Robotkőműves a láthatáron

Publikálás dátuma
2017.08.18 07:22
A földmunkagépeket már inkább – akár évekre is –, bérlik a cégek. FOTÓ: ÉBSZ
Fotó: /
 Robbanásszerű az építőipar bővülése. Ám csak a vállalkozás maradhat versenyben, amelyik hajlandó áldozni a géppark és technológiai fejlesztésre.

Sok építési vállalkozó a megrendelések idei robbanásszerű növekedése miatt korszerűsíti eszközparkját, mert a gépesítéssel mérsékelhető a szakemberhiány okozta gond. A konjunktúrát a lízingpiacon is érzékelik. Az építőipari gépekre a lízingcégek 8,33 milliárd forintot helyeztek ki az első félévben, ez 33 százalékos növekedést jelent a múlt év azonos időszakához képest, egyben ez a legmagasabb összeg az utóbbi években - közölte a Magyar Lízingszövetség a részletes féléves adatok elemzése alapján. Az építőgépeknél 2013 óta az első féléves finanszírozott összegek 3,4-7,7 milliárd forint között mozogtak.

Az építőipari gépek lízingje iránti kereslet az ágazat fellendülésével magyarázható - kommentálta az adatokat Tóth Zoltán, a Magyar Lízingszövetség főtitkára. Az építőipar ugyanis 2017 első félévében 27 százalékos növekedést ért el. Ha pedig az ágazat növekedése tartós marad, akkor a következő 1-2 évben az építőipari gépek finanszírozása jelentősen növekedhet a Lízingszövetség előrejelzése szerint.

A gépek iránti keresletet magyarázza az is, hogy egyre több vállalkozó ismeri fel, a technológiai fejlesztések nélkül kihullhat a rostán. Nyugat-Európában már a kőművesmunkák automatizálása is a kézzel fogható jövő - nyilatkozta a Népszavának egyebek mellett Csorba Kázmér, az Építőgép-Forgalmazók és Bérbeadók Szövetsége (ÉBSZ) elnöke.

Az építőipar mostani élénkülése elsősorban a magasépítést és annak gépesítését érinti, azonban várhatóan az ágazat más területein is beköszönt a konjunktúra. Az ÉBSZ tagjai elsősorban a mélyépítés/földmunka gépeiben érintettek, emellett magasépítéshez használt gépcsoportok is megtalálhatók a szövetség tagjainál. A nehézgépek forgalmazói, bérbeadói 2018-tól számítanak fellendülésre. Már csak azért is, mert megkezdődnek az újabb autópályaszakaszok, illetve gyorsutak építései is, például az M4-es autópálya hossza 30 kilométerrel bővül, az R67-es kétszer két sávos gyorsút ugyanekkora hosszban készülhet el.

Nemzetközi összehasonlításban a magyar vállalkozók sokkal inkább előnyben részesítik a saját tulajdonú eszközöket, mint nyugati társaik, még mindig idegenkednek a lízingeléstől, bérléstől. Ennek ellenére vannak olyan gépcsoportok, mint például a homlokzati szerelőállványok, ahol már ma is jóval több a bérelt eszköz, mint a saját, de érezhető a tendencia a mini kotróknál, kézi tömörítő eszközöknél is. A nagyobb földmunkagépeknél is növekszik a bérlési igény. Ezeket általában évekre kölcsönzik a vállalkozók. Összességében a gépek egyharmadát bérlik a vállalkozók, a vásárlások - a lízinget is ideszámítva - fedik le a piac kétharmadát - tette hozzá az ÉBSZ elnöke.

A hazai építőipar gépesítése, az arra alapozott technológia meglehetősen vegyes képet mutat, azonban elmondható, hogy a nagy márkák mind jelen vannak, és piaci részesedési arányuk hasonló a nyugat-európaihoz. Gyakori azonban, hogy a tendernyertesek alvállalkozóknak, azok pedig további alvállalkozók adják ki a munkát. A sor végén levő cégeknél általában nagyon régi, elavult, alacsony termelékenységű gépek is működnek, amelyek ráadásul nem is üzembiztosak. Ebből azután határidő csúszások és láncfizetési gondok is adódnak - mutatott rá az ÉBSZ elnöke.

Az alvállalkozói rendszer miatt a gépesítés építési költségre gyakorolt kedvező hatása is nehezen mérhető. Természetesen az igaz és könnyen kiszámolható, hogy egy új, modern, üzembiztos gép termelékenysége többszöröse egy régi, elavult eszközének. Ám a kis és középvállalkozók (kkv) esetében az alultőkésítés és a bizonytalanság gátja az új gépek beszerzéseknek. Nem látnak előre 5-6 évre, márpedig egy új gép megtérülésénél legalább ennyivel kell számolni – jegyezte meg Csorba Kázmér.

A lemaradás hatásai beláthatatlanok. Az egyik nagy nyugat-európai építőipari konszern asztalán már olyan a géptervek fekszenek, amelyek önállóan, emberi kéz nélkül, komplett házak falazatát képesek felhúzni. Az elektronizálás, az informatika felhasználása, a gépek online rendszerű figyelése viszont már szinten mindenhol gyakorlat. Ritka az a gyártó, amelyik ezzel a trenddel szembemegy és az üzembiztonságot az egyszerűségben látja.

Seregszemle
Hogy melyek az aktuális építőgép trendek, azt a hazai építési vállalkozók is megismerhetik szeptember 14-17 között, amikor is az ÉBSZ szervezésében a tököli repülőtéren mintegy 50 nemzetközi építőgépgyártó vonultatja fel termékeit. Méretét tekintve nem lehet összehasonlítani a BAUMÁ-val, melyet Németországban szintén 3 évente rendeznek meg, ám ez a kiállítás más jellegű - jegyezte meg Csorba Kázmér. A szakma csúcsrendezvényének tartott, immár hatodik alkalommal megrendezett kiállításon életszerű helyzetekben lehet látni, kipróbálni a gépeket, amire kevés hasonló seregszemlén van példa. Emellett a gyártók a nagyközönségnek is készítenek látványos bemutatókat. Az előző események tapasztalatai alapján 4-5 ezer látogatóra számít a szervező ÉBSZ.

2017.08.18 07:22

Nyakló nélkül tankolunk, soha ennyi üzemanyag nem fogyott

Publikálás dátuma
2018.08.18 09:00

Fotó: Népszava/ Szalmás Péter
Bár ezt az autósok biztosan másként látják, nemzetközi összehasonlításban Magyarországon olcsónak számít a gázolaj. Erre rátehet még egy lapáttal a forint gyengülése is, a fuvarozók inkább itthon tankolnak.
Az első félév során 8,2 százalékkal rekordszintre, közel 1,8 milliárd literre ugrott a márkás hazai kutak üzemanyagforgalma az előző év hasonló időszakához képest – derül ki a nagy olajcégeket összefogó Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) friss adatsorából. Ezen belül a gázolaj mennyisége is most először ugrott egymilliárd liter fölé; ez egyszersmind jelentős, 9,8 százalékos forgalomugrás, ami a 2015-ös utáni második legmagasabb érték. Benzinből 676 millió liter fogyott, ami ugyan még messze áll a 2007-es csúcstól, mégis tisztes, 5,6 százalékos bővülés: eme érték szintén csak a 2016-osat haladja meg. A prémiumüzemanyagok népszerűsége szintén egyre nő: a benziné 23 százalékkal 43 millió literre emelkedett, ami már közelíti a teljes forgalom tizedét. A felturbósított dízel iránti igények ugyan csak 6,4 százalékkal fokozódtak, aránya viszont tényleg csak egy hajszállal áll a 10 százalék alatt. A márkás kutak forgalomnövekedési adata ezúttal meghaladja az összes hazai töltőállomásnak a Nemzeti Adó- és Vámhivatalnál (NAV) ugyane időszakra nyilvántartott, lapunk által már korábban bemutatott 6,8 százalékát. Az emelkedés mértéke a MÁSZ-t is meglepte – közölte kérdésünkre Grád Ottó főtitkár. Korábban azt feltételezték, hogy a fél év alatt mért körülbelül 10 százalékos áremelkedés némileg visszavetheti a lényegében öt éve tartó növekedés ütemét. Ám a jelek szerint a gazdaság és a jövedelmek bővülése az üzemanyagok iránti igényeket az áremelkedés dacára se vetette vissza. Ebben szerepet játszhat a forintgyengülés is: a fuvarozók eurós bevételeikből a gyengébb forint miatt Magyarországon több gázolajat tankolhatnak, mint a környező államokban. (Mint arról korábban beszámoltunk, a Cargopedia nyilvántartása szerint jelenleg a térség nyolc állama közül Ukrajna, Románia és Ausztria után Magyarországon a negyedik legolcsóbb a dízel.) Azt, hogy a közlekedők kimutatásunk szerint egyre szívesebben fordítják kormányukat márkás kutak felé, Grád Ottó úgyszintén a javuló gazdasági körülményekkel, a minőség fokozódó megbecsülésével magyarázta.
2018.08.18 09:00
Frissítve: 2018.08.18 09:03

Hiába várta a kormány, elmaradt a felminősítésünk

Publikálás dátuma
2018.08.18 08:07

Fotó: Shutterstock/
Csalódást okozott okozott a Standard & Poor's azzal, hogy pénteken - magyar idő szerint - éjjel megerősítette Magyarország hosszú és rövid futamidejű, devizában és forintban fennálló államadósság-kötelezettségeinek “BBB mínusz/A-3” szintű, befektetési ajánlású besorolását.
Most már nem csak a kormány, de az elemzők többsége is felminősítést várt. Tévedtek. A nemzetközi pénzügyi szolgáltató csoport globális minősítési részlege (S&P Global Ratings) Londonban jelentette be, hogy a magyar szuverén osztályzatra változatlan pozitív kilátás érvényes. Emlékeztetőül az S&P 2016-ban minősítette fel Magyarországot, s ezzel a befektetésre ajánlott kategóriába emelte. Egy éve, tavaly augusztusában alakult ki a mostanáig, s egy fél évig biztosan még továbbra is fennmaradó a további felminősítés távlati lehetőségére utaló pozitív kilátás. A cég az idei évre összeállított hivatalos menetrendje alapján 2018-ban már nem veszi napirendre a magyar államadósság-osztályzatok felülvizsgálatát, így a magyar szuverén osztályzat módosítása az S&P Global Ratings részéről legközelebb 2019-ben válhat esedékessé. Mi okozta a csalódást? Nagy Márton, a Magyar Nemzeti Bank alelnöke, aki feltehetően a jegybank vezetésének legtapasztaltabb tagja hiszen már az előző elnököt, Simor Andrást is szolgálta, az elmúlt héten úgy nyilatkozott: Magyarország már megérett az újabb felminősítésre, amire akár már a jövő héten (vagyis tegnap) is sor kerülhet. Kiemelte, hogy az ország külső sérülékenységének mérséklődése és a növekedési kép javulása már az elmúlt évek pozitív döntései­ben is meghatározó szereppel bírtak. magyar szuverén osztályzat legutóbbi két felminősítését – köztük Magyarország visszaemelését a befektetési ajánlású kategóriába – úgy hajtotta végre, hogy előtte nem javította pozitívra a besorolás kilátását. Nagy Márton abban a tekintetben tévedett, hogy alábecsülte a magyar gazdaság sérülékenységét. Az elmúlt hetek forint árfolyamának cikk-cakkja azt bizonyítja, hogy a feltörekvő országok történései - lásd a török lira megroggyanása - magával rántja a magyar fizetőeszközt is. Jól érzékelték az S&P-nél egy olyan gazdaság, amelyből - nem csak az alacsony kamat miatt - menekül a külföldi tőke, hogy biztonságos piacokra találjon, egyenlőre jobb, ha vár a felminősítésre.    
Szerző
2018.08.18 08:07