Eltűnt húszezer gimnazista

Publikálás dátuma
2017.11.03. 06:00
FOTÓ: Molnár Ádám/Népszava
Korántsem csupán demográfiai okai vannak annak, hogy az elmúlt 12 évben sosem volt olyan kevés érettségiző diák, mint most.

Majdnem húszezerrel csökkent a gimnáziumba járó diákok száma az elmúlt nyolc évben: míg a 2009/2010-es tanévben 201,2 ezer középiskolás kezdte gimnáziumban a tanévet, addig 2016/2017-ben már csak 181,8 ezer gimnazista szerepelt a statisztikákban (a számok csak a nappali rendszerű oktatásban résztvevők arányát tükrözik).

A gimnáziumi tanulószám alakulása
2009/2010: 201,2 ezer
2010/2011: 198,7 ezer
2011/2012: 195,1 ezer
2012/2013: 189,5 ezer
2013/2014: 185,4 ezer
2014/2015: 182,2 ezer
2015/2016: 180,9 ezer
2016/2017: 181,8 ezer
Forrás: Köznevelési Statisztikai Évkönyv

Szüdi János oktatási szakértő szerint ennek egyrészt demográfiai okai vannak: a Köznevelési statisztikai évkönyv adataiból az is jól látszik, hogy az említett időszakban az általános iskolások száma is 32 ezerrel csökkent. Csakhogy az általános iskolások többsége nem gimnáziumban tanul tovább, hanem – mint az az adatokból kitűnik – a szakképzést választja. Ráadásul az óvodások számának alakulása is mérsékeltebb "gyerekhiányt" mutat, az elmúlt nyolc tanévben 11 ezerrel csökkent a számuk.

Mendrey László szerint a gimnazisták esetében a számok alakulásának mintegy 25 százaléka vezethető vissza demográfiai okokra. A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének (PDSZ) elnöke úgy gondolja, az arányokban már megmutatkoznak a kormányzati törekvések is.

– Az biztos, hogy a csökkenésben szerepet játszik az a politika által preferált szempont, miszerint egy jó szakma többet ér egy átlagos gimnáziumi érettséginél, sőt Orbán Viktor szerint az még egy diplomával is felér – emlékeztetett Mendrey a miniszterelnök 2013-ban, a hatodik Szakma Sztár Fesztiválon tett kijelentésére. Az elmúlt években a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara elnöke, Parragh László is a szakképzést helyezte előtérbe a gimnáziumokkal szemben, egy minisztériumi háttéranyag pedig – amit nemrég a Magyar Nemzet ismertetett – a gimnáziumi férőhelyek további korlátozását helyezte kilátásba.

A PDSZ elnöke szerint a gimnáziumba való bejutást már a ponthatárok megemelésével is mesterségesen nehezítették, de a szigorúbb érettségi követelmények is szorosan ide kapcsolódnak. Mint arról lapunk is beszámolt, az Oktatási Hivatal adatai alapján idén 10 százalékkal esett vissza az érettségizők aránya 2010-hez képest, sőt az elmúlt 12 évben sosem volt olyan kevés érettségiző diák, mint most. Még Palkovics László oktatási államtitkár is elismerte: demográfiai adatok nem indokolják, hogy az érettségizők száma így csökken. Sokkal kevesebb az egyetemre jelentkezők száma is: míg 2010-ben 140 ezren adták be jelentkezésüket, idén már csak 106 ezren.

– Mindez megfelel a regnáló kormány oktatással kapcsolatos valódi elképzeléseinek - mutatott rá Mendrey. Állítását igazolja, hogy jelentősen több diák tanul tovább a szakképzésben, mint gimnáziumban. A 2016/2017 tanév eleji adatgyűjtés szerint a diákok 1,6 százaléka (7,1 ezer fő) szakiskolában és készségfejlesztő iskolában, 18 százaléka (78,2 ezer fő) szakközépiskolában, 38,5 százaléka (167,6 ezer fő) szakgimnáziumban tanult. Vagyis az összes középiskolás (434,7 ezer fő) 58,1 százaléka tanult a szakképzésben, és csak 41,8 százalék gimnáziumban.

Szerző

„Tarlós 200 ezer utast a metróállomáson hagyna”

Publikálás dátuma
2017.11.02. 21:45
FOTÓ:
A Magyar Liberális Párt elfogadhatatlannak tartja, hogy a fővárosi vezetés hanyagsága miatt napi 200 ezer budapesti utasnak nem jut hely a 3-as metrót pótló buszokon - írja az ellenzéki párt közleményében.

Tarlós István a minap elismerte, hogy csak annyi busz áll rendelkezésre, ami az utasok 60 százalékának elég. Ugyanakkor a főpolgármester „csacsiságnak” nevezte a követelést, hogy több helyettesítő járművet helyezzenek forgalomba a 2020-ig tartó felújítás idejére - emlékeztetnek a Liberálisok.

Az ország legforgalmasabb közlekedési eszközének pótlását szándékosan alul tervezték, nincs elég pénz a teljes körű felújításra - írják, hozzátéve: súlyos hibának tartják, hogy a metróvonal rég óta várt meghosszabbítása is elmarad, Káposztásmegyer és Ferihegy felé sem lesznek újabb megállók. Ráadásul nyolc állomást akadálymentesítés nélkül újítanának meg, így ezeket a megállókat újabb évtizedekig nem vehetik majd igénybe a mozgássérültek és a babakocsival közlekedők - hívták fel a figyelmet. Hozzáteszik: a méregdrágán felújított metrókocsikat az orosz titkosszolgálat beavatkozásával erőltetették rá Budapestre.

A Liberálisok ezért követelik, hogy sürgősen tervezzék át a metrópótlást úgy, hogy a felújítás idején a buszok minden utast el tudjanak szállítani, valamint felszólítják Tarlós Istvánt és a kormányt, hogy tisztázzák magukat az orosz befolyással kapcsolatos vádak alól.

A párt hétfőn fordult a Nemzetbiztonsági Bizottsághoz a hármas metró felújítása kapcsán, miután az index írt arról, hogy orosz nyomásra távolíthatták el Vitézy Mihályt a BKK éléről.  Vitézy Dávid, a BKK akkori, nem kellően Kreml-barát vezetője elleni lejárató kampány, majd eltávolíttatása a cég éléről, továbbá a magyar döntéshozókra gyakorolt orosz titkosszolgálati nyomás gyanúja mind abba az irányba mutat, hogy egy Budapest érdekeivel súlyosan ellentétes döntés meghozatala törvényellenesen történt. Az eddigi tapasztalatok és a most közölt összeállítás alapján gyanítható orosz titkosszolgálati jelenlét a kormányzat közvetlen közelében és a Főpolgármesteri Hivatalban indokolttá teszi, hogy a Parlament Nemzetbiztonsági Bizottsága napirendre tűzze a kérdést, és megvizsgálja, milyen visszaélések és milyen titkosszolgálati nyomásgyakorlások történtek a 3-as metró felújítása kapcsán" - írták.

Hétfőtől káosz uralja Budapestet
Mint megírtuk: a jövő hét elejétől jó időre állandósul a felfordulás a fővárosban: elkezdődik a 3-as metró felújítása, legalább egy évre lezárják az Újpest Városközpont és Lehel tér közötti metrószakasz állomásait. De az alagút felújítása miatt 2020-ig esténként és hétvégenként a teljes vonalon metrópótló buszok fognak közlekedni. Bár a megállókból 45 másodpercenként indulnak majd a buszok és a Budapesti Közlekedési Vállalat (BKV) hatvannal több járművet üzemeltet a felújítás ideje alatt, ám még a városháza szerint is komoly fennakadásokra lehet számítani az első hetekben. 
Így hétfőtől az eddigiekhez képest átlagosan 10-15 perccel hosszabb menetidővel érdemes számolni, valamint zsúfoltsággal. A buszok ugyanis folyamatos üzem, és teljes kihasználtság mellett is a 3-as metró napi félmilliós utasforgalmának csak a 60-70 százalékát tudják befogadni. Tarlós István szerint a kiegészítő, metrópótló villamosjáratok, továbbá módosított buszjáratok vihetik el a többi utast. A főpolgármester korábban többször is leszögezte, hogy "metrót csak metró tud pótolni", azaz hiába állítanának be több buszt és sofőrt a csatasorba, a megállókba fizikailag nem fér el több jármű.

Szerző

M. Nagy Miklós a Helikon Kiadó főszerkesztője

Publikálás dátuma
2017.11.02. 21:10

M. Nagy Miklós tölti be mától a Helikon Kiadó irodalmi vezetője és főszerkesztője pozícióját. A kiváló műfordítóként, íróként és kritikusként ismert szakember mintegy 30 éven át dolgozott az Európa Kiadónak, az utóbbi években pedig vezette is azt. „Kiváló alkotói műhelybe kerültem, amely, nem mellesleg, az egyik kedvencemnek, Kurt Vonnegutnak is a kiadója. És még sok más nagyszerű magyar és külföldi szerzőé. Igyekszem gyarapítani ezt a listát, teli vagyok ötlettel, amelyek majd helikonos könyvekké válnak” – beszélt a folytatásról M. Nagy Miklós.

Szerző