London e hónap közepétől tárt karokkal fogadja a 2002 után hazataláló Sir Simon Rattle-t. A 62 éves maestro utoljára 1998-ban töltött be hivatalos pozíciót a szigetországban, amikor búcsút mondott a nevével összeforrt Birminghami Szimfonikus Zenekarnak. A Barbican Központban székelő Londoni Szimfonikusokhoz hosszú, szoros kapcsolat fűzi, amely hihetetlen módon 1977-ra nyúlik vissza, amikor 22 évesen először vezényelte a szigetország első számú zenekarának számító együttest. A „tékozló fiú” visszatérésének lehetőségében régóta reménykedett a szakma, ám csak azt követően valósulhatott meg, hogy Sir Simon 2013-ban bejelentette, nem kívánja megújítani szerződését a Berlini Filharmonikusokkal. A következő évben párhuzamosan irányítja a londoni és berlini gárdát, utódja, Kirill Petrenko 2019-ben kezd a német fővárosban.
A Sir Simon munkába állását köszöntő csinnadratta a This is Rattle, Ez Rattle címet viseli és a zenei orákulum sokoldalúságát emeli ki. A fesztivál szeptember 14-i nyitókoncertjén csupa brit komponista szerepel, köztük Thomas Adès, akinek Rattle-rendelte Asyla című művét korábban a Berliniekkel is népszerűsítette. Berlioz két estén felhangzó Faust elkárhozása oratóriumának rangos közreműködői (Bryan Hymel, Gerald Finley, stb.) közé tartozik Bretz Gábor magyar énekes is.
A karizmatikus Sir Simon több olyan előadóművésszel osztozik a reflektorfényen déli és délutáni koncertek formájában, akiknek pályáját korábban egyengette. A filmvetítésekkel, fotókiállítással, műhelybeszélgetésekkel és más rendezvényekkel tarkított rendezvénysorozat impozáns zárókoncerttel ér véget. A Sir Simon kedvenc művei közé tartozó Sztravinszkij-remekeket, - Tűzmadár, Petruska és Tavaszi áldozat – tartalmazó műsort az LSO YouTube Csatornája élőben teszi hozzáférhetővé a nagyvilág számára.
Sir Simon soha nem rejtette véka alá, hogy elégedetlen a Barbican koncerttermének akusztikájával, mely műsortervének húsz százalékára alkalmatlan. A kinevezést követő első terv az volt, hogy a közeli Museum of London helyén állami támogatással épüljön fel egy korszerű koncertterem. A tory kormány kihátrált a Centre of Music finanszírozásából, így Sir Simon „vezénylete” alatt kellene a City, vállalatok és egyének adományaiból összeszedni a közel 280 millió fontra becsült beruházás összegét.
Az invenciózus zenei igazgató első szezonjában ötfontos jegyekkel csábítja a 18 éven aluliakat, a City dolgozói számára pedig munkanapokon egyórás hangversenyeket ad. Sir Simon minden túlzás nélkül új életet lehel a londoni zenei életbe. Becsvágyának döntő bizonyítéka, hogy a következő évben a Tate Modern tágas tereiben adja elő három zenekar 180 előadójának részvételével Karlheinz Stockhausen Gruppen című monumentális kompozícióját.
Infó:
Szeptember 14.
London, Barbican Központ