Németország;EU;koalíciós tárgyalások;

Fotó: Ludovic Marin/AFP

- Vigyázó szemek Németországon

Európa jövője elsődlegesen nem Brüsszelben, nem az Európai Tanács csúcstalálkozóján, még csak nem is Párizsban dől el, hanem Berlinben. 

A szeptember 24-i német parlamenti választás azonban nem ad egyértelmű támpontot arra, milyen irányba halad tovább az Európai Unió. Amennyiben Angela Merkel valóban a másik uniópárttal, a Keresztényszociális Unióval (CSU), a liberális FDP-vel, továbbá a Zöldekkel alakít koalíciót, úgy elvileg több kompromisszumot kell kötnie Európa-politikájában. De milyen kompromisszum képzelhető el ott, ahol több fél is gyökeresen mást akar? A szabad demokraták Európa-politikáját például egyenesen a jobboldali populista Alternatíváéhoz (AfD) hasonlítják, mert az FDP kevesebb Európát akar, nem támogatja Brüsszel befolyásának növelését, a párt úgy véli, a nemzetállamokat kell erősíteni. Teljesen mást gondolnak erről a környezetvédők, akik viszont úgy látják, a „több Európa” jelentene gyógyírt az EU jelenlegi gondjaira.

Nem sok derül ki Angela Merkelnek az Unió digitális jövőjéről szóló rendkívüli csúcstalálkozóján elhangzott kijelentéséből sem, amelyben Emmanuel Macron EU-reformjaira reagált. A kancellár nyíltan helyeselte a francia elnök közös védelmi politikára vonatkozó elképzeléseit, illetve azt, hogy az EU-ban harmonizálni kell a vállalkozókra kivetett adóterheket és a csődtörvényt, arról azonban nem beszélt, mi a véleménye arról, hogy Macron kétsebességes Európát képzel el, kiemelve a közös uniós valutát használó államokat. Továbbá közös pénzügyminisztert akar az euróövezet számára, illetve önálló „euró-parlamentet” hívna életre. Merkel azért sem beszélhetett arról, támogatja-e ezeket az elképzeléseket, mert a potenciális koalíciós partnerek ezekben a kérdésekben sem egységesek, sőt. Míg az FDP lényegében azt üzente a francia elnöknek, felejtse el ezeket a felvetéseket, a Zöldek szerint fel kell karolni Macron terveit.

Mint a Spiegel írta, a kancellár arra kérte Macront, kicsit vegyen vissza lendületéből, mert a mostani belpolitikai helyzet nem teszi lehetővé számára, hogy egyértelműen beálljon a javaslatok mögé. Ha így tenne, a koalíciós tárgyalásokon az FDP folyamatosan támadná emiatt a kancellárt, aki védekezésre kényszerülne. Nyilvánvaló az is: Merkel nem szeretné, hogy Macron – némileg egyik elődjét, Nicolas Sarkozyt utánozva – kihasználja a német politikai vákuumot, s ezáltal ő váljon az Európai Unió de facto vezetőjévé.

Bárhogyan alakuljanak is a német koalíciós tárgyalások, egyes elképzelések szerint Európa reformjában kulcsszerepet játszhat majd Klaus Regling, az Európai Stabilitási Mechanizmus (ESM) ügyvezető igazgatója. A német közgazdász azt javasolta, hozzanak létre pénzügyi alapot azon államok számára, amelyek nem politikai okokból, hanem például természeti katasztrófa következtében kerülnek nehéz pénzügyi helyzetbe. Az egykor a német pénzügyminisztériumban, illetve a Nemzetközi Valutaalapnál (IMF) dolgozó Regling elképzelései szerint ez az alap 100-200 milliárd eurós lenne. Macron azonban teljesen más dimenzióban gondolkodik, az EU GDP-jének több százalékában, az azonban nem világos, honnan teremtené elő az ehhez szükséges pénzt. S itt jön a legnagyobb akadály: a CSU és az FDP szerint Párizs velük fizettetné meg a cechet, így az új német kormánynál azonnal elbuknának Macron javaslatai.

Egyelőre persze az sem vehető biztosra, hogy az átalakulásban az ESM játssza a vezető szerepet. Wolfgang Schäuble ugyanis szkeptikus ezzel kapcsolatban, a német pénzügyminiszter úgy véli, hogy ha létrejön egy ilyen alap, az Európai Bizottságnak kellene rendelkeznie felette. Günther Oettinger német uniós biztos pedig úgy véli, a pénzügyi segélyt nem szabad csak az euróövezeti államokra vonatkoztatni, hanem az EU egészére ki kell terjeszteni.

Egy az öntözéses gazdálkodás elterjedését segítő törvényjavaslatot kezd tárgyalni az Országgyűlés. Agrárszakemberek szerint mindez alapvetően a kormányközeli nagybirtokosokkal tenne jót.