Előfizetés

Mutasd meg, hogy a tudás mindenkié!

Publikálás dátuma
2017.08.18. 07:13
Forrás: Facebook/Telenor Youth Forum
A Telenor ismét keresi azokat a fiatal gondolkodókat, akik a digitális megoldások kreatív alkalmazásával segíthetnek ledönteni a társadalmi korlátokat. A Youth Forum 2017 felhívásra olyan 20-28 év közöttiek jelentkezését várják, akik digitális megoldásokat adjanak korunk társadalmi problémáira.

Közösségi médiában jártas, technológia iránt érdeklődő fiatalokat keres a Telenor az ötödik, Oslóban és Bangkokban rendezendő Telenor Youth Forum programra, amely során a jelentkezők bemutathatják, hogyan érnének el valódi változást a világban. A kiválasztottak részt vehetnek a 2017-es oslói Nobel-békedíj átadáshoz kapcsolódó ünnepi rendezvényeken.

A Telenor Youth Forum (TYF) a Telenor Csoport és a Nobel Békeközpont által szervezett globális programsorozat. A közös kezdeményezés központi célja, hogy a fiatalok valódi változást érhessenek el a világban a digitális technológia segítségével. A program elmúlt négy éve során hét fiatal nyertes képviselte hazánkat a nemzetközi programban.

Olyan 20-28 éves fiatalok jelentkezhetnek, akik 2017. december 8-10 között Oslóba, majd 2018 májusában Bangkokba utaznak, hogy a többi ország nyerteseivel együtt közös workshopokon vegyenek részt. A kiválasztott fiatalok egy éven keresztül heti két órában dolgoznak majd a projektjeiken egy virtuális csapat részeként, hogy a decemberi indító workshopon feltárt fontos társadalmi kihívásokra keressenek digitális válaszokat. A Telenor leányvállalatai 13 országból küldenek jelölteket.

A 2016 program csapatai még dolgoznak a tavaly decemberben, Oslóban meghatározott digitális szolgáltatásokon. Témáik kiterjednek a klímaváltozás, a fiatal menekültek oktatása, a mentális egészséggel kapcsolatos tabutémák, a nemek közti egyenlőség, valamint a munkanélküliség problémakörére.

A fiatalok munkáját szakértő mentorok támogatják az UNICEF, a World Education Foundation, a Vöröskereszt, a Techfugees és a Telenor Research képviseletében. A mentorok során releváns és nélkülözhetetlen tudással segítik a fiatalokat. A program végén kiválasztják legsikeresebb nyertes csapatot, akiknek a megoldása legnagyobb hatást képes elérni. Ők egy második utazást nyernek Oslóba, ahol a következő program résztvevői előtt mutatják be a projektjüket.

Érdekel a lehetőség?
Ha szeretsz együtt dolgozni egy igazán nemzetközi csapattal, ha hiszel abban, hogy a digitális technológia valós, pozitív változást tud hozni a fejlődésben, ha nyitott vagy az új perspektívákra, amelyekkel nagy, globális problémákat lehet megoldani, te lehetsz a következő TYF nyertes, aki képviseli Magyarországot. Olvasd el a pályázáshoz szükséges hasznos információkat a következő linken és jelentkezz augusztus 31-ig: www.telenor.com/youthforum/

A 2016-os PROGRAM

A 2016-os programban Németh Annamária, a Corvinus egyetem hallgatója, valamint Zubor Zalán, fiatal újságíró képviselte hazánkat. Az Európából és Ázsiából érkezett mintegy 5000 jelentkező közül választották ki azt a 26 tehetséget, akik országuk képviseletében részt vehettek a programon.

(x)

A mobilozás az új ittas vezetés

Publikálás dátuma
2017.08.18. 07:08
FOTÓ: SHUTTERSTOCK
A vezetés közbeni mobilozás az egyik vezető halálok az utakon. Egy SMS elolvasásakor átlagosan 5 másodpercig vakon vezetünk.

Annak ellenére, hogy vezetés közben szigorúan tilos a mobiltelefon használata, és akár több tízezer forintos bírság is járhat érte, még mindig rengeteg autóst látni telefonnal a kezében. A RAC autóipari szolgáltató cég tavaly szeptemberben megjelent felmérése szerint nőtt azoknak a gépkocsivezetőknek a száma, akik vezetés közben mobiloznak. 2014-ben még csak 8 százalék vallotta ezt, míg 2016-ban már a megkérdezettek harmada. Ez azért sem jó hír, mert a vezetés közbeni mobilozás az egyik vezető halálok az utakon. Csak Amerikában például négyből egy autóbalesetet a vezetés közbeni SMS-ezés okoz.

Az Egyesült Államokban évente több mint 2,5 millió emberrel történik közlekedési baleset, amelyek 64 százalékában a mobiltelefonálás is közrejátszik. Meglepő, de igaz, hogy ha vezetés közben SMS-ezünk vagy csetelünk, 6-szor nagyobb esélyünk van a balesetre, mint ha ittasan ülnénk a volán mögé.

Az Egyesült Államokban évente csaknem félmillió ember sérül vagy hal meg vezetés közbeni mobilhasználat miatt. Bár már az említett számok is elrettentőek, egy friss kutatás szerint sokkal több közlekedési balesetet okoznak a mobilozó sofőrök, mint amennyiről a statisztikák beszámolnak. Gyakran ki sem derül, hogy ez áll-e a háttérben, mivel a rendőrségnek általában nincsenek megfelelő erőforrásai és hatásköre ennek kivizsgálására.

Ahogy azt Óberling Józseftől, az ORFK közlekedésrendészeti főosztályának vezetőjétől megtudtuk: „Statisztikai adatgyűjtés kizárólag a személysérüléses balesetek vonatkozásában folyik, de nem terjed ki arra, hogy az egyes, balesetet eredményező közlekedési szabályszegések milyen figyelemelvonó tevékenységre vezethetőek vissza”. Itthon tehát a telefonáló autósok bűneiről nincs pontos kimutatás a rendőrségi jelentésben, pedig elég sok baleset mögött állhat ez – például figyelmetlenség vagy a követési távolság be nem tartása esetén.

Az autós balesetek során az ütközések többsége 3 másodpercen belül következik be, miután a vezető figyelme elkalandozik. Így még ijesztőbb a tudat, hogy egy SMS elolvasásakor átlagosan 5 másodpercig vakon vezetünk. Csak hogy érzékeltessük az arányokat: ha 88 km/óra átlagsebességgel autózva olvasunk el egy SMS-t, akár egy futballpályányi távolságot is haladhatunk anélkül, hogy bármit is látnánk a környezetünkből.

Mi lehet a megoldás?
Már számtalan applikációval könnyíthetik meg az autóban való telefonálást.
- Hangfelismerő segítségével például a kimondott szavainkat alakíthatjuk írott üzenetté (bár itt meg kell nyomni a küldést)
- Automata válaszüzenetben is közölhetjük, hogy éppen vezetünk
- A szövegblokkoló alkalmazás egy bizonyos sebesség felett nem enged üzenetet írni. -
- Kihangosító, a telefon kézben tartása nélkül beszélgethetünk


Büntetés

Ha a helyszíni igazoltatás során a vezető kezében tartotta a telefont, 10 000 forint helyszíni bírságot szabhat ki. Ha a vezető nem ismeri el felelősségét, feljelentik és szabálysértési eljárást indítanak: ha a vezető nem tudja bizonyítani ártatlanságát és megállapítják felelősségét a szabálysértési eljárásban, 20 000 forint pénzbírságra kötelezik. A telefon kézben tartása a bírságolás mellett 3 büntető pont kiszabását is maga után vonja.

A mobilozás az új ittas vezetés

Publikálás dátuma
2017.08.18. 07:08
FOTÓ: SHUTTERSTOCK
A vezetés közbeni mobilozás az egyik vezető halálok az utakon. Egy SMS elolvasásakor átlagosan 5 másodpercig vakon vezetünk.

Annak ellenére, hogy vezetés közben szigorúan tilos a mobiltelefon használata, és akár több tízezer forintos bírság is járhat érte, még mindig rengeteg autóst látni telefonnal a kezében. A RAC autóipari szolgáltató cég tavaly szeptemberben megjelent felmérése szerint nőtt azoknak a gépkocsivezetőknek a száma, akik vezetés közben mobiloznak. 2014-ben még csak 8 százalék vallotta ezt, míg 2016-ban már a megkérdezettek harmada. Ez azért sem jó hír, mert a vezetés közbeni mobilozás az egyik vezető halálok az utakon. Csak Amerikában például négyből egy autóbalesetet a vezetés közbeni SMS-ezés okoz.

Az Egyesült Államokban évente több mint 2,5 millió emberrel történik közlekedési baleset, amelyek 64 százalékában a mobiltelefonálás is közrejátszik. Meglepő, de igaz, hogy ha vezetés közben SMS-ezünk vagy csetelünk, 6-szor nagyobb esélyünk van a balesetre, mint ha ittasan ülnénk a volán mögé.

Az Egyesült Államokban évente csaknem félmillió ember sérül vagy hal meg vezetés közbeni mobilhasználat miatt. Bár már az említett számok is elrettentőek, egy friss kutatás szerint sokkal több közlekedési balesetet okoznak a mobilozó sofőrök, mint amennyiről a statisztikák beszámolnak. Gyakran ki sem derül, hogy ez áll-e a háttérben, mivel a rendőrségnek általában nincsenek megfelelő erőforrásai és hatásköre ennek kivizsgálására.

Ahogy azt Óberling Józseftől, az ORFK közlekedésrendészeti főosztályának vezetőjétől megtudtuk: „Statisztikai adatgyűjtés kizárólag a személysérüléses balesetek vonatkozásában folyik, de nem terjed ki arra, hogy az egyes, balesetet eredményező közlekedési szabályszegések milyen figyelemelvonó tevékenységre vezethetőek vissza”. Itthon tehát a telefonáló autósok bűneiről nincs pontos kimutatás a rendőrségi jelentésben, pedig elég sok baleset mögött állhat ez – például figyelmetlenség vagy a követési távolság be nem tartása esetén.

Az autós balesetek során az ütközések többsége 3 másodpercen belül következik be, miután a vezető figyelme elkalandozik. Így még ijesztőbb a tudat, hogy egy SMS elolvasásakor átlagosan 5 másodpercig vakon vezetünk. Csak hogy érzékeltessük az arányokat: ha 88 km/óra átlagsebességgel autózva olvasunk el egy SMS-t, akár egy futballpályányi távolságot is haladhatunk anélkül, hogy bármit is látnánk a környezetünkből.

Mi lehet a megoldás?
Már számtalan applikációval könnyíthetik meg az autóban való telefonálást.
- Hangfelismerő segítségével például a kimondott szavainkat alakíthatjuk írott üzenetté (bár itt meg kell nyomni a küldést)
- Automata válaszüzenetben is közölhetjük, hogy éppen vezetünk
- A szövegblokkoló alkalmazás egy bizonyos sebesség felett nem enged üzenetet írni. -
- Kihangosító, a telefon kézben tartása nélkül beszélgethetünk


Büntetés

Ha a helyszíni igazoltatás során a vezető kezében tartotta a telefont, 10 000 forint helyszíni bírságot szabhat ki. Ha a vezető nem ismeri el felelősségét, feljelentik és szabálysértési eljárást indítanak: ha a vezető nem tudja bizonyítani ártatlanságát és megállapítják felelősségét a szabálysértési eljárásban, 20 000 forint pénzbírságra kötelezik. A telefon kézben tartása a bírságolás mellett 3 büntető pont kiszabását is maga után vonja.