Megdöbbentek a rákgyógyszerek finanszírozásának szűkítésén

Publikálás dátuma
2017.10.06 20:17
Illusztráció/AFP
Fotó: /
Alig két hetük van a legsúlyosabb betegségekre innovatív terápiát kínáló gyártóknak, hogy egy zárt borítékban megtegyék árajánlataikat. Pénteken megjelent az az új közbeszerzési eljárás, mely szerint a Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelő (NEAK) új típusú árversenyt hirdet egyes innovatív (például daganatok esetén használt) gyógyszerek között. 

Mint arról korábban írtunk: november elsejétől NEAK vaklicittel választaná ki a befogadandó új gyógyszereket. Ez azt jelenti, hogy azonos hatásmechanizmusúak közül azt vásárolják meg, amelyet a legolcsóbbat adja a gyártója. Ezt a módszert más országokban nem használják az onkológiai innovatív gyógyszereknél, mivel hatóanyagaik nem azonosak, így egymással nem helyettesíthetők.

„Botrány, hogy milyen betegségekben, milyen gyógyszereket ejtenek ki, miközben azok többsége csak idén áprilistól érhetők el a betegek számára” – dohogott a Népszavának egy onkológus, miután értesült arról, hogy az új eljárásról valóban megjelent a közbeszerzési kiírás. Így a tüdő- a prosztata, a mell-, vastagbél, bőrdaganatos betegek terápiája az átlagosan most elérhető 3-4 szerről novembertől egyre szűkülhet.

Az orvos mindeddig remélte, hogy a kormány visszakozik ebben az ügyben. Belátják a terv előkészítői, hogy a most vaklicites eljárás alá sorolt különféle gyógyszerek egymással nem helyettesíthetők, még akkor se, ha ugyanarra a betegségre hatnak, mert valamennyi ilyen szernek más a mellékhatása. Mint mondta: például, a szívműködést károsító hatóanyagok nem adhatók a szívbetegeknek. Az orvos szerint –a döntés érthetetlen, hiszen a termékek döntő többségét tavaly fogadták be a finanszírozott szerek közé és áprilistól kaphatták a betegek.

Az Innovatív Gyógyszergyártók Egyesülete friss közleményében elhibázottnak nevezte, hogy a kormány minden korábbi aggály ellenére mégis meghirdette az árversenyt. Állítják: az új eljárás az adott betegek számára – különösen az érintett terápiás területek (daganatos betegségek) halálozási adatait is figyelembe véve – visszafordíthatatlan kárt okozhat.

A gyártók mellett a Gyógyulj Velünk Egyesület is tiltakozik az onkológiai kezelési lehetőségeket szűkítő terv ellen. Mindezt nem lehet másként értékelni, minthogy az állam a rákbetegeken akar spórolni.

Több betegségtípusban, ahol korábban kettő, három vagy négy daganatellenes terápia közül választhatta ki a kezelőorvos a betegének leginkább megfelelőnek tartott terápiát, ott ezután kötelezően meghatároznák, melyik gyógyszerrel lehet megkezdeni a kezelést - reagált Kalotay Gábor, a Gyógyulj Velünk Egyesület elnöke. Szerinte elfogadhatatlan, hogy ezentúl ne az orvosok döntsenek szakmai alapon, hogy a beteg ne szólhasson bele abba, hogy a súlyos mellékhatások közül melyik terápia nehézségeit képes viselni. Elfogadhatatlan és érthetetlen, ami történik! -háborodott fel az elnök, majd hozzátette: a Gyógyulj Velünk Egyesület még mindig bízik abban, hogy a kormányzat felülbírálja a tervezetet, és nem vesznek el olyan lehetőségeket a magyar rákbetegektől, amelyeket eddig a döntéshozók is indokoltnak láttak biztosítani.

Update:

A Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelő ugyan a kérdéseinkre nem válaszolt, de egy közleményben megpróbálja elmagyarázni, miért van szükség változtatásra.

Azt írják: „az elmúlt évek sikeres intézkedéseinek köszönhetően, mára a legtöbb törzskönyvezett gyógyszer elérhető a betegek számára az onkológia, a hematológia, a gyulladásos autoimmun betegségek, és több más betegség esetén. A NEAK elkötelezett, hogy folyamatosan biztosítsa a hozzáférést ezekhez a gyógyszerekhez még akkor is, ha egy-egy beteg kezelése akár 15-20 millió forintba is kerülhet. Köszönhetően a szakmai együttműködésnek, és az orvosok magas színvonalú munkájának, az elmúlt időszakban kialakult a gyógyszerek felhasználásának legjobb gyakorlata, és vannak adatok az egyes készítmények valós életben mutatott eredményességére vonatkozóan is.

Ezen eredményeket értékelve, a következő évre két eljárás keretében kerülnek beszerzésre a gyógyszerek.

Az első eljárásban minden egyes hatóanyag (összesen 35 gyógyszer) külön-külön soron kerül beszerzésre annak érdekében, hogy azon betegeknél, akiknek a kezelése már megkezdődött az egyik gyógyszerrel, a kezelésük továbbra is biztosítva legyen ezzel az adott készítménnyel, amíg azok hatnak a betegnél. Ez kiemelten fontos szempont, hogy amennyiben a beteg jól reagál egy kezelésre, akkor folyamatosan biztosított legyen részére az ellátás. Az így beszerzett gyógyszerekkel kezdődhet meg a betegek kezelése abban az esetben is, ha az adott gyógyszertől várjuk a legjobb eredményt a kezelés során.

A másik eljárásban több részterületet vizsgáltunk meg, ahol nagyon hasonló gyógyszerekkel történik az ellátás. Az elmúlt évek eredményeit felhasználva, elemeztük, hogy ezekben az indikációkban volt-e különbség az egyes készítmények között, a betegek rosszabbodás-mentes túlélésében, vagy a betegek életminőségében. Az eredményeinket egyeztetve a szakma képviselőivel végül is 8 rész-indikáció került kiválasztásra, ahol egy új beteg kezelésének megkezdésekor nem lehet különbséget tenni, hogy melyik gyógyszerrel érhető el jobb eredmény. Ezekben az esetekben nem indokolható, hogy egy gyártó magasabb áron adja a készítményét, mint az ugyanolyan hatású készítmény ára. Mint ahogy ez az eddigi gyakorlatban is így történt, a betegek kezelését az ugyanolyan hatású készítmények közül a kedvezőbb áruval kell megkezdeni. Helyettesítésről tehát szó sincs, a megkezdett terápiákat semmilyen esetben nem kell leváltani.

A NEAK elkötelezett abban, hogy a rendelkezésére álló forrásokat a lehető leghatékonyabban használja fel, a legtöbb egészségnyereség megvásárlásával. Felelős gazdálkodóként nem engedhető meg, hogy többet fizessen egyes gyártóknak olyan készítményért, amelyek hatásbeli többletet nem igazoltak a való életbeli alkalmazás során.

Ezek az intézkedések teszik lehetővé, hogy a legújabb gyógyszerek is késedelem nélkül eljussanak a betegekhez, amennyiben azok hosszabb túlélést vagy javulást hozhatnak a betegeknek. Az intézkedések természetesen sérthetik egyes gyártók gazdasági érdekeit, de elkötelezettek vagyunk abban, hogy a betegeknek továbbra is a lehető legmagasabb szintű kezeléseket biztosítsuk."

Szerző
2017.10.06 20:17
Frissítve: 2017.10.07 10:10

Matolcsy nem bír szépség nélkül élni: több százmilliót költ az MNB képekre

Publikálás dátuma
2018.11.21 11:19

Fotó: Népszava/
Lassanként a jegybank lesz a legnagyobb magyar műgyűjtő: az úgynevezett Értéktár program keretében 30 milliárdért vehet festményt, szobrot, hangszert, miegymást.
A különböző okokból külföldre került műkincseket hozza vissza az országba a jegybank 2014-ben indult Értéktár-programja. A projekt nem szűkmarkú: 30 milliárdos keretéből most fordított 300 milliót festményekre. 
A féltucatnyi kép közül két igazán izmos tétel akad. Csernus Tibor (1927-2007) Kossuth- és Munkácsy díjas festőművész Saint-Tropez című festményének tulajdonjogát 110 millió forintért szerezheti meg a Matolcsy György vezette intézmény, míg , Jan Van Der Heyden (1637-1712) Városlátkép, avagy Tér sétáló alakokkal című festményének tulajdonjogát 400 ezer euró (mintegy 130 millió forint) értékben vásárolná meg.
2018.11.21 11:19

Gruevszki-ügy: megszólalt az amerikai külügyminisztérium

Publikálás dátuma
2018.11.21 10:34

Fotó: AFP/ JIM WATSON
A Népszava megkereste a washingtoni külügyminisztériumot Nikola Gruevszki politikai menedékjogával kapcsolatban, a választ itt közöljük.
Az Egyesült Államok Külügyminisztériuma továbbra is figyelemmel kíséri Nikola Gruevszki ügyét, különös tekintettel a megítélt politikai menedékjogot illetően – a közölte a Népszava megkeresésére a State Department. Lapunk arra volt kíváncsi, miképp kommentálja az amerikai kormány Gruevszki menedékjogát, különösen annak fényében, hogy a washingtoni külügyminisztérium korábban deklarálta: Gruevszkit Macedóniában kellene felelősségre vonni. A Külügyminisztérium most azt írta, álláspontjuk szerint Gruevszkivel szemben Macedóniában „alapos és átlátható jogi eljárás folyt”, és ennek eredményeként ítélték két év letöltendő börtönre, miközben „az ítéletet több bíróság is megerősítette”. Megjegyzendő: a volt kormányfő ellen négy másik ügyben is eljárás folyik. Az az amerikai mondás, hogy „meggyőződésünk, hogy Macedóniában megfelelő módon folyt az ügyben a jogi eljárás és Nikola Gruevszki felelősségre vonása”. éles ellentétben áll a magyar kormány álláspontjával, amelyik arra hivatkozik, hogy Gruevszki ellen nem jogállami keretek között folyt a bírósági eljárás. Emlékeztetőül: Nikola Gruevszkit azért ítélték két év letöltendő börtönre, mert miniszterelnökként hivatali befolyásával visszaélve nyúlt bele egy közbeszerzésbe egy 600 ezer eurós Mercedes megvételekor.
2018.11.21 10:34
Frissítve: 2018.11.21 10:40