Országosan a harmincezret is meghaladhatja azoknak a tanóráknak a száma, amelyeket csak helyettesítéssel tudnak megtartani a tankerületi központok által fenntartott iskolákban – derült ki a Klebelsberg Központ (KK) megkeresésünkre küldött adataiból. Azt szerettük volna megtudni, hogy a KK fenntartásában működő intézményekben összesen mennyi pedagógus álláshely van, és ezek közül mennyi betöltetlen. A következő választ kaptuk: "2017. október 17-én a tantárgyfelosztásokban országosan 93 450 pedagógus szerepel, közel 1300 státusznyi tanórát látnak el túlórában a pedagógusok, ebben semmi szokatlan nincsen, hiszen ez évtizedek óta így működik".
Vagyis a KK-s iskolákban legalább 1300 pedagógus hiányzik – és akkor a Nemzetgazdasági Minisztérium által működtetett szakképzőkről és az egyházi iskolákról még nem esett szó. Noha az 1300-as szám látszólag eltörpül a 93 ezerhez képest, a Pedagógusok Szakszervezetének (PSZ) elnöke rámutatott: ez összességében több tízezer túlórát jelent a tanároknak.
– Látjuk, a KK szerint ennyi státusz betöltetlen. Tudjuk, hogy egy pedagógus óraszáma heti 22 és 26 óra között mozog. Vagyis ha csak 22 órával szorozzuk meg ezt a számot, az összesen 28 600 tanóráról van szó, amit csak helyettesítéssel lehet megtartani; 26 órával számolva már 33 800-ra jön ki ez a szám. Ennyit helyettesítenek a kollégák hetente, nagyrészt úgy, hogy a túlórát nem fizetik ki nekik – mondta Galló Istvánné.
Miközben a kormány próbálja elbagatellizálni a problémát, és Rétvári Bence államtitkár szerint is csak "helyi szintű" a pedagógushiány, nem pedig országos, a PSZ megyei szervezeteitől folyamatosan aggasztó jelzések érkeznek. Egy pécsváradi általános iskolába már olyan tanárt is felvennének, akinek még nincs képesítése, de legalább egy évet elvégzett a tanárképzőn. A Sásdi járásban matematika, fizika, kémia, testnevelő, rajz, ének, fizika, informatika szakos tanárt és gyógypedagógust is keresnek. Egy sarkadi iskolából azt írták: "bármely szakos tanár hiányzik, vagy olyan tanító, aki 5-6. osztályban is taníthat matematikát. Nincs német, angol szakos pedagógus sem, hárman, túlórában oldjuk meg a szakos tanítást, ezt viszont nem bírjuk sokáig".
Püspökladányban, Nádudvaron, Derecskén és Konyáron a gyógypedagógusok hiánya okoz nagy gondot. "Kevés az úgynevezett utazó gyógypedagógus. Ezek a kollégák nagyon sok túlórával dolgoznak. De még így sem tudják a jogszabályok alapján ellátni a feladatot; például a halmozottan fogyatékos gyermekeknek a törvény szerint 8-10 óra foglalkozás járna hetente, ebből csak négyet kapnak meg" – olvasható a PSZ összefoglalójában. A felsorolást hosszan lehetne folytatni.
A pedagógushiány tényét nemrég ugyan Hajnal Gabriella, a KK szakmai elnökhelyettese is elismerte, ám a kormány szerint ma sem rosszabb a helyzet, mint régebben. Sőt, mint a KK lapunknak adott válaszában is állt, a túlórázás is évtizedek óta így működik. Ám Mendrey László szerint ez nem igaz. A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének elnöke emlékeztetett: régebben egyrészt a túlórát megfizették, másrészt a pedagógusok óraszáma – így a túlórák aránya – is alacsonyabb volt. – Az 1990-es évek első felében heti 18 órát tanítottak a pedagógusok, majd 20-22 órára emelkedett, és így is maradt, egészen 2012-ig. Ma van olyan kolléga, aki a túlórák miatt 30-31 órát tanít – mondta Mendrey, aki szerint a vak is látja, hogy rendszerszintű problémával állunk szemben. A kormány és a KK nyilatkozatát manipulációnak, illetve a pedagógusok türelmével és idejével szembeni súlyos visszaélésnek tartja.