Tunyogi Henriett;Esti dal;One-Reeler Short Film Competition;Award of Merit;Dobóczi Balázs;

Fotó: Tóth Gergő

- Tunyogi Henriett: a táncosszem is szem

Esti dal címmel rendezte újabb rövidfilmjét Tunyogi Henriett, a balettművész tizenkét perces filmje a közelmúltban egy Los Angeles-i filmfesztiválon, a One-Reeler Short Film Competitionon kapta meg az Award of Merit elnevezésű díjat. Az alkotó lapunknak elmondta, hogy a filmes mustra találta meg, a fesztiváligazgató a nevezési határidő lejárta előtt írt neki egy e-mailt, amelyben tudatta vele, hogy látta az IMDB filmes oldalon, hogy több – díjakkal megszórt – kisjátékfilmet készített, ezért nevezzen be új munkájával a seregszemlére. „Gondolkodtam, hogy jó lépés lenne-e, de úgy döntöttem, ha ez a lehetőség teljesen váratlanul rám talált, élnem kell vele” – fogalmazott.

Az Esti dalnak, amelyet a Los Angeles-i filmkritikusok találtak díjra érdemesnek, nem ez az első elismerése: a film operatőrét, Dobóczi Balázst idén a XIII. Aranyszem Operatőr Fesztiválon tüntették ki. „Ez az egyik legnagyobb díj az operatőröknek, Koltai Lajos, a szakma legnevesebbje adta át neki. Büszke és boldog vagyok amiatt, hogy Balázson keresztül a miénk lett ez a díj. Ez a kitüntetés a szívem csücske, még akkor is, ha a The Liver című négy évvel ezelőtti kisfilmem a Cannes-i Filmfesztiválon mutatkozhatott be” – mesélte a rendező.

A táncművész a filmről elmondta, a nagyközönség még nem láthatja, mert jövő év végéig szeretné fesztiváloztatni, a legtöbb helyen pedig nevezési feltétel, hogy korábban ne vetítsék. „A legutóbbi fesztiválgyőzelem után felajánlották, hogy a Netflix és az Amazon, a két legnagyobb forgalmazó vetítené, és mivel később is lehet élni ezzel a lehetőséggel, meg is ragadom” – tette hozzá.

Fotó: Várkonyi Tímea

Fotó: Várkonyi Tímea

"Egy másik pályáról kanyarodtam a filmezés felé. Nem végeztem filmművészeti tanulmányokat, de a táncosszem is szem, értékelik a más hátteret” – jegyezte meg a balettművész. Majd elmesélte, hogy mindig is színésznő szeretett volna lenni, nem balettművész. „Amióta vissza tudok gondolni, a film mindig is élénken vonzott. Könyörögtem édesanyámnak, hogy vigyen el próbafelvételekre, de vidéken laktunk (Tatán születtem, Tatabányán nőttem fel), így sosem tette. Örökmozgó voltam, tele energiával, olyan gyerek, aki mindig láb alatt volt. Azt gondolta, az Állami Balett Intézetet meg lehetne próbálni: ezer gyerekből azon ötvenbe voltam, akiket felvettek, tíz év múlva évfolyamelsőként végeztem. Ez jó választás volt, de a film mindvégig ott maradt a szívemben” – summázta.

Játszott is több produkciókban, igaz csak rövidfilmekben. A cannes-i siker után Eszenyi Enikő színművész biztatására készítette el az Esti dal című munkáját. „Két évvel ezelőtt Enikő, akivel barátságban vagyunk, azt mondta, jó lenne közösen dolgozni. Megtiszteltetésnek vettem, hogy egy olyan elfoglalt és elismert művész mondta ezt, mint amilyen ő. Nem engedtem el az ötletet, írtam egy forgatókönyvet, aztán pályáztam. Miután a Nemzeti Kulturális Alap (NKA) támogatását – nem kis erőfeszítésemre – megkaptam, felkerestem a kész forgatókönyvvel” – mondta. Eszenyi pedig emlékezett az ígéretre, örömmel vetette bele magát a munkába.

A kisfilm egy anya és lánya rossz kapcsolatáról szól, a cselekmény idején az asszony haldoklik, és a fizikai szenvedés mellett azzal is küzd, hogyan mondja el gyermekének, hogy nemi erőszakból született. Az alkotást két nap alatt forgatták, 10 millió forint körüli költségvetéssel, amelynek a javát az vitte el, hogy 35 mm-es filmre forgattak. Tunyogi Henriett számára nem volt kérdés, hogy színésznői ambícióit is kiéli: ő alakítja Eszenyi Enikő filmbéli lányát, a többi fontosabb szerepet a Vígszínház társulati tagjai, Hullan Zsuzsa és Király Dániel formálta meg, de több civil, például egy ügyvédnő, szerepel a produkcióban.

Ihlet
Hamarosan elkészül Hartung Attila Vértestek című munkája, amelyben Tunyogi Henriett kizárólag színészként kapott lehetőséget, Eszenyi Enikő oldalán. A művész egyébként gyakran ihlet meg másokat: Tóth György fotóművész sajátos technikával készülő, a Hungarikonok gyűjteményt gazdagító Magyar Múzsák fotósorozatának ő volt az első aktmodellje. „Noha szégyellős vagyok, fotósokat, festőket is megihlettem, koreográfusok alkottak rám darabokat. Nemrég pedig Simon Gudgeon angol szobrászművészt ihlettem meg, aki aktot készített rólam, amelyet a Chelsea Virágkiállítás sajtónapján a brit uralkodó, II. Erzsébet is megtekintett” – újságolta lapunknak.

Ez egy új színészgeneráció kiváló játéka révén magával sodró, ambiciózus, elkötelezett film, amely Cannes-tól Torontóig felkavarta a fesztiválozókat az egész világon. A Percenként 120 szívveréssel Robin Campillo egy kegyetlenül egyetemes és ma is aktuális témáról készített kiváló filmet - idézi a Librarius a francia Nemzeti Filmközpont elnökét, aki azt indokolja, hogy miért ezt a filmet indították a legjobb idegennyelvű alkotásnak járó Oscar-díjért.