Előfizetés

Ujhelyi: akadályozta az azeri ügy kivizsgálását a Fidesz

Publikálás dátuma
2017.09.14. 19:04
Forrás: Facebook/Ujhelyi István dr.
Felér egy beismerő vallomással az, ami az Európai Parlament (EP) strasbourgi plenáris ülésén történt szerdán. Miközben a Fidesz átláthatóságról és tisztességről papol, addig a kormánypárt EP-képviselői sunyiban leszavazták, hogy az EP átfogó vizsgálatot indítson az azeri csúszópénzek ügyében - írta ki Ujhelyi István a Facebook-oldalán.

A szocialista EP-képviselő a közösségi oldalon azt írta: "Magam is aláírója voltam annak a módosító indítványnak, amely egy átfogó korrupcióellenes és emberi jogi jelentés részeként konkrét lépéseket fogalmazott meg az azeri pénzmosodáról szóló hírekkel kapcsolatban. 

A módosító javaslat előírja, hogy meg kell vizsgálni és a legszigorúbb ellenőrzésnek kell alávetni azokat a feltárt információkat, amelyek szerint európai döntéshozókat fizettek le az azeri vezetés tagjai. Jól tudjuk, hogy Orbán Viktor és a Fidesz meglehetősen sajátos baráti viszonyt ápol Azerbajdzsán politikai vezetésével, a sötét hátterű és sorsú pénzekből pedig tudhatóan Budapestre is jutott. Ezeknek a pénzmozgásoknak az útját és okát minden részletre kiterjedően ki kell vizsgálni. 

Azzal, hogy a Fidesz képviselői leszavazták ezt a módosító indítványt, a Jobbik politikusai pedig tartózkodtak, egyértelművé tették, hogy nem az átláthatóság és a tisztesség, hanem sajátos koalícióban a sötétség és korrupció oldalán állnak. Még szerencse, hogy az Európai Parlamentben többségben vannak az európai demokraták, így a Fidesz és a néppárti ellenkezéssel szemben is többségi támogatást kapott az azeri vizsgálat ügye, így remélhetőleg hamarosan érdemi válaszokat kapunk a felmerülő, súlyos kérdésekre - zárta bejegyzését Ujhelyi.

A módosító indítványt 578 szavazattal 19 ellenében - köztük a fideszes képviselők "nem" szavazatával - fogadta el a testület. A történtek nemcsak az MSZP alelnökének szúrtak szemet, de a Demokratikus Koalíció is úgy véli, az azeri baltás gyilkos kiengedése és az ezzel egy időben Azerbajdzsánból Magyarországra utalt, majd itt nyomtalanul eltűnt hétmillió dollár fényében érthető, de árulkodó a fideszes képviselők szavazata. 

Tiltakoznak Schilling stigmatizálása miatt

Publikálás dátuma
2017.09.14. 18:54
Schilling Árpád rendező egy korábbi március 15-i tüntetésen FOTÓ: Népszava
Határozottan tiltakozik a Színházi Kritikusok Céhének tagsága és elnöksége az ellen, hogy "az ország vezetői bárkit is veszélyesnek bélyegezzenek meg pusztán azért, mert élt a szabad véleménynyilvánítás alkotmányos jogával, és az ellen is, hogy a kormánypárt kritikusait Magyarországot támadóknak állítsák be.

Közlésük szerint "ilyesmit a diktatúra megdöntése óta nem tapasztaltunk Magyarországon, és őszintén hittük, hogy a rendszerváltás részben azért is történt meg, hogy soha ne is lehessen újra egy művésztől megvonni a szólásszabadság, a művészi szabadság és a szabad véleményalkotás jogát, sem pedig egyértelmű fenyegetéssel utalni ennek akár csak a puszta lehetőségére is."

Megírtuk: Németh Szilárd fideszes képviselő szeptember 12-én megnevezett három személyt, aki nemzetbiztonsági kockázatot jelent: Schilling Árpád színházi rendezőt, valamint Gulyás Márton és Vágó Gábor politikai aktivistákat. Szél Bernadett, az LMP társelnöke ezután bejelentette, hogy az ellenzéki párt feljelenti a nemzetbiztonsági bizottság fideszes alelnökét, amiért a sajtónak is beszámolt a három érintett  „nemzetbiztonsági kockázatáról", a törvény szerint ugyanis a zárt ülésen elhangzó minden állítás minősített adatnak minősül.

Már tárgyalnak a bérekről a BKV-nál

Publikálás dátuma
2017.09.14. 18:30
Illusztráció: Népszava
Megkezdődtek csütörtökön a bértárgyalások a BKV és a szakszervezetek között.

A BKV csütörtöki közleménye szerint a következő évi bérfejlesztéssel kapcsolatos egyeztetések soha nem kezdődtek el ilyen korán. Ennek oka a munkavállalói igények, és az aktuális munkaerő-piaci trend is.

Bolla Tibor, a BKV elnök-vezérigazgatója az ülésen azt hangsúlyozta, hogy szükség van jövő évi bérek fejlesztésére, de annak mértékéről és az elosztás elveiről további bizottsági egyeztetéseket kell folytatni. Jelezte, hogy a BKV nyitott ezekre a tárgyalásokra és minden megtesz annak érdekében, hogy a tárgyalások minden érintett számára megnyugtató eredménnyel zárulhassanak.

Lapunk augusztus elején számolt be a BKV-nál jellemző tarthatatlan állatokról, az alacsony bérekről, rossz munkakörülményekről és az emiatt kialakult folyamatos elvándorlásról. A BKV-nál az éjszakai, délutáni és egyéb pótlékokkal együtt 220-250 ezer forintos nettó keresethez jutnak a buszvezetők, de cserébe a havi átlagos 8 szabadnap helyett többnyire csak 4-6 napot tudnak otthon maradni, sokszor rendelik be őket rendkívüli munkavégzésre, mert kevesen vannak, a napi munkaidő pedig nem egyszer 10 és fél óra a 8 helyett. Amióta a közlekedési szolgáltatást megrendelő Budapesti Közlekedési Központ (BKK) a spórolás reményében járatokat vont össze, a buszvezetők csúcsforgalomban akár 4-5 órát is kénytelenek a járműben tölteni kiszállás nélkül – sorolta a napi gondokat a Népszavának Gólián Zsolt, a BKV legnagyobb szakszervezetének szóvivője.

A vállalatnál a közelmúltban született meg a 2017-2020 közötti évekre szóló humánstratégiai terv, amiben a szakszervezetek szerint reális helyzetelemzés szerepel, de úgy látják, a munkaerőhiány pótlására leírt vázlatos elképzelések nem elegendőek. Képzési programokat, a munkakörülmények javítását, a bérek és juttatások emelését ígéri a BKV a négyéves csomagban a buszvezetők mellett a villamosvezetőknek is, mert ezen a területen is bajok vannak. A közlekedési vállalat a maga 9600 alkalmazottjával a főváros legnagyobb foglalkoztatója.

Csupán az a biztos: kevés a szakember
Legalább 300 buszvezető, valamint 100 szerelő és műszaki szakember hiányzik a BKV-nál – jelentette ki lapunknak korábban a Városi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezeti Szövetségének (VTDSZSZ) elnöke. Gulyás Attila szerint is meg kell kezdeni a jövő évi tárgyalásokat, hogy januártól már az új bért kaphassák a dolgozók, de az első egyeztetésre csak október elején lát reális esélyt.
- A 2017-re kiharcolt átlagosan 15 százalékos béremelést mindenki időben megkapta?
- Igen, de egyelőre csak decemberig van meg a magasabb bérek fedezete, az utolsó hónapot a Stadionok Irodaház eladásából akarja kifizetni a cég, és az eljárás a tudomásunk szerint még nem fejeződött be.
- A béremelés nem állította meg az elvándorlást?
- Sajnos nem, még több év hasonló arányú emelése kell ahhoz, hogy megmaradjanak vagy visszajöjjenek a járművezetők. Közben azonban a műszaki területen is egyre nehezebb utánpótlást találni.
- Milyen szakmákban nincs elég szakember?
- Szerelőkből már most súlyos hiány van, de a pályamérnökségről is hárman mentek el csak a múlt héten, és nem talál a cég a metróvonalakra műszaki ügyeleteseket sem. Nélkülük pedig nem működhet a föld alatti közlekedés, mert bármilyen baj esetén nekik kell minden műszaki részletet megmutatni például a tűzoltóknak. A hiány pótlására egy ideje már akár 8 általánost végzetteket is felvesznek, amit mi nagyon veszélyesnek tartunk, mert valamilyen alapképzettségre szükség lenne. Csakhogy megszűntek ezek a képzések, legalább 6-8 éve nincs vasúti járműszerelő oktatás Magyarországon. Most lakatosokat vagy elektroműszerészeket képez át a BKV erre a feladatra, de ők is nagyon kevesen vannak.