Az Elektromotive Hungaria nyerte meg az állami elektromosautótöltő-pályázat legnagyobb, kétmilliárdos kiírását – derül ki a minap közzétett közbeszerzési dokumentumokból. Ebből körülbelül háromszáz, egyenként 6,8 milliós e-töltő jön ki. A céget öt éve a kormánypárt gazdasági hátországához több szálon kapcsolódó Horváth László vezette L.A.C. Holding, valamint a magát a DBT nevű francia töltőgyár hazai képviselőjeként bemutató Tarnoy Péter, a hazai elektromobilitás elterjesztését zászlajára tűző Jedlik Ányos Klaszter korábbi elnöke alapította. Idén májusban egy hazai informatikai szakember, Mátyásfalvi János ügyvezetőé lett az Elektromotive Hungaria többsége, de a többiek is tagok maradtak.
Horváth László életrajza és jelenlegi üzleti tevékenysége egyaránt igen színes. A rendszerváltás előtt Moszkvában végző, majd a Belügyminisztérium kötelékében kezdő üzletember az első Orbán-kabinet alatt már az állami Magyar Fejlesztési Bank igazgatóságában ült. Mint tavaly kibukott, a Földművelésügyi Minisztérium háttérintézménye a tiszteletbeli kazah konzuli, illetve tiszteletbeli nagykunkapitányi címet is viselő, Fazekas Sándor földművelésügyi miniszter jó ismerőseként emlegetett Horváth László áttételes tulajdonában álló Törökszentmiklósi Mezőgazdasági Zrt.-nek fizetett egy, a kazah juhtenyésztésről szóló, vitatott alaposságú tanulmányért nyolcmilliót. Neve az azóta megszüntetett Népszabadság oknyomozása szerint három éve felbukkant az állami szabályozású pénztárgépüzletben, ám onnan hamar kiszállt. Ellenben a Nemzeti Galériában tartott 50. születésnapi ünnepségének tűzijéka annál nagyobbat szólt. Központi cége, a L.A.C. Holding befektetései rendkívül szerteágazóak: egyebek mellett közel kétszázmilliós közbeszerzést nyertek az idei asztanai szak-világkiállítással kapcsolatos hazai részvétel előkészítésére. Tavaly Horváth László vette meg a fideszes körök kegyeiből épp akkor kieső Spéder Zoltán részesedését a Schmidt Mária nevével fémjelzett Budapesti Ingatlanhasznosítási és -fejlesztési Nyrt.-ből. Horváth László, akit tegnap nem értünk el, korábban visszautasította a Fidesz-közeli vádat, mondván: a szocialisták alatt is sikeresen üzletelt.
A korábban a T-Systems kötelékében szolgáló, lapunknak készségesen nyilatkozó Mátyásfalvi János leszögezte: tendernyerésükben nem játszottak szerepet Horváth László vélt vagy valós kapcsolatai. Már csak azért sem, mert a többi kategóriában alulmaradtak. Az Elektromotive Hungariában a L.A.C. Holding pénzügyi befektetőként vesz részt. A szakmai hátteret szavai szerint Tarnoy Péter biztosítja. (A Nagy-Britanniából visszaszármazott Tarnoy neve számos felszámolt hazai cégben megjelenik.)
A tender kapcsán Mátyásfalvi János megjegyezte: szinte bizonyosan DBT típusú töltőket szállítanak majd. A kiírás tanúsága szerint 6,82 millió forintos darabonkénti árajánlattal nyertek. Az ügyvezető nem cáfolta, hogy egy-egy ilyen berendezés akár 15 millió forintot is kóstálhat. Az eredményhirdetés tanúsága szerint a legnagyobbak közé tartozó, 50 kilowattos (kW) egyenáramú berendezéssel kiterjesztett garancia jár. Egy ilyen, úgynevezett villámtöltővel egy átlagos e-autó 25 perc alatt 80 százalékosra tölthető. Antalóczy Tibor, a villanyautosok.hu képviselője szerint a töltők száma mellett az egyik legfontosabb feladat azok országon belüli észszerű és egyenletes elhelyezése. Ez ugyanakkor az ügyvezető szavai szerint nem az Elektromotive Hungaria feladata: a telepítési helyszín meghatározása tárgyában most veszik fel a kapcsolatot az illetékesekkel. A közbeszerzési dokumentumon az Elektromotive Hungaria az állami MVM Partnert nevezi meg alvállalkozójaként.
A másik két pályázatot a német hátterű T-Systems nyerte meg, alvállalkozóként a magyar hátterű, töltőket fejlesztő evoprót megjelölve. Az első, 800 milliós keretösszegű kiírásban 22 kW-s, egyenáramú, egy átlagos e-autót körülbelül másfél óra alatt feltöltő úgynevezett gyorstöltőkre vártak ajánlatot. Itt a T-Systems 2,78 milliós egyedi árral nyert, ami számításunk szerint szintén közel háromszáz egységre elég. A másik, 1,9 milliárd forint keretösszegű tenderben 22 kW-s, váltóáramú, úgynevezett normál töltőket kerestek, ami 7-8 óra alatt hoz menetkész állapotba egy átlagos áramhajtású gépjárművet. Itt a cég 780 ezerért ad egy egységet, ami számításunk szerint több mint 2400 darab leszállítását teszi lehetővé.
Az összesen 4,7 milliárdos közbeszerzés elsősorban az árak lenyomása érdekében központosították. Az ez alapján kialakult katalógusból mostantól rendelhetnek állami szervezetek, cégek és önkormányzatok, részben hazai, részben uniós forrásokra alapozva. A hazai helyhatóságok közül immáron 75 vállalta több mint 200 egység telepítését. Az állami e-mobi Kft. pedig jövő májusig 330 töltő telepítését ígéri.