mint azt a 24.hu megtudta, Simicska Lajos egyik cége látszólag saját maga ellen tervez feljelentést tenni: így hoznák kínos helyzetbe a vállalkozó korábbi „üzlettársát”, a Fideszt ma már a Mészáros-birodalomban szolgáló Liszkay Gábort, valamint a kormánypártot. A jelek szerint ugyanis a Fidesz 2010-es kampányát szervező cég, a Hír Tv Műsorszolgáltató és Hirdetésszervező Zrt. – amelynek akkor vezető tisztségviselője volt Liszkay – nem számlázta ki a pártnak a plakátköltségeket, ami a tiltott pártfinanszírozás és az adócsalás gyanúját is felveti.

Arra már korábban is több jel mutatott, hogy Simicska cége, a Mahir Cityposter Kft. – a G-nap, tehát a vállalkozó és a kormányfő összeveszése előtti években – töredékáron adott helyeket a Fidesz plakátjainak. Mára kiderült, hogy a Mahir valóban gyanúsan olcsón, 98 millió forintért plakátolt, de a Fidesz még ennél is kevesebbet, 36 milliót jelentett le az Állami Számvevőszéknek. Simicska mostani lépése azt jelzi, az sem biztos, hogy egyáltalán fizetett a Fidesz. A történtek miatt feljelentés-kiegészítést nyújt be Nyakó István a plakátköltségek miatt tett, július 5-i büntetőfeljelentéséhez.

– 2010-ben a Hír Tv Műsorszolgáltató és Hirdetésszervező Zrt. kizárólagos ügynökségként szervezte a Fidesz kampányát, a közterületi plakátkampány lebonyolításával pedig a Mahir Citypostert bízták meg – erősítette meg lapunknak Puskár Anett, a Mahir tanácsadója. Mint elmondta, a Fidesznek kínált nyomott plakátárakról szóló hírek miatt a Hír Tv mostani vezetése áttekintette az akkori iratokat, és súlyos szabálytalanságokra bukkantak. Puskár úgy fogalmazott, a jelek szerint a „Hír Tv a 2010-es kampányban semmilyen közterületi költést nem számlázott tovább a Fidesznek.”

Szerettük volna megtudni, hogy csak számlák nem készültek, vagy nem is fizetett a Fidesz. Kíváncsiak voltunk arra is, hogy pontosan milyen gyanúval tesznek feljelentést, de a Puskár Anett nem árult el további részleteket, csak annyit közölt, jogászok készítik elő a feljelentést.

– A tiltott pártfinanszírozás vagy az adócsalás gyanúja merülhet fel a hírek alapján – fogalmazott megkeresésünkre Angyal József, okleveles adószakértő. Mint elmondta, ha a Hír Tv valóban nem állított ki számlát a Fidesznek a plakátokról, akkor a párt nem is fizethetett szabályosan a szolgáltatásért. Ha ugyanis számla nélkül fizetett, akkor a befolyt összeget vissza kellett volna utalni a pártnak. Amennyiben nem fizetett a Fidesz, vagy fizetett, de visszautalták a pénzét, akkor tiltott pártfinanszírozás történhetett, hiszen ellenszolgáltatás nélkül plakátoltak – fejtette ki a szakértő. Más a helyzet akkor, ha nem volt számla, fizetett a párt, s nem utalták vissza a pénzt. Angyal József szerint ebben az eseteben adócsalásról lehet szó, hiszen gyakorlatilag „zsebbe” fizetett a Fidesz a plakátolásért. Mindezek után a szakértő fontosnak tartotta megemlíteni: a 2010-es időszak adójogi szempontból már elévült.

Az ügy egyik különösen érdekes momentuma az, hogy Simicska látszólag önmaga ellen tesz feljelentést. Ez azonban szerinte – és a lapunk által megkérdezett szakértő szerint – sincs így. A vállalkozó a 24.hu-nak úgy magyarázta az ügyet: a Hír Tv-ben 2010-ben még csak opciós joggal rendelkező kisebbségi tulajdonos volt, „a társaság ügyeit a tényleges tulajdonos intézte, ezért minden esetleges szabálytalanságért vagy törvénytelenségért a cég tényleges irányítói felelnek.” A cég résztulajdonosa volt akkor Liszkay Gábor, aki a G-nap után eladta részesedését Simicska Lajosnak. Vagyis az akkori menedzsment mellett épp az a Liszkay lehet érintett a számlabotrányban, aki ma a felcsúti polgármester, Mészáros Lőrinc érdekeltségébe tartozó Mediaworks elnök-vezérigazgatója.

A történtek miatt feljelentés-kiegészítést nyújt be Nyakó István a július 5-i büntetőfeljelentéséhez. Az MSZP szóvivője lapunknak kifejtette: politikailag az MSZP, magánszemélyként pedig ő maga nyújtotta be a választás rendje elleni bűncselekmény, valamint különösen nagy vagyoni hátrányt okozó, bűnszövetkezetben elkövetett csalás gyanúja miatti feljelentéseket a Fidesz 2010-es választási plakátkampánya ügyében. Nyakó most elmondta: semmiféle választ nem kapott a nyomozóhatóságtól, ám az új fejlemények fényében úgy látja: miután Simicska Lajos a Hír Tv Zrt. egykori vezetését és többségi tulajdonosát nevezte meg felelősként a lényegében általa sem tagadott, súlyos költségvetési csalás gyanújában, az eddig ismeretlen tettes ismertre változott. Az MSZP sajtófőnöke arra is emlékeztetett, a választás rendje elleni bűncselekményt három évig, míg a különösen nagy vagyoni hátrányt okozó, bűnszövetkezetben elkövetett csalást 5-10 évig terjedő szabadságvesztéssel büntetik.

Nyakó egyúttal felszólította az ügyben eljáró hatóságokat, hogy minden szabályt betartva, minden körülményt figyelembe véve lássák el munkájukat, s vonják felelősségre a felelősöket. Emlékeztetett ugyanis arra: a BKV e-jegyrendszerét feltörő etikus hekkert egyetlen nap alatt előállították, de az ő egy hónappal korábbi feljelentésére máig semmiféle reakciót nem kapott, holott itt minden idők legnagyobb választási csalásáról van szó. Nyakó kiemelte: a 2010-es kampány minden egyes fideszes plakátja hozzájárult Orbán Viktor kétharmados kormányzásához, ráadásul itt több mint 10 200 köztéri reklámfelületet vehetett birtokba a mai kormánypárt, "azaz az ország minden településén adót és állami kampánytámogatási pénzeket elcsalva népszerűsíthette magát a Fidesz, és csak a Fidesz" - fogalmazott Nyakó.

Szigetvári: "ő maga építette ki ezt a párttámogatási rendszert"
Noha egykori kampányfőnökként semmiféle ehhez hasonló tapasztalatra nem tett szert, Szigetvári Viktor nagyon is el tudja képzelni, hogy a Fidesz számára "ingyen", vagy a képletesnél is alacsonyabb áron jutottak kampányszolgáltatások 2010-ben, és azt követően.
Az Együtt választmányi elnöke (a 2006-os és 2010-es MSZP-kampány vezetője - a szerk.) szerint ugyanis a mai kormánypárt egész finanszírozási rendszere épp arra épül, hogy jelentős érdekeltségeket szerez meg, vagy tart baráti közelségben azért, hogy aztán azok minden igényét kielégítsék. Ezek a jutányos, vagy épp ingyenesen rendelkezésére álló szolgáltatások ugyanakkor Szigetvári szerint egyértelműen kimerítik a burkolt, tiltott pártfinanszírozást, amelyet egyébként adóhivatali úton könnyedén ellenőrizni és büntetni lehetne.
A politikus szerint amit most Simicska Lajos csinált, az felér egy önfeljelentéssel, hiszen cégein, s egyéb érdekeltségein keresztül ő maga építette ki ezt a párttámogatási rendszert, amelyet a Fidesz lényegében nem tett tisztábbá a plakáttörvény júniusi elfogadásával sem. De Szigetvári szerint ugyanezt a módszert alkalmazta Simicska a Jobbik kampányával is. Az ellenzéki politikus arról is beszélt, épp az elévülés lehetősége miatt tettek ők - Juhász Péter, az Együtt elnöke - nem a 2010-es, hanem a 2014-es azonos forgatókönyvű választási kampány ügyében feljelentést, ám még nem kaptak választ.

Szerző
2017.08.08 22:57

Bodolai szerint nincs veszélyben az Index

Publikálás dátuma
2018.09.19 21:31

Fotó: Népszava/
Az online lapot tulajdonló alapítvány kuratóriumi elnöke szerint nincs oka kételkedni abban, hogy az új tulajdonosok megvonják tőle a bizalmat.
Személyi és jogi garanciákat is lát Bodolai László a Magyar Fejlődésért Alapítvány (MFA) kuratóriumának elnöke arra, hogy nem távolítják el a posztjáról. Bodolai a Népszavának azt mondta, Ziegler Gábort, aki a CEMP-csoporton belül mindig is az értékesítési területet vezette, több mint egy évtizede ismeri. – Ezért nincs rá okom, hogy bármilyen módon kételkedjek abban, hogy a hétfői napon kiadott közleményükben megfogalmazott a bizalmat egyik pillanatról a másikra megvonja  – tette hozzá. Jogi garanciákat pedig az MFA alapítói okirata és a hazai joggyakorlat biztosít Bodolai szerint. A kuratórium tagjai ugyanis csak alapos indokkal hívhatók vissza, amennyiben például az alapítvány működését veszélyeztetik.  Mint arról lapunk beszámolt, az Index legfontosabb partnerei – a hirdetéseket értékesítő CEMP SH, valamint a szerkesztőségi rendszert biztosító és fejlesztő cég – Ziegler Gábor és Oltyán József tulajdonába kerültek. Ugyanez a két ember cégein keresztül megvásárolta Bodolai Lászlótól azt az NP Nanga Parbat 17 Zrt.-t, amely az Indexet tulajdonló Magyar Fejlődésért Alapítványt alapította. – Szeretném tisztázni, hogy Oltyán József nem „tűnt fel” az Index körül, a hétfőn ismertetett tranzakciók semmilyen módon nem érintik az Index kiadóját. Mostantól az ő résztulajdonában lévő Cemp SH értékesíti az index.hu felületeit, korábban meg Spéder Zoltán cége értékesítette. Ennyi a változás – hangsúlyozta a Népszavának Bodolai. Arra a kérdésünkre, hogy mit szól Oltyán politikai szerepvállalásához (az új vezető ugyanis a KDNP Bács Kiskun megyei szervezetének elnökségi tagja), Bodolai azt mondta: ezt nem tiszte értékelni, mivel "nem egy országos jelentőségű politikus". Az MFA kuratóriumi elnöke a Klubrádiónak is nyilatkozott, szerinte biztosabb helyzetbe került az Index a portál körül minap lezajlott üzleti változásokkal. Nyáron ugyanis komoly veszély alakult ki az Index körül amiatt, hogy Simicska Lajos, Orbán Viktor miniszterelnök egykori barátja eladta az érdekeltségeit Nyerges Zsolt kormányközeli üzletembernek. Az egyébként sem Ziegler, sem Oltyán nem árulta el, hogy mekkora volt a vételár. Oltyán a lapunknak adott interjúban annyit közölt, hogy kevés saját erő mellett az adásvétel nagyját hitelből fizették. Arra a kérdésünkre, hogy melyik banktól kaptak hitelt, nem válaszolt. Ziegler egyébként a napi.hu-nak adott interjújában osztotta Bodolai véleményét, mert szerinte „az Index.hu függetlenségét az garantálja, hogy semmilyen jogunk nem fűződik ahhoz, hogy a napi szerkesztésbe vagy a lap tartalmába bármilyen módon is beleavatkozzunk.”
Szerző
Témák
index
2018.09.19 21:31

Lakossági fórumokon figyelmeztetnek a magyarországi medveveszélyre

Publikálás dátuma
2018.09.19 20:08
Illusztráció
Fotó: Shutterstock/
Lakossági fórumokon tájékoztatja a Bükki Nemzeti Park Igazgatósága az Észak- Magyarországi településeken élőket az utóbbi években egyre gyakrabban előforduló barna medvékkel kapcsolatban – derült ki az ATV híradójából. Pétervásárán már megtartották az első fórumot, de Salgótarján, Ózd és Miskolc is a tervek között szerepel. A nyár elején hetekig tartották izgalomban medvék Heves és Borsod megyék több településén is az ott lakókat. Május végén egy medvéről két vasutas készítette azt a fotót Somoskőújfalu közelében, amely bejárta a hazai sajtót. Azután több héten át folyamatosan jelentek meg különböző medvékről készült felvételek a szlovák határtól egészen a szerb határig, de Mezőkeresztes közelében is felfigyeltek egy medvére. Ezek után döntött úgy a nemzeti park vezetősége, hogy fórumokat szerveznek azokon a területeken, ahol leginkább várható a medvék felbukkanása.
„Részleteiben tárgyaltuk azokat a konfliktushelyzeteket, amiket legjobb lenne elkerülni, illetve nem létrehozni, azokat a helyzeteket, amik a medvét a lakott területek, vagy az ember közelébe csalja”
– magyarázta a híradónak Gombkötő Péter, a Bükki Nemzeti Park Igazgatóságának zoológiai szakreferense.
A szakember azt javasolja, ha medvével találkozunk, akkor maradjunk nyugodtak és óvatosan távolodjunk el a medvétől. Szaladni semmiképpen nem szabad, egyébként a medve kerüli a találkozást az emberrel.
2018.09.19 20:08
Frissítve: 2018.09.19 20:08