A 2014-es Műkincsvadászok tragikus kritikai fogadtatása után sokan megkérdőjelezték, hogy mi lett a hollywoodi szupersztár George Clooney fineszes rendező énjével, elvégre Az egy veszedelmes elme vallomásai, a Goon Night, and Gool Luck., de tulajdonképpen még A hatalom árnyékában is átgondolt, feszes és komoly mondanivalóval rendelkező művek voltak. A velencei fesztiválon bemutatott Suburbicon – Egy szelet mennyország című új rendezése ugyan kellőképpen társadalomkritikus (ezen a téren vissza a gyökerekhez), de számos pontján bizarr alkotás, melyet végül vegyesen fogadott a fesztivál szakmai közönsége és a kritikusok.
A megosztottság mögött elsősorban talán az a tény áll, hogy a Suburbicon olyan, mintha két film lenne. Az ötvenes évek Amerikájában játszódó művön belül pereg egy Coen-film, meg egy Clooney-film egyidőben. Hogy egyértelmű legyen: csaknem harminc éve írta Joel és Ethan Coen a forgatókönyvet (melyben az egyik szerepet Clooney játszotta volna), melyhez a hozzátett a saját forgatókönyvét, melyet a Pennsylvaniában található Levittown kertvárosban történtek alapján írt meg.
Előbbiben egy amerikai családot látunk, akik először csak felbérelnek gyilkosokat egymás megölésére a biztosítási pénz miatt, majd maguk is azzá válnak – talán mondanom sem kell, igen véres módon. Az utóbbiban pedig egy fekete család költözik be a fehérekkel teli kertvárosba. (1957-ben a Myers család volt az első fekete família, aki beköltözött Levittownba, ennek eredménye rasszista tüntetések voltak.) Noha ők pont szomszédjai lesznek a vérengző degenerált családnak, a tömeg a kisebbséget okolja minden rosszért ami a társadalmukban történhet. Clooney erősen stilizál, a két „félfilm” stílusa igencsak eltér egymástól, ezáltal igen eltávolodik a zsánerfilmes alapoktól is – ez pedig manapság igencsak bátor tett, mely, szemmel láthatóan sok értetlenségre, vagy direkt nem értésre (álláspontja válogatja) ad okot.
– A Trump-kampány adta az ötletet a filmhez, amikor elfogyott a türelmem a végtelen sok beszéddel szemben, melynek a lényege az volt miért kell kerítéseket építeni és miért okai minden egyes problémának a kisebbségek és a bevándorlók – mondta George Clooney Velencében a sajtótájékoztatón.
Ahogy fogalmazott, elkezdte kutatni, hogy az amerikai történelemben mikor volt olyan időszak, amikor az ilyen ideológiáknak bedőlt az ország, így talált rá a levittowni eseményekre. Arra a kérdésre, hogy akkor mi szüksége a párhuzamosan futó horror komédiára, azt válaszolta: hogy a nézők lássák, érezzék a kontrasztot, hogy miközben a fekete családot akarják meglincselni, pont nem ők a valódi forrásai a félelemkeltésnek. Miközben a fehéreknek az a legnagyobb problémája, hogy elveszítik a kiváltságaikat. Égetően aktuálisnak érzi az 1957-ben történeteket George Clooney, akit a Chrarlottesville-ben történtek döbbentették erre rá: csupán egy hónappal a velencei világpremier előtt fajgyűlölő csoportok és baloldali radikálisok csaptak össze a virginiai városban.
– Délen nőttem fel, a hatvanas és a hetvenes években a civil szervezetek megerősödésévél azt hittük, hogy a faji kérdést egy életre lezártuk, de valójában nem történt semmi. A szőnyeg alá söpörve forrtak az indulatok, melyek néha felszínre törtek. Be kell látni, az amerikai társadalom még a rabszolgatártó múlttal sem számolt el. A Suburbicon nem egy Donald Trumpról szóló film lett végül, hanem arról a tényről, hogy a múlttal való szembesülés még nem történt meg – magyarázta Clooney.
Külön érdekesség, hogy a filmben a lincselők a kitűzik a konföderációs zászlót a fekete család házára. Ez is forró téma a rendező szerint, aki vallja: a saját kertjében mindenki azt helyez el, amit akar, de a közintézményről azonnal kell távolítani minden konföderációs zászlót és Jefferson Davis szobrot, hiszen ez sérti a nem fehér adófizetők érdekeit.
Arra a kérdésre, hogy akkor ezért forgatott ilyen „mérges” filmet, Clooney úgy reagált: sötét felhők vannak most Amerika felett, az ország a Watergate botrány óta nem volt ennyire mérges. Szavai szerint nem akarták elmismásolni a kérdést, ezért vicces, de ugyanakkor gonosz és irtó pipa filmet forgattak. Innen már szinte magától adódott az utolsó kérdés, mely arra vonatkozott, hogy vállalná-e a következő elnöki megbízatást Clooney. A színész-rendező csak úgy reagált, hogy az jó mulatság lenne, de igaz ütős választ a Suburbicon főszereplője, Matt Damon hozta:
– Szeretném, ha bárki az Amerikai Egyesült Államok elnöke lenne, most azonnal!