Brüsszel nem ereszti a magyar korrupciót

Publikálás dátuma
2017.11.15. 06:06

Részletes tájékoztatást kér az Európai Unió Csalás Elleni Hivatalának (OLAF) Magyarországon folyó vizsgálatairól az Európai Parlament Költségvetési Ellenőrző Bizottsága – erősítette meg a Népszava értesülését Ingeborg Gräßle bizottsági elnök irodája. Úgy tudjuk, hogy az OLAF szakértőit a parlamenti testület november 27-28-i zárt ülésén hallgatják meg. Az eszmecsere a szakbizottság magyarországi tényfeltáró missziójához kapcsolódik.

Emlékezetes: az uniós kiadások felhasználásának jogszerűségét és hatékonyságát vizsgáló parlamenti testület több tagja szeptember közepén Magyarországra látogatott. Felkerestek néhány EU által finanszírozott beruházást – köztük a felcsúti kisvasutat –, és találkoztak a civil szféra képviselőivel, az Állami Számvevőszék tisztségviselőivel, valamint parlamenti döntéshozókkal. A látogatás előtt a magyar kormány és fideszes képviselők politikai célú kampánnyal vádolták meg a tényfeltáró vizitet szervező szakbizottságot, és megpróbálták lebeszélni az EP-képviselőket, hogy egy “épp a magyar miniszterelnök szülőfalujában” megvalósult beruházást vizsgáljanak. Ingeborg Gräßle visszautasította a kritikákat, és azt mondta, hogy semmilyen politikai motiváció nem állt a látogatás hátterében.

Érdeklődésünkre a német kereszténydemokrata politikus munkatársai most elmondták, hogy már készül jelentés a szakbizottság magyarországi tényfeltáró missziójáról, de egyelőre nincs végleges dátum a bemutatására. A testület feszes év végi munkarendje miatt elképzelhető, hogy a beszámoló csak a jövő év elejére készül el.

Mindeközben a 24.hu arról írt: durván megdrágult közbeszerzéseket szednek hamarosan ízekre az Európai Bizottság ellenőrei. A listán van a 39 milliárdról csaknem 60 milliárd forintra drágult M3-as metróvonal felújítása. Vizsgálják majd azt a dél-balatoni vasúti projektet is, amelyik az 55,5 milliárd forintos becsült árhoz képest 72,4 milliárd forintra drágult, és ennek egyik nyertese Mészáros Lőrinc cége, az R-Kord Kft. A jövő héten érkező auditorok azt vizsgálják majd, megfelelő-e az uniós támogatású projektek közbeszerzési rendszere, különös tekintettel az ellenőrzésre. A portál szerint azzal is számolni kell: az összes uniós támogatás folyósítását felfüggeszti a bizottság, ha az ellenőrzési rendszert nem találja rendben.

Sofőrhiány mellé bérfeszültség a BKV-nál

Publikálás dátuma
2017.11.15. 06:04
FOTÓ: Szalmás Péter
Már négyszáz járművezető követeli írásban, hogy a cégvezetés biztosítsa a "régi" dolgozóknak is azt a havi 400 ezer forintos fizetést, amit az újaknak ígér toborzó kampányában – jelentette be Nemes Gábor. Az aláírásgyűjtési akciót összefogó Egységes Közlekedési Szakszervezet elnöke emlékeztetett: a szórólapokon ígért bért a régiek közül is csak kevesen, sok túlórával, a kiugró hónapokban keresik meg. Az elnök szerint a BKV jogi igazgatója megpróbálja a szakszervezetre hárítani a sikertelen kampány felelősségét, új emberek ugyanis még a 400 ezres mézesmadzag ellenére sem tódulnak a céghez.

A BKV közleményben azt írta: egy járművezető legalább nettó 200 ezer, azaz bruttó mintegy 300 ezer forintos jövedelmet vihet haza havonta, de a túlórák és egyéb pótlékok révén ennél lényegesen magasabb jövedelmet is elérhet. Valamennyi autóbusz- és trolibuszvezetőre vonatkoztatva ez bruttó 400 ezer forint, ez jelenik meg a hirdetésekben is – magyarázták.

A bérfeszültség mellett továbbra is nyomasztja a sofőrhiány a cég vezetését, amely közleményben reagált tegnapi, nagy visszhangot kiváltó cikkünkre. Mint megírtuk, már akkora a munkaerőhiány, hogy azokat az irodákban, műhelyekben dolgozó munkatársakat is volán mögé ültetnék, akik rendelkeznek szükséges jogosítvánnyal és egészségügyileg is alkalmasak. A buszokat úgynevezett bedolgozói munkavégzés keretében vezetik főállásuk mellett. A BKV cáfolatnak szánt közleményében azt írta: „A buszokat nem irodisták vagy szerelők vezetik, hanem kizárólag olyan munkatársak – legyen szó főállásról vagy besegítői munkakörről –, akik minden szükséges képesítéssel rendelkeznek.

A cég megismételte lapunknak adott nyilatkozatát, miszerint minden körülmények között a munka törvénykönyve és a kollektív szerződés szerinti szabályozások betartásával foglalkoztatja a munkavállalókat, így a járművezetőket is. Ezzel szemben Szabó István, a Belföldi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezetének elnöke lapunknak azt állította, dokumentumokkal tudja igazolni, hogy augusztusig a kollektív szerződést megszegve foglalkoztattak járművezetőket. A hétvégi szabadnapok kiadásánál nem tudták betartani a a jogszabályokat – mondta Szabó.

Szerző

Mozgalommal váltaná le az MSZP az Orbán-kormányt

Publikálás dátuma
2017.11.15. 06:03
Ujhelyi István és Molnár Gyula az MSZP kongresszusán FOTÓ: Molnár Ádám/Népszava
Van köze az ellenzék mai önsorsrontó állapotának ahhoz, hogy elindítottam a Radikális Európai Demokraták (RED) mozgalmat – jelentette ki a Népszavának Ujhelyi István.

Az MSZP európai parlamenti képviselője azután beszélt erről, hogy „IDEJE FELÉBREDNI!” címmel tartott rendkívüli sajtótájékoztatót Facebook-oldalán kedden. Szerinte sokkal erősebb, közös fronttal kell leváltani az Orbán-kormányt, a rezsimet, amely veszélyezteti Magyarország európai jövőjét. Ujhelyi nagyon sok minden miatt dühös, így eszébe sem jutott hátradőlni, hiába mondott le a MSZP alelnöki posztjáról.

Mint arról korábban írtunk, Botka László miniszterelnök-jelölt októberi visszalépésével egy napon Ujhelyi is lemondott alelnökségéről. Akkor azt írta: „méltatlan és vállalhatatlan az a folyamat, ami a demokratikus oldalon történik, nem vállalhatok felelősséget és sorsközösséget a következő időszakért”.

Most olyan mozgalmat indít, amely "érzi, látja, tudja", hogy ilyen időkben, amelyeket most élünk, csak radikális eszközökkel lehet elérni a hatalom leváltását. A RED nem párt, nem is indulnak a 2018-as választásokon: egy olyan ellenzéki közösség, amely a politikai pártokon túl próbál tenni az ügy érdekében. Bár kevés konkrétumról esett szó, annyi azért kiderült, hogy a hazafiság, az európaiság és a szakértelem lesz a mozgalom három alappillére. Ami pedig a radikalizmust illeti: Ujhelyi leszögezte, hogy számukra a radikális nem szélsőségest jelent.

Arra a kérdésünkre, hogy egyeztetett-e a szocialistákkal a RED megjelenése előtt, Ujhelyi azt mondta: senkinek sem lehet meglepetés, hogy ilyen újszerű eszközzel, mint egy radikális mozgalom indításával próbálkozik. – Remélem, hogy az MSZP is érzi a téma fontosságát – hangsúlyozta a politikus.

– Minden olyan kezdeményezés, amelyik az Európához tartozásunkat a nemzeti értékeinkkel együtt védi meg, az nekünk jó – szögezte le lapunknak Molnár Gyula. Az MSZP elnöke külön örül annak, hogy Ujhelyi indította el a RED-et, aki a párt tagja. – Támogatjuk, segítünk, és fontosnak tartjuk, hogy ilyen mozgalmak legyenek. Sok kicsi mozgalomból lesz kormányváltás, persze kormányt váltani csak pártok tudnak – vélekedett a szocialisták elnöke.

Nem része az MSZP ajánlatának a IV. kerület
Noha még nincs döntés a MSZP-ben arról, hogy kiket indítanak az egyes választókörzetben. Ugyanakkor Újpesten a helyi szocialisták már most szavaztak arról, hogy kit látnának szívesen jelöltnek, a jelenlegi országgyűlési képviselőjük, Horváth Imre pedig nem kapott többséget, a voksolás eredménye döntetlen lett, ezért jövő pénteken megismétlik azt. Érdemes megemlíteni a Vasárnapi Hírek információját, amely szerint az nehezíti az MSZP és a DK együttműködési tárgyalásait, hogy Gyurcsány Ferenc pártja három olyan, viszonylag könnyen megnyerhetőnek tartott egyéni körzetet is kinézett magának, amelyet jelenleg MSZP-s politikus képvisel az Országgyűlésben. A hetilap szerint az egyik éppen az Újpest és Újpalota határán lévő körzet. – Nem része az MSZP ajánlatának a IV. kerület – szögezte le a Népszavának Molnár Gyula. A szocialisták elnöke szerint pártja továbbra is tartja azt az alapelvet, hogy győztes képviselőn nem változtatnak. Helyben van nehézség, de hamarosan kiderül ki lesz a jelölt és vele folytatjuk a tárgyalásokat – tette hozzá a pártelnök.



Szerző