Friss impulzusok a CAFe Budapesten

Minden kortárs, amihez közünk van, hiszen a mi életünkről van szó – mondta Káel Csaba, a Müpa vezérigazgatója, a CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztivál egyik főszervezője.

A kortárs művészetről sokan mondták korábban, hogy nehezen elviselhető, érthetetlen és csak túl kell esni rajta. Mára ezen úgy tűnik túl vagyunk, már csak azért is, mert a CAFe Budapest egyre ismertebb, egyre több friss impulzust kínál az érdeklődőknek. Ez így lesz idén is, annál is inkább, mert érvényesül a fesztivál a fesztiválban tematika, vagyis az október 6-án kezdődő és 17 napig tartó CAFe Budapesthez kapcsolódik például a Budapest Ritmo világzenei fesztivál, olyan fellépőkkel, mint a Söndörgő és az Amsterdam Klezmer Band, ők közös koncertet adnak, erre az alkalomra tizenkét új dalt komponáltak, és együtt valóságos tambura klezmer Band-et képeznek majd.

Ha már klezmer, az idei fesztiválon kiemelt szerepet kap az izraeli művészet és kultúra bemutatása. Érkezik az Izraeli Balett társulata, mégpedig Hattyúk tava-koreográfiákkal. Elek Judit És a halottak énekelnek címmel rendez szcenírozott koncertet, Eisikovits Miksa haszid zenei gyűjtése alapján. Jerusalem My Love című összeállítással lép fel együtt az Anima Sound System és a brit énekesnő Heidi Vogel. Jön Izrael legnépszerűbb indie-folk együttese a Lola Marsh. Capa in Israel címmel nyílik kiállítás a Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központban. Eran Shakine izraeli képzőművész új köztéri szobrot készít Budapest számára.

Bartók Béla életműve most is fókuszba kerül a fesztiválon, rögtön a nyitó koncerten az Oscar-díjas kínai-amerikai zeneszerző Tan Dun hangversenyén szerepel Bartók-mű. Ugyancsak megkerülhetetlen Bartók Oláh Kálmán szextett koncertjén. - Az eddigi életem nagy részét azzal töltöttem, hogy Bartók művészetét tanulmányozzam, mesélte lapunknak Oláh Kálmán. - Bartókon keresztül kezdtem el foglalkozni a magyar népzenével is, ezután érkeztem el Kodály gyűjtéseihez. A fesztiválon az eredeti Bartók és Kodály művek között Klenyán Csaba klarinétossal együtt fogunk az elhangzott dallamokra improvizálni és velünk lesz Herczku Ágnes énekesnő is.

Káel Csaba elmondta, a fesztivál költségvetése évek óta előre tervezhető és kiszámítható, idén is 600 millió forint áll rendelkezésre állami költségvetési forrásból. Ezért is fordulhat elő, hogy a fesztivál megrendelőként is fel tud lépni, így születhetett meg például Eötvös Péter új műve, a Multiversum, melynek az ősbemutatóját a Művészetek Palotájában tartják majd a Royal Concertgebouw Orchestra Amsterdam közreműködésével.

Szerző

Párbeszédek a jövőből

Publikálás dátuma
2017.09.20. 07:45
Forrás: Eötvös Péter Kortárs Zenei Alapítvány
Öt opera egyetlen estén az Eötvös Péter és Vajda Gergely nevével fémjelzett budapesti DialogScene workshopon.

Mi a jobb annál, ha egy világhírű karmester-zeneszerző tanítja a pályakezdőket az operajátszás és –írás műhelytitkaira? Az, ha mindjárt két ilyen szakember segíti a munkát! Ebben az esetben Eötvös Péter és Vajda Gergely, akik nem győzték fogadni a gratulációkat a BMC-beli záróesten. Nem csoda: öt miniopera, öt rendezői koncepció, megannyi izgalmas részlet. A szervezők által kiválasztott öt mű mindegyike duett, s nem hosszabb tizenöt percnél. A rendezők a Színház- és Filmművészeti Egyetem zenés színházi rendező szakos hallgatói, az énekesek a Zeneakadémia diákjai. Közülük akadt, aki már az intézmény operavizsgáján is remekül teljesített a kortárs darabokban. Vajda Gergely nyitotta az estét, világjáró karmester-komponistához méltó módon, két nyelven vezette elő, hogy a kéthetes workshop során Eötvös Péterrel nekik lényegében semmi dolguk nem volt, mint hátradőlni és engedni, hogy mindenki elkövesse az ilyenkor szokásos hibákat. Ez persze erős túlzás, mégis megfogja a munka lényegét.

„A zeneszerzőknél az operájuk színpadi megvalósítására vonatkozó praktikus tapasztalat hiánya a legjellemzőbb probléma az alkotófolyamat során – magyarázza Vajda. – Nincs például gyakorlati élményük a színpadi idő jellemzőiről. Az ugyanis nagyon nem mindegy, hogy egy-egy mondat között mennyi idő telik el. A rendezőknél pedig a helyszínből, a körülményekből és a költségvetésből adódó korlátokhoz való kreatív viszonyulás jelentették a legnagyobb kihívást a munkában.” Vajda Gergely azt mondja: bármilyen meglepő is, emberi hangra komponálni nagyon nem könnyű. „A szólamok énekelhetőségének kérdése állandóan visszatérő elem, ahogyan az is, hogy a jelmez, smink, fény milyen problémát jelenthet egy-egy előadó számára. Ezek mind ott vannak a kötelezően elkövetendő hibák listáján.”

Éppen ezért fontos, hogy a fiatal alkotók és előadók a lehető leghamarabb szembesüljenek a kihívásokkal, és megtanulják rutinnal kezelni azokat. Már csak azért is, mert bőven marad feszültségforrás így is… „Egy zeneszerzőnek, akármilyen fiatal is, konkrét elképzelése van arról, hogy milyen zenéhez milyen színpadi akció tartozik, legalábbis ami a saját művét illeti. Ez az esetek nagy százalékában nem találkozik azzal a vízióval, amit a rendező hoz a produkcióba – magyarázza Vajda Gergely. – Hiába tartottunk már februárban egy workshop-fázist, ez a feszültség a bemutatót megelőző két hétben többször is előjött. De az ilyen, barátságos laboratóriumi körülmények közötti, ám mégis éles helyzetekben manifesztálódó tapasztalat mind a zeneszerzőnek, mind pedig a fiatal rendezőnek gyümölcsöző lehet.”

Dee & Dum Forrás: BMC

Dee & Dum Forrás: BMC

Az énekesek sem panaszkodhattak, hogy unalmas volna a munka: mindannyian több darabban léptek fel az est során, ami nem csekély feladat. „Az ő számukra a stílusok és a hangadási technikák sokfélesége jelentett kihívást, hiszen mindenki minimum kettő, maximum három, egymástól nagyon különböző operában álltak színpadra.”

A DialogScene és az ehhez hasonló programok rettentően fontosak – nem csupán az operajátszás, de a komplett zenei élet szempontjából. Az opera ugyanis sokaknak elérhetetlen messzeségűnek tetszik. Nem véletlenül. „Az opera a legkomplexebb zenés színházi műfaj – mondja Vajda Gergely. – Nehéz lehetőséghez jutni, mert operát alkotni, színre vinni drága mulatság. A zeneszerzők esetében viszont fontos, hogy mielőtt, mondjuk, egy pályázatra jelentkeznének, már legalább egy workshop tapasztalatából tudják, milyen is lehet az az opera, amelynek színrevitelét egy operaház vagy fesztivál az elbíráláskor egyáltalán megfontolhatja.”

A BMC-ben vagy a Zeneakadémia operavizsgáján ünneplő tömeg azt mutatja: igény van az izgalmas, friss hangokra s ötletekre, a közönség vágyik arra, hogy megismerje a jövő komponistáit, énekeseit és irányait. Vajda is így látja ezt: „Jó zenés színházi rendezőkre, mivel a műfaj népszerű, ám a prózai színháznál gyakran jóval bonyolultabb, mindig van kereslet. Fontos, hogy minden generációnak legyenek kreatív, tapasztalt, nyitott és a nemzetközi porondon is hadra fogható alkotói.” A cél tehát adott. Vajda Gergely pedig – a közönséghez hasonlóan – az eredményt tekintve is bizakodó. „A DialogScene mesterkurzuson résztvevő rendezők közül én magam is szívesen dolgoznék legalább két fiatallal a jövőben.” Az est izgalmi faktoráról pedig mindent elmond, hogy az első sorban ott ült maga Kurtág György.

Művek és előadók:

Művek:

- Angel Hernandez-Lovera (VE): Dee & Dum

Rendező: Varga Bence

- Chi-ying Lin (TW): Under the Moonlight

Rendező: Tárnoki Márk

- Antoine Daurat (FR): The Scene

Rendező: Szokol Judit

- Zixiao Wang (CHN): Sons and Lovers, Hate and Love

Rendező: Hojsza Henrietta

- Tomás Bordalejo (AR): The Magic Phallus

Rendező: Tarnóczi Jakab

Előadók: Imai Ayane – szoprán, Molnár Anna – mezzo, Beeri Benjámin – tenor, Mikecz Kornél – bariton, Mali Emese – zongora, Dargay Marcell – zongora.

Lenyúlták a nyíregyházi kórház terveit

Publikálás dátuma
2017.09.20. 07:04
FUTURISZTIKUS LÁTVÁNY - Régi és új tervező azonos álmai
Egy ellenzéki önkormányzati képviselő feljelentésére most nyomozás indul, amiért a Szabolcs-Szatmár megyei önkormányzat a nyíregyházi kórház-beruházás során az eredeti tervezővel szerződést bontott, majd több mint kétszer annyi pénzért megbíztak egy új tervezőt, aki szinte „lemásolta” a korábbi terveket.

A nyíregyházi Jósa András Tömbkórház-projekt tervezési munkáira 2009. május 11-én kötöttek szerződést közbeszerzési eljárás lefolytatását követően a Nyírterv-Plusz Kft.-vel. A Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Önkormányzat, mint megrendelő azonban 2010. január 13-án rendkívüli felmondással élve, azonnali hatállyal megszüntette a tervezési munkára kötött, 252 millió forint értékű megbízást anélkül, hogy fizettek volna a tervekért, vagy a jogokat megvásárolták volna. Ezt követően ugyanerre a tervezési munkára a Fatum Property Kft.-vel kötöttek szerződést bruttó 626 millió forint értékben: ez a cég a korábban készített terveket használta fel, és alakította tovább. A Nyírterv-Plusz Kft. emiatt polgári pert indított, a Debreceni Ítélőtábla pedig jogerős ítéletében megállapította, hogy megsértették a Nyírterv-Plusz Kft. szerzői vagyoni jogát, valamint az építész tervező vagyoni és személyhez fűződő szerzői jogát. Dupla pénzért gyakorlatilag „lenyúlták” a nyíregyházi kórház építésének eredeti terveit, így több százmilliós kártérítést kell közpénzből kifizetni.

Lövei Csaba nyíregyházi önkormányzati képviselő, az Együtt helyi elnöke a jogerős döntés után felhívta a figyelmet, hogy az ügy felveti a büntetőjogi felelősséget mind a szerzői jogok megsértése, mind különösen nagy kárt okozó hűtlen kezelés gyanúja tárgyában. Azt pedig különösen aggasztónak vélte, hogy 2010-ben – a történtek idején – a város jelenlegi fideszes polgármestere volt a Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Egészségügyi Fejlesztési Holding felügyelőbizottságának elnöke, a beruházás akkori projektmenedzsere pedig egy városi cég mostani vezetője. Lövei azt is bejelentette idén márciusban, hogy ha a nyomozó hatóság hivatalból nem indít az ügy miatt eljárást, úgy ő maga tesz feljelentést. Ezt két hónap várakozás után, idén májusban meg is tette. A helyi képviselő úgy vélte, a hűtlen kezelés gyanúját megalapozza, hogy a második céggel csaknem háromszoros áron szerződtek ugyanarra a munkára.

Az eredeti tervezőt ugyanis nyílt közbeszerzési eljárásban választották ki, ők tették a legkedvezőbb ajánlatot, ráadásul később is az általuk készített terveket használták fel, tehát nem arról volt szó, hogy nem megfelelő munkát végeztek, más állt a háttérben, csakhogy senki nem indokolta meg a szerződésbontást. Azzal, hogy az első szerződési összegtől jelentősen többet fizettek az új szerződés alapján ugyanazért a munkáért, kár érte a Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Önkormányzatot, illetve az ügyben jogutódját, az Állami Egészségügyi Ellátó Központot. A Debreceni Ítélőtábla által megítélt kártérítés pedig, amelyet ki kell fizetni a Nyírterv-Plusz Kft-nek, plusz vagyoni hátrányt jelent – vélte az Együtt képviselője.

Lövei lapunknak azt is elmondta: az ügyészség azt válaszolta a feljelentésre, hogy a hűtlen kezelés gyanúja miatt 2012-ban már egy másik feljelentésre indítottak eljárást, és azt bűncselekmény hiánya miatt lezárták. A szerzői jogok megsértése ügyében viszont „megáll” Lövei feljelentése, így ebben most elrendelték a nyomozást.

Szerző