Nat;Nemzeti Alaptanterv;Civil Közoktatási Platform;Csépe Valéria;

2017-09-05 07:00:00

Milliárdokért, titokban készül az új alaptanterv

Már írják az új NAT-ot: az uniós forrásból fedezett, 2,4 milliárdos projekten a nyilvánosság kizárásával száz ismeretlen szakértő dolgozik.

Teljes mértékben az Európai Unió támogatásával, mintegy 2,4 milliárd forintos projekt keretében zajlanak az új Nemzeti alaptanterv (NAT) kidolgozásával kapcsolatos munkálatok. Noha az eddigi tervek szerint már a 2019. szeptemberében induló tanévtől az új NAT szerint zajlana az oktatás az iskolákban, a "Köznevelés tantervi-tartalmi szabályzóinak felülvizsgálata és átdolgozása" néven futó (az EFOP-3.2.15-VEKOP-2017 konstrukcióban megvalósuló) fejlesztés befejezésének tervezett határideje 2020. október 31-e.

Az új NAT koncepciójának összeállítása már megkezdődött, ám a milliárdokat kóstáló projekt szinte teljes titokban, a nyilvánosság kizárásával zajlik, a jelentősebb oktatási és pedagógus szakszervezetek nem vesznek részt benne, ahogy a több mint félszáz szakmai szervezetet tömörítő Civil Közoktatási Platform (CKP) szakértői sem. Annyit tudni, hogy a munka Csépe Valéria, a köznevelés tartalmi megújításáért felelős miniszteri biztos vezetésével, száz szakember bevonásával indult meg. Egy áprilisi kormányhatározat előírta a széleskörű társadalmi egyeztetést is, ám ez a mai napig nem történt meg. Bár a köznevelési törvény előírja, a koncepció kidolgozásának megkezdése előtt a 2012-ben elfogadott NAT hatékonyságáról sem készült elemzés.

Elvileg 2019 szeptemberétől az új NAT szerint kellene oktatni, de ma már a határidő 2020. október 31-re tolódott. FOTÓ: Molnár Ádám

Elvileg 2019 szeptemberétől az új NAT szerint kellene oktatni, de ma már a határidő 2020. október 31-re tolódott. FOTÓ: Molnár Ádám

Csépe Valéria néhány szűkebb körű szakmai fórumon ugyan bemutatta az addig elkészült NAT-verziót, ám vitára sehol sem kerülhetett sor. Holott a koncepció kidolgozásának (a társadalmi egyeztetést is magába foglaló) határideje december 31-e, hiszen ezután már a 2019/2020-as tanévben alkalmazható kerettantervek elkészítésének kellene nekilátni. A koncepciót eddig nem hozták nyilvánosságra, ám a Pedagógusok Szakszervezete követelésére megkapta a legutóbbi változatot, ami a koncepció kidolgozásából kihagyott szervezetek szakértőihez is eljutott.

Az első átfogó elemzést Nahalka István oktatáskutató, a CKP szakértője tette közzé. Nahalka 15 pontban fogalmazta meg aggályait. A szakértő szerint az egyik legnagyobb probléma, hogy a koncepció még csak fel sem veti a túlközpontosított oktatási rendszer problémáját - holott ez kulcskérdés kellene legyen -, sőt egyes javaslatai a rendszer további centralizálásának irányába mutatnak. "A napvilágra került kevés információból sokan azt olvasták ki, hogy végre jelentős, a korszerű pedagógia irányába tett szakmai lépések következnek. Nyomatékosítani szeretném, hogy ez egyáltalán nincs így. Sőt, éppen hogy arról van szó, hogy az általam bírált javaslatok csak megerősítik azokat a negatív tendenciákat, amelyek az oktatás tartalmi szabályozásában 2011 óta kialakultak" - vélekedett Nahalka.

A CKP javaslatot tett egy szeptemberi vita lebonyolítására szakértőik és a NAT kidolgozásáért felelősök részvételével, ám megkeresésükre az érintettek nem reagáltak. A CKP szakértői elkészítettek egy "alternatív" NAT-koncepciót is; azt szeretnék elérni, hogy a szélesebb körű társadalmi-szakmai egyeztetésen (ha sor kerül ilyenre) a dokumentum hivatalosan is megvitatásra alkalmas alternatívaként szerepelhessen.