Többen és kedvezőbb feltételekkel juthatnak elektromos autóhoz a Nemzetgazdasági Minisztérium által elindított környezetbarát közlekedést élénkítő program keretében, amire a tárca kétmilliárd forintot biztosít (az összeg akár bővülhet is, t, ha a keret netánkimerül). A pályázattal elnyerhető állami támogatás mértéke a 15 millió forintnál nem drágább, tisztán elektromos személy- és kishaszon gépjárművekre a bruttó eladási ár 21 százaléka, de legfeljebb másfél millió forint. Regisztrációs adót, forgalomba helyezési illetéket, cégautóadót, helyi gépjárműadót, valamint visszterhes vagyonszerzési illetéket nem kell fizetni.
A derűlátók szerint 2030-ra az elektromos autó olcsóbb lehet, mint belsőégésű vetélytársa. A kedvezőbb ár elérése csak az akkumulátoron múlik. 2017-re az 1 KWh akkukapacitásra eső előállítási költség 542 dollárról 139 dollárra csökkent 2012-höz viszonyítva, és ez a fejlődési irány alighanem megmarad. Hiszen 2020-ra megkezdődik a termelés a jelenleg még épülő akkumulátorgyárakban, és ezek óriási teljesítményekre lesznek képesek. Öt éven belül előreláthatólag a kétszeresére nő a globális gyártókapacitás, ezáltal az akkumulátor előállítási költsége darabonként nem éri el a 100 dollárt, és így 2030-ra a villanyautó ára is esik.
A tárca legutóbbi összesítése szerint a támogatás mintegy harmadára már van jelentkező, ami 500 elektromos autó forgalomba állítását jelentheti. A tervek szerint 2020-ra Magyarországon mintegy 30 ezer elektromos jármű fog közlekedni az utakon.
A támogatásra jogosultak között a természetes személyek mellett gazdasági társaságok, egyéni vállalkozók, civil szervezetek, helyi önkormányzatok, köztestületek, költségvetési szervek, állami tulajdonú cégek, egyházi jogi személyek, ügyvédek, közjegyzők és taxisok is lehetnek, amennyiben hajlandók lecserélni a szénhidrogén alapú üzemanyaggal működő autójukat.
Metál Zoltán, az Országos Taxis Szövetség elnöke elmondta, hogy tudomása szerint a budapesti 5300 kolléga közül senkit nem érdekel az ajánlat (a hagyományos személyszállítást végzők eddig még nem vettek elektromos autót, kiéve azt a hatvan bértaxist, akik nem összehasonlíthatók a többivel, mert egy-egy vállalkozáshoz kötődnek).
Töltőpontot pedig keveset találni, és gyakori a sorban állás. Ráadásul egy viszonylag kicsi elektromos autó is 7-12 millió forintba kerül. Ezzel a kocsival akkor fognak megbarátkozni, ha közel azonos áron lesz beszerezhető, mint a benzines és a dízel, ha legalább 400 kilométert tesz meg megállás nélkül, és a városban minden sarkon tölteni lehet.
Még sokan idegenkednek a villanyautótól, fokozatosan azonban elterjed, amire muszáj felkészülni, mivel más a szervizháttere és az eszközigénye – mondta Kovács Ferenc, az Európai Autószervizek Egyesülete elnöke. Attól azonban nem kell tartani, hogy időzavarba kerül a kollégáival együtt, mert állítja, hogy ezeket a kocsikat még minimum öt évig jóval drágábban fogják árulni, mint a többit. Kovács nem érti, hogy a kocsik vásárlásnak támogatása helyett, miért nem az e-töltők országos hálózatának kiépítésére fordítja a kormány a rendelkezésre álló pénzeket. Ezeket az autókat most állami támogatással is többnyire csak azok tudják megvenni, főként városi közlekedésre, akiknél otthon van még néhány másik gépkocsi hosszú útra.
Hiába a sok kedvezmény és a milliós állami támogatás, nálunk a villanyautók száma nehezen nő – olvasható a Magyarországi Villanyautósok Közösségének honlapján. A kormány a töltőhálózat hiányán azzal próbált segíteni, hogy tavaly pályázatot írt ki a 15 ezer lakosnál nagyobb települések és a budapesti kerületek számára. Az év végéig a 112 támogatásra jogosult közül 75 önkormányzat jelentkezett, de a fele úgy vesz részt a programban, hogy nem használja fel a rendelkezésére álló keretet. Mindez az elektromos autók közössége által készített felméréséből derül ki, mint ahogyan az is, hogy az önkormányzatok nem érzik feladatuknak a töltők telepítését, ebben nincs tapasztalatuk, és nem látják előre, hogy mibe fog kerülni az üzemeltetésük. A Nemzetgazdasági Minisztérium a pályázattól 1000 új töltőpont megvalósítását remélte, amire összesen 1,25 milliárd forintot szánt. A lakosságszámhoz kötött pályáztatási rendszer azonban nem vette figyelembe, hogy valójában hol is lenne igény autótöltőkre, ezért a Balatonon egyedül Siófokra telepíthető töltőállomás – állítják a villanyautósok. Szerintük a program az ország átjárhatóságát sem segíti, mert a fővárosból Debrecen, Nagykanizsa és Pécs autópályán elérhető, elektromos autóval viszont ezekbe a városokba továbbra sem lehet eljutni.
Az idei év a felkészülés jegyében telik, ám jövőre robbanás várható a piacon – állítja Gablini Gábor, a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetsége (GÉMOSZ) elnöke. Szerinte a villanyautók értékesítésében elsősorban nem az állami támogatás hatására következi majd be jelentős fordulat, hanem mert lényegesen bővül a kínálat. Az elterjedésében segíthet az is, hogy szinte alig akad benne olyan alkatrész, amit bizonyos idő után javítani kellene, ez csökkenti az üzemeltetés költségét, ami fontos szempont lehet a vevő számára. Jobb lesz akkumulátor is, így egy töltéssel jóval tovább mehetnek vele. Változik a külseje is, mert többen szóvá tették, hogy az ismert típusok közül némelyik úgy néz ki, mint egy holdjármű. Az új arculat a mai trendekhez fog igazodni. Az e-autó az állami támogatással, és a lefelé araszoló áraival már valódi alternatívát jelenthet a piacon. Különösen a benzinesnél drágább dízelautónak lesz évről évre egyre nagyobb vetélytársa, és ez a tendencia minden bizonnyal fennmarad. A szoftverbotrány óta a politika is célba vette a dízelmotoros járműveket, aminek következményei vannak. A német Volkswagen autógyár jelentős raktáron maradt készlettel rendelkezik, és a többi gyártó is erre panaszkodik. Ezek után az elektromos és hibrid járművek is nagyobb piaci részesedésre számíthatnak. Az utóbbi átmeneti modell, ami a dízelnél olcsóbb, de drágább a benzinesnél, mégis sokáig elfogadott típus marad, főként a kis- és középkategóriájú hibrid, ezekkel 15-20 évig még biztosan találkozhatunk.
Az elnök kitért arra is, hogy a következő tíz év az elektromos autógyártásban olyan előrelépést hoz, ami talán legjobban a mobiltelefonok fejlődéséhez hasonlítható. Az olyan elképzeléseket azonban nem tartja reálisnak, hogy 2030-ra az autók fele, tíz évvel később pedig valamennyi elektromos lesz. A világon ma már több mint egymilliárd személyautó közlekedik az utakon, hogyha három év múlva az évente elkészülő százmillióból legalább tízmillió villanyautó lesz, akkor elégedettek lehetünk, ám ez is csak az évenként átadott új autók tíz százalékát teszi ki.