A Józsefváros után a II. kerületi, fideszes többségű képviselő-testület is olyan adónem bevezetéséről döntött, amely elsősorban az óriásplakátok és hirdetőoszlopok tulajdonosainak „fájhat”. A rendelet szerint 2018-tól négyzetméterenként – éppúgy mint a VIII. kerületben – évi 12 ezer forintot kell fizetni a reklámhordozók tulajdonosainak. Ez azt jelenti, hogy óriásplakátonként, pontosabban reklámhordozónként évi mintegy 120-144 ezer forintos pluszkiadással kell számolniuk a tulajdonosoknak.
Mindez különösen érzékenyen érintheti a Fidesz elleni plakátháborúban még mindig nyerésre álló Simicska Lajost. Igaz, forrásaink arra is felhívták a figyelmet: ezek a rendeletek nemcsak „Simicskának” fájhatnak, hanem a piac többi szereplőjének is. Mindez azt is jelentheti, hogy a kormányzat a teljes plakátpiacot igyekszik megregulázni – az pedig alighanem csak „bónusz”, hogy a hirdetőoszlopok és más reklámhordozók ezreit tulajdonló Simicska-cégekre is újabb csapást mérhetnek ezzel.
Az ügyben megkerestük a Simicska Lajos tulajdonában álló Mahir Cityposter Kft. tanácsadóját, Puskár Anettet is, de nem kívánt nyilatkozni.
– A plakáttörvény nyomán elfogadott rendelet egyértelműen a fideszes belharc újabb epizódja – értékelte a testületi döntést lapunknak Őrsi Gergely. A II. kerületi MSZP -DK-PM frakció vezetője szerint számos jel utal arra, hogy nem szakmai érvek vezették a rendelet megalkotóit. Mint mondta, egészen abszurd módon a határozatban az szerepel: nincs adat arra, hogy hány cég, hány reklámhordozóját érinti az adó, és az mekkora bevételt hozhat a városrésznek. De Őrsi Gergely szerint figyelemre méltó sietségről és szakmaiatlanságról árulkodik az is: a rendelet szerint még annak is adót kellene fizetnie, aki lakása ablakába kitesz például egy kiadó-feliratú táblát. Őrsi Gergely mindezek alapján biztos abban, hogy a fideszes többség által elfogadott rendelet csakis a kormánypárt politikai érdekeit szolgálja.
A gyanúsan hasonló kerületi döntések mellett más is mutatja, hogy a kormány afféle alosztályként használja a fideszes vezetésű városrészeket. Az Index ugyanis épp csütörtökön írt arról: egy birtokukba jutott levél szerint a Rogán Antal vezette Miniszterelnöki Kabinetiroda októberben kétszer is egyeztetést tartott fővárosi önkormányzatokkal a területükön lévő reklámhordozókról. "A részletes gyakorlat megismerése érdekében" pedig a minisztérium további kérdéseket tett fel pár napos határidővel. A kabinetiroda – vitatható jogszerűséggel – többek között az önkormányzat közterületi reklámozással kapcsolatos szerződéseinek és a közterületi reklámozás szabályzó rendelet bemutatás kérte.