Emlékezetes: az uniós kiadások felhasználásának jogszerűségét és hatékonyságát vizsgáló parlamenti testület több tagja szeptember közepén Magyarországra látogatott. Felkerestek néhány EU által finanszírozott beruházást – köztük a felcsúti kisvasutat –, és találkoztak a civil szféra képviselőivel, az Állami Számvevőszék tisztségviselőivel, valamint parlamenti döntéshozókkal. A látogatás előtt a magyar kormány és fideszes képviselők politikai célú kampánnyal vádolták meg a tényfeltáró vizitet szervező szakbizottságot, és megpróbálták lebeszélni az EP-képviselőket, hogy egy “épp a magyar miniszterelnök szülőfalujában” megvalósult beruházást vizsgáljanak. Ingeborg Gräßle visszautasította a kritikákat, és azt mondta, hogy semmilyen politikai motiváció nem állt a látogatás hátterében.
Érdeklődésünkre a német kereszténydemokrata politikus munkatársai most elmondták, hogy már készül jelentés a szakbizottság magyarországi tényfeltáró missziójáról, de egyelőre nincs végleges dátum a bemutatására. A testület feszes év végi munkarendje miatt elképzelhető, hogy a beszámoló csak a jövő év elejére készül el.
Mindeközben a 24.hu arról írt: durván megdrágult közbeszerzéseket szednek hamarosan ízekre az Európai Bizottság ellenőrei. A listán van a 39 milliárdról csaknem 60 milliárd forintra drágult M3-as metróvonal felújítása. Vizsgálják majd azt a dél-balatoni vasúti projektet is, amelyik az 55,5 milliárd forintos becsült árhoz képest 72,4 milliárd forintra drágult, és ennek egyik nyertese Mészáros Lőrinc cége, az R-Kord Kft. A jövő héten érkező auditorok azt vizsgálják majd, megfelelő-e az uniós támogatású projektek közbeszerzési rendszere, különös tekintettel az ellenőrzésre. A portál szerint azzal is számolni kell: az összes uniós támogatás folyósítását felfüggeszti a bizottság, ha az ellenőrzési rendszert nem találja rendben.