Nem indul romaosztály Kaposváron

Jelen állás szerint hiába próbálta egy alapítvány bevonásával kijátszani a jogerős bírósági ítéletet a Kaposvári városvezetés, s a szentjakabi romatelep elsős gyerekeit továbbra is szegregált osztályba irányítani, az iskolát szeptemberben kezdő kicsik a bírósági verdiktnek megfelelően a város többi intézményébe szétosztva kezdhetik meg alapfokú tanulmányaikat.

Mint arról a Népszava már beszámolt, az Emberi Erőforrások Minisztériuma sem engedélyezte, hogy a kifutó módszerrel bezárásra ítélt Pécsi utcai iskolában indíthasson elsős osztályt a Mikrokozmosz Alapítvány, melynek július végén rendkívüli közgyűlésen – a DK-s Kováts Imre kivételével – 7,2 millió forintot szavazott meg a kaposvári közgyűlés. A minisztériumi tiltást követően szóba került, hogy egy nem állami intézményben induljon el az oktatás, a hírek a Kaposvári Egyetem egyik épületéről szóltak. Úgy tűnik azonban, ez a megoldás sem működőképes, s a húsz érintett romatelepi gyerek a Kodály Zoltán iskola tagintézményeibe jár majd szeptembertől.

Legalábbis ez derült ki – ahogy a helyi hírblog, a Kapost.hu megírta – a Klubrádió egyik műsorából, melyben idézték Szita Károly polgármestert, aki „úgy tudja, nem indul első osztály a Pécsi utcai általános iskolában, és nincs tudomása arról sem, hogy máshol indulna”. A műsorvezető szerint Kecskés Miklós, az alapítvány kuratóriumi tagja – egyben az Oktatási Hivatal Kaposvári Pedagógiai Oktatási Központjának intézményfejlesztési referense – ehhez hozzátette, augusztus 15. után, vagyis alig két héttel az tanévkezdés előtt értesítik az érintett családokat, hogy gyermekeik azokba az iskolákba járnak majd, ahová eredendően beíratták őket.

Az önkormányzattal szemben a szegregációs ügyben pernyertes Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyermekeknek Alapítvány tehát elérte a célját, más kérdés, hogy egyelőre az érintett családok sem örülnek a változásnak: nem tudják ugyanis, hogyan jutnak el gyermekeik a város más részein található tagintézményekbe. Az is kérdés, mi lesz a sorsa a Mikrokozmosznak megítélt 7,2 millió forintnak, hiszen eredeti terveihez nem tudja felhasználni a pénzt az alapítvány.

Kudarc a science tárgy

Publikálás dátuma
2017.08.15. 07:03

Nyakunkon az új tanév, a szakgimnáziumokban bevezetett integrált természettudományi tárgynak idén sem lesz kidolgozott tanári segédanyaga, foglalkozásterve, tankönyvei.

Tavaly szeptemberben vezették be a szakgimnáziumok kilencedik évfolyamán új tantárgyként, átfogó előkészítés nélkül a fizika, biológia, kémia, földrajz tárgyakat integráló komplex természettudományt (Palkovics László oktatási államtitkár szóhasználatával a "science", vagyis tudomány tantárgyat), amit az elmúlt egy év tapasztalatai alapján kudarcként lehet értékelni szakgimnáziumi forrásaink szerint. A lapunknak nyilatkozó - "biztonsági okokból" nevük elhallgatását kérő - oktatók úgy látják: a science tárgy minden, csak nem integrált, a vonatkozó pedagógiai segédanyagok híján az elméletileg összevont óra keretében ugyanúgy biológia, kémia, stb. témákat oktatnak, amik a gyakorlatban nincsenek érdemben összekapcsolva. Ezzel viszont nem éri el célját és elveszti értelmét az alapvetően jónak mondható kezdeményezés.

Nem valószínű, hogy idén szeptembertől változna a helyzet: forrásaink szerint az iskolákban lényegében az eddigi séma alapján kezdték összeállítani a 2017/2018-as tanévre vonatkozó tanterveket, mivel továbbra sem kaptak iránymutatást az oktatásirányítástól. Noha az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (OFI) idén januárban publikált felmérésében is rámutatott az új tárgy oktatási anomáliáira (pl. az intézmények kétharmadában 2-4 tanár tart órát a tantárgy keretein belül), s a begyűjtött tapasztalatokat figyelembe véve tantárgyi segédlet kidolgozásába kezdtek, a megoldás még várat magára.

Megkeresésünkre az OFI közölte: jelenleg is zajlik a tantárgyhoz kapcsolódó pedagógiai rendszerfejlesztés, melynek keretében tizenkét tananyagleírás és a hozzájuk kapcsolódó részletes foglalkozástervek, valamint tíz digitális tananyag készül. A fejlesztés szempontjairól sajnos nem árultak el részleteket, ahogy azt sem tudni, mikorra várható a szakmai anyagok megjelenése. Iskolai forrásaink szerint ugyanakkor biztos, hogy a következő tanévet még a most meghatározott tervek szerint viszik végig. Ha az OFI anyagai időközben meg is jelennek, nem várható, hogy az iskolák év közben jelentős változtatásokat fognak végrehajtani.

Mindezt Tóth József is megerősítette lapunknak. A Magyar Közoktatási és Szakképzési Szakszervezet elnöke szerint az elmúlt tanévben teljesen a pedagógusokra volt bízva, hogyan oldják meg az új tárgy oktatását, de mivel a tanárok szakspecifikusak, nem igazán tudtak átállni a természettudományok integrált oktatására, átfogó felkészítés egyik iskolában sem valósult meg. - A szétforgácsolt munkaterhelések is komoly gondot jelentettek ott, ahol hiány van természettudományos tanárokból. A kollégáktól nem lehet csodát várni, ha jól tudom, a felsőoktatásban ma sincs olyan tanárképzési forma, ami ilyen tárgy oktatására készítené fel a hallgatókat - mutatott rá Tóth József.

Az összevont természettudomány alapgondolata nem ördögtől való, számos országban nagy hagyománya is van, hiszen nemcsak a különböző fizikai, kémiai jelenségeket, hanem az azok mögött meghúzódó összefüggéseket is bemutatja. Nálunk azonban nem nagyon lehet ilyen oktatási hagyományról beszélni, így az azonnali bevezetés (az oktatási államtitkár tavaly májusban beszélt ötletszerűen a science tantárgyról, ami szeptemberben már el is indult) helyett először az alapozásra, a tárgyhoz kapcsolódó tankönyvek kidolgozására, a tanárok felkészítésére lett volna szükség.

- Megint bevezettek valamit, amihez csak a tárgyi feltételeket, vagyis a padot és a táblát biztosították. A koncepció maga befogadhatónak tűnik, de a tanároknak nincsenek igazodási lehetőségeik. Így, ebben a formában nem lehet elérni a kitűzött célokat - fogalmazott az MKSZSZ elnöke.

Szerző

Van már áram az Őrségben is

Hétfő estére állították helyre az áramszolgáltatást az Őrségben az E.ON szakemberei, a csütörtök éjszakai vihar okozta károk felszámolása azonban a következő napokban is folytatódik - közölte az áramszolgáltató szóvivője.

Varga Ivett tájékoztatása szerint a Nyugat-Dunántúlon összesen 120 ezer fogyasztónál volt áramszünet az ítéletidő következtében, amely az áramhálózatban is súlyos károkat okozott. A vihar során kétezer ponton sérült a villamos hálózat, leszakadó ágak, fák dőltek a vezetékekre, oszlopok fordultak ki a helyükről - mondta.

Hozzátette: kollégáinak száz kidőlt villanyoszlopot kellett felállítaniuk, 20 kilométernyi vezetéket kellett újra felépíteni.
Közölte, a legnagyobb pusztítást az Őrségben végezte a vihar, Bajánsenyén például a falu villamos hálózatának kétharmadát megsemmisítette, Velem közelében pedig egy lápos területen dőltek a vezetékekre fák, ott a helyszín megközelítése is komoly kihívást jelentett.

Varga Ivett elmondta azt is, hogy szakembereik ugyan mindenütt helyreállították az áramszolgáltatást, de több helyen a munka gyorsítása érdekében ideiglenes műszaki megoldásokat alkalmaztak, ezért a következő napokban itt még lehetnek rövidebb ideig tartó tervezett szünetek az áramszolgáltatásban, ezekről a települések polgármestereit előre tájékoztatják.

Szerző