Személyeskedésbe is torkolló, kétórás politikai vita volt a Fővárosi Közgyűlésben a Római-partról, ám végül maradt a tavasszal kialakult helyzet: a közgyűlés fideszes többsége továbbra is a mobilgát - a civilek szerint környezetromboló és a veszélyes - nyomvonalát támogatja a parttól jóval távolabbi, jelenlegi, Királyok útja-Nánási úton futó védvonallal szemben. Ugyanakkor a fővárosi Fidesz-többség hagyott magának egy kiskaput arra, hogy ha valamiért mégis ellehetetlenülne a parti nyomvonal: Bús Balázs óbudai polgármester javaslata alapján ugyanis a közgyűlés megszavazta, hogy tervtanulmány készüljön a mobilgát tavasszal elfogadott terveitől eltérő, a természetes vízparttól valamivel távolabb futó nyomvonalról is.
FOTÓ: Tóth Gergő
Ebben az esetben a parti magánterületek - csónakházak, lakóparkok - kerítésénél vagy bizonyos helyeken attól beljebb húzódna a védvonal. A fideszes Bús Balázs utalt rá: ezzel a verzióval megmaradhat a Római-part eddigi látványa, kavicsos fövenye és a vízparti fák jó része, ráadásul a telekspekulációnak is gátat vethet. Bús hosszasan érvel e megoldás mellett, s azt is közölte: saját, ezer fős kerületi közvélemény-kutatásuk szerint a lakók mindössze 17 százaléka támogatná a jelenleg elfogadott parti védvonalat, ugyanakkor 43 százalékuk szerint fontos lenne a Római-part hagyományos látképének a megóvása. A probléma csak az, hogy a "kerítésvonali" változathoz a parti telektulajdonosoknak le kellene mondaniuk a telkük egy részéről, amit a gát leghangosabb támogatói, az ártérben élő néhány családot és az ott működő vállalkozókat tömörítő "Egyesület a Római Partért" elutasít, mondván: a parti sétány kialakítása miatt már így is fel kellett áldozni egy darabot a telkükből. Ráadásul Orbán Viktor "kötélbarátja", Garancsi István érdekeltsége, a Market Zrt. épít egy lakóparkot a területen, ami szintén jelentős "gátja" lehet az új verziónak.
A környezetvédő civilek sem lelkesednek az elképzelésért: a Greenpeace témafelelőse, Gadó György Pál szerint a Bús-féle javaslatról szóló tanulmány készíttetése csak azt mutatja, hogy a Fideszen belül megingott a parti védvonal támogatottsága, ám a párt nem állt el a környezetromboló változat erőltetésétől. Így szerdán a közgyűlés elutasította a tavasszal már elfogadott parti nyomvonal kialakítását élesen kritizáló Lányi András-féle tanulmány elfogadását is. Mint emlékezetes: július végén Tarlós István maga ígérte meg, hogy ha régi környezetvédő-filozófus ismerőse tanulmányba szedi a parti mobilgát-ellenesek érveit, úgy azt a tanulmányt ő főpolgármesterként beterjeszti a közgyűlés elé, hogy "mindenkinek tiszta legyen a lelkiismerete". Lányiék augusztusban be is nyújtották is a Királyok útja-Nánási úti nyomvonal mellett érvelő, és a parti vonal környezetromboló mivoltát taglaló írásukat. Lányi azt is kérte, hogy a főváros folytassa le a kérdésben szükséges szakmai-társadalmi vitákat. Ehhez képest a főpolgármester nem volt hajlandó meghallgatni az ellenzői oldal szakértőit. "Maguk konokak, nekünk viszont igazunk van" - közölte a főpolgármester, aki szóvá tette, hogy az "néphülyítés miatt" nemrég még egy saját családtagja is a parti gát ellen érvelt.
A közgyűlés hangvétele ezúttal is indulatos volt, a szokásos Tarlós-ellenzéki adok-kapokból egy mondatot emelnénk ki, amit végül Tarlós István intézett az ülésteremben vele szemben helyet foglaló Gy. Németh Erzsébet (DK) fővárosi képviselőhöz: "hiába mosolyog úgy, mint egy hód." A közgyűlési teremben jelen voltak a part menti változatot támogató és az azt ellenző civilek, akik molinókon és magasba tartott táblákon fejezték ki véleményüket.